Hoge stoeprand en nu een raar geluid!de uitlaat?

ZAPC

Well-Known Member
Beste kenner,.. Ik wou gisteren even de stoep op met mijn Vespa Et2 maar die stoep bleek wat hoog.. Ik bleef hangen op, volgens mij, mijn "bok" standaard.. ik dacht dat het geen probleem was. maar toch:

Vandaag hoorde ik meer geluid uit mijn blok komen.. heel vaag. en het leek
ook alsof hij iets minder power onder de donder had zitten..! Dus ik kijken..en ik zag dat er bij een lasnaad, op mijn al volledig onder het roest zittende uitlaat, een scheurtje zit!

In hoeverre is dit geluid aan dat kleine scheurtje toe te schrijven, en in hoeverre kan daardoor het vermogen/snelheid/power van de scooter afnemen?? en is het kwalijk voor mijn blok?

Jullie begrijpen.. ben nog een groentje..
 
Advertisement - register to remove this

het sgeurtje gaat vanzelf ook groter worden als het egt goed verroest is. het sgeelt veel power. Omdat er minder druk op zit. het beste wat je kan doen is nu laten fixen. want als je uitlaat verder sgeurt maakt hij ook egt een ****** geluid.

suc6
 
Okey.. een beetje zo'n "extra" naaimachine geluid is het nu, en moet niet meer worden! Maar goed.. blij dat het power verlies daar dus ook vandaan kan komen..

Laten fixen..?? waar kan je zo iets goedkoop laten doen??(lassen) want een nieuwe uitlaat kost al gauw 140 euro..
 
Cilinder kapot? jeetje.. ik hoop het niet.. maar dan zou het toch wel wat erger moeten zijn??? wat zijn daar de sympthomen van?

maar goed.. gevoelsmatig denk ik niet dat het de cilinder is.
 
?? hoezo..dan kan je het zien?? de cilinder zit toch in de cilinderkop, en kan je dus niet gelijk zien?

De zuiger zit in de cilinder.
De cilinder is dat ding met die koelribben waar je uitlaat aan vast zit
stage6racingminaac_1.jpg

Dit is een cilinder vanaf buiten af kijk of je hier geen schade op ziet.

En je uitlaat gaat niet erg veel kosten denk ik.
Gewoon een nieuwe standaard uitlaat halen een sitoplus ben je 70 kwijt.
Aangezien je andere uitlaat al flink verroest was is het een geluk bij een ongeluk.
 
Het is een vespa....

Uitlaat gewoon laten lassen, als dit het probleemn is, maar ik zou ook naar de ophanging van de uitlaat aan de cilinder kijken, aangezien de uitlaat een 'klap' heeft gehad kan dit ook geleden hebben. ( ik denk ook dat melf dit bedoelt )
 
Het is een vespa....

Uitlaat gewoon laten lassen, als dit het probleemn is, maar ik zou ook naar de ophanging van de uitlaat aan de cilinder kijken, aangezien de uitlaat een 'klap' heeft gehad kan dit ook geleden hebben. ( ik denk ook dat melf dit bedoelt )

:O ik had gemist dat het om een vespa gaat.

Mja daar heb je ook wel een sitoplus voor alleen stukkie duurder.
Als je uitlaat al flink gemold is en erg verroest kan je beter gelijk een
nieuwe kopen.
Anders is dat lassen weer zonde.
Laat anders even wat foto's zien ervan.
 
Ik heb vandaag gekeken.. ! Mijn cilinder zit echt een stuk hoger,.. deze zal niet geraakt zijn.. !Ik kan niet zien of de ophanging geleden heeft.. misschien wel..maar goed...wellicht ook te verhelpen met nieuwe uitlaat?!

Maar ik kan dus via via (marktplaats) een nieuwe orginele uitlaat kopen.. echter..ik snap nog steeds niet dat via een klein scheurtje, bij de bocht, er power verlies kan ontstaan.(lijkt wel of ie een beejte inhoud bij veel toeren, en meer brandstof verbruikt).??

Daarnaast heb ik de afgelopen dagen ook opeens last met het starten van de scooter..~! voorheen 1x kicken en rijden.. nu echt 6 keer kicken.. Dit kan aan van alles liggen (vochtig weer etc, hij staat namelijk atlijd buiten) Maar kan het ook aan de uitlaat liggen??

Dank
 
Last edited:
Dat is goed nieuws !! Maar kan iemand mij nog even kort uitleggen waardoor het (kick) starten te maken heeft met de schade aan mijn uitlaat.. kan de link zelf nog niet helemaal maken namelijk..
 
Leer hoe een 2takt blok werkt, het is ingewikkeld. Je zuiger heeft een tegendruk nodig vanuit de uitlaat, nu kan er mengsel via die scheur verdwijnen en vooral ook je uitlaatgassen. Hierdoor is er een stuk minder tegendruk en zo ook minder power. Tevens krijg je dus een stuk geluid te horen wat rechtstreeks uit je cilinder komt, omgedempt dus ja dat is hard. Deze twee problemen zijn dus simpelweg aan de scheur in je uitlaat te wijten

Dat je vaker moet kicken is wel vreemd, is niet ook je luchtfilter losgeraakt ofzo? Wat voor scooter is het PRECIES?
 
Als iemand hier je kan vertellen wat voor blok daaronder zit, dan kan je opzoek naar een 2e hands of nieuw uitlaatje. Als je dat gerepareerd hebt en hij gaat nog steeds moeizaam aan dan is dat een volgend probleem om op te lossen.
 
Niet echt tegendruk, maar resonantie. Soort drukgolven. Iig, als een uitlaat niet goed zit, wil een scooter idd wel eens moeilijk starten. Ik heb ook met mijn uitlaat de grond geraakt (trap8P) waarna het schroefdraad uit 1 van mijn uitlaat ophanging boutjes (in de cil) weg was. Groter gat in getapt (kut klus btw) en klaar.
 
IK HEB EEN NIEUWE UITLAAT GEKOCHT!! Maar de verkeerde met MIJN DOMME KOP! Hij past niet.. en ik kan ook niet achterhalen voor welk type vespa hij wel bedoeld is.. weten jullie het????(voor de doorverkoop)

De verkoper vertelde dat het sowieso op mijn vespa moest passen..dus niet.. hieronder zien jullie de oude (de onderste) en de nieuwe 2ehands uitlaat (de bovenste )welke ik gelijk al aan het opknappen was, vandaar het tape ( bout van schild zit vastgeroest) op het hitteschild..




De bocht is een stuk langer, terwijl de demper zelf, de zelfde afmeting heeft... ik ben benieuwd of iemand mij kan zeggen waarvoor hij wel bedoeld is... ( wil hem weer doorverkopen.)
 
Back
Top