Hoelang warm rijden?

Status
Not open for further replies.

apriliasr50

Aprilia SR50 Member
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag.
Hoe veel minuten moet je een scooter laten warmdraaien met een koude motor? en hoeveel km moet je dan rustig aan doen met gasgeven en optrekken?
Ik heb een aprilia sr50 sport helemaal orgineel.

Alvast bedankt,

Apriliasr50
 
Advertisement - register to remove this

Tot die op temp. is is per scooter verschillend je moet om warm te draaien rustig gas geven. En niet te hoog in toeren met een koude moter. Als die op temp. is dan mag je flink gas geven. En verder is er veel in de search te vinden hierover
 
helemaal std.?
dan hoef je um nie lang warm te draaien hoor imo :rolleyes:
ik starte um, ging er opzitten en zodra ik me helm ophad reed ik rustig weg.
wanneer je volgas kan voel je vanzelf wel aan.
 
std scootertjes maakt idd niet zo gek veel uit. LC's hebben nog een thermostaat ook die ervoor zorgt dat ie niet koelt wanneer die koud is. Dus je kan na een kilometertje oid wel je gas opentrekken hoor, maar hou je gas niet te lang aan 1 stuk open (beetje afwissellen)
 
Aerox491 said:
std scootertjes maakt idd niet zo gek veel uit. LC's hebben nog een thermostaat ook die ervoor zorgt dat ie niet koelt wanneer die koud is. Dus je kan na een kilometertje oid wel je gas opentrekken hoor, maar hou je gas niet te lang aan 1 stuk open (beetje afwissellen)


Ik zou bij elke scooter/brommer in begin niet na een km het gas meteen vol open trekken doe liever rustig aan zodat alles goed warm is voor behoud van cil. enzo en langere levensduur. Maarja dat is bij iedereen verschillend..
 
hmm Jah het was bij mij altijd zo Scooter aan .. Helm op rustig poortje uit rijden en dan gewoon volgas wegrijden naar school of waar ik ook heen moest.
Toen ik aan m'n project begon en m'n cil bekeek zag deze er nog ongeschonden uit dus jah .. Volgens mij is het niet echt nodig ..
 
DJaex said:
hmm Jah het was bij mij altijd zo Scooter aan .. Helm op rustig poortje uit rijden en dan gewoon volgas wegrijden naar school of waar ik ook heen moest.
Toen ik aan m'n project begon en m'n cil bekeek zag deze er nog ongeschonden uit dus jah .. Volgens mij is het niet echt nodig ..


dat is gewoon fc knudde op de scooter.... maar goed
 
Gewoon aanzetten, helm op, van middenbok halen en rustig wegrijden...
Als je er een alu cilinder onder hebt moet je hem langer laten warmdraaien, maar een std cil komt tijdens het rjiden wel op temperatuur.
 
Cipher said:
Gewoon aanzetten, helm op, van middenbok halen en rustig wegrijden...
Als je er een alu cilinder onder hebt moet je hem langer laten warmdraaien, maar een std cil komt tijdens het rjiden wel op temperatuur.

Alu langer warmdraaien? :? Bedoel je niet gietijzer langer warm lopen, omdat aluminium veel sneller warm wordt en ook weer afkoeld ;)
 
alu moet je langer warm laten draaien dan giet hoor.. Tenminste, langer, eerst warm laten draaien (stationair) uitzetten en als hij afgekoeld is weer warm laten draaien, en dan rijden.. Tenminste, zo deed ik dat altijd :)
 
heb hier zelf ook veel over gelezen, maar mijn aprilia dealer adviseerde mij, gas opentrekken mag best, hij is immers standaard (nu niet meer :p) zorg alleen dat je geen weg van 5km op zijn top rijd!
 
coxer said:
alu moet je langer warm laten draaien dan giet hoor.. Tenminste, langer, eerst warm laten draaien (stationair) uitzetten en als hij afgekoeld is weer warm laten draaien, en dan rijden.. Tenminste, zo deed ik dat altijd :)

Juist omdat ze zo snel afkoelen moet je ze weer opnieuw warm rijden ;)
 
Ik bedoelde het dus zo.. dat ik deze hele procedure deed voordat ik ging rijden...
dus dat hij warm werd, afkoelen, weer warm worden.. en dan pas gaan rijden, en alsnog de komende km rustig aandoen.. Daarna gewoon janken met dat ding 8)
 
wat een onzin allemaal ...

:| een std scooter hoef je niet eens warm te rijden, je laat m hooguit 10-20 sec stationair en dan kan je direct ''volgas'' !

wat denken jullie wel niet :L:L gaat hij 14k rpm draaien met een std cil 8P

grappig hoor :D
 
DarkSaiyan said:
wat een onzin allemaal ...

:| een std scooter hoef je niet eens warm te rijden, je laat m hooguit 10-20 sec stationair en dan kan je direct ''volgas'' !

wat denken jullie wel niet :L:L gaat hij 14k rpm draaien met een std cil 8P

grappig hoor :D


Uhm ja....
scootertje moet je altijd rustig warm laten lopen ongeacht of het een std is of een sprint scooter.
wat je doet gewoon helmpy op en starten en rijden en dan op sommige stukjes ff wat meer gas en laat je m uitlopen en rijdt je weer rustig..

ook met sprintscooter gewoon rustig wegrijden en dan stukje gas niet vol maar dat die ff redelijk aanpakt en laat je m weer uitrollen naar een bepaalde snelheid, paar x doen en je kan wat harder dan kan die goed op temp komen :)
 
het boeit vrij weinig... std scooter houd het heus wel uit hoor.

zuiger(veren) slijten alleen wat harder dan normaal als je niet warm rijd.
 
oke uuh ,iemand zegt hier van met een alu cilinderHe bik ook 70cc gilla:D).
Na die zegt van ff warm laten draaien en dan uitzetten,en dan laten afkoelen en weer aan en dan rustig weg rijden:?.
Ja oke het zal ze de cilinder niet slechter maken maar dat is echt niet nodig haha.

zie al dat ik dat elke dag gan doen(lol),gewoon zoals meerdere zeggen,aan doen na helm op etc en dan gewoon wat gassen en rustig weg rijden en dan na 500M/1km merk je wle dat ie harder gaat rijden(beter gaa tlopen)na en dan komt ie dus op temperatuur..en weet je zelf dus wel dat je het gas open kan trekken(A)

ik doe het zelf ook,als ie eenmaal warm is schiet ik 105+ naar de bestemming toe:D
 
Mensen allemaal bedankt,

Ik reed um altijd 10 km warm,maar dat hoeft dus ook weer niet als ik het zo begrijp.

Ook heb ik hier op het forum in een topic gelezen dat MELF zei dat je een 2 takt nooit stationair mag laten lopen. Wat bedoeld hij daarmee?

Hartelijke groeten,

Apriliasr50
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top