This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hoe zie jij NL/De wereld over 10 jaar.

Wat ik denk:

Klimaat
Hier moeten wij ons in nederland behoorlijk druk om maken. Vooral in de kustprovincies, het word allemaal warmer waardoor het water stijgt en we kunnen onze dijken niet eeuwig ophogen.

Economie
Zal weer wat aantrekken, want na een slechte tijd komt een goede tijd.

Politiek
Dat kabinet van nu wil niemand meer en daardoor word er meer op de extremere partijen gestemd zowel links als rechts.

Mensen
A-socialer en kijken vooral anders tegen buitenlanders aan als het zo doorgaat.

HillyBilly said:
Sow , opzet van mike gejat dus :*

:*

{! Het is gvd tegenwoordig wel zo!
Mensen doen alsof ze je niet zien, lopen je voorbij met hun modekleertjes & kin omhoog en zeggen achteraf 'Oh heb je niet gezien, was jij dat?' Ja doh, je keek me nog aan ook!
Iedereen denkt maar, ieder voor zich. Fuck it man.

En dat is niet alleen onder de jongeren. Die fucking oudjes kunnen er tegenwoordig ook wat van..
Er staat bv een jongeman van 18 in de winkel te wachten om geholpen te worden, en een duif van 70 komt achter hem staan. De verkoper vraagt wie er aan de beurt is, en de duif schreeuwt moord en brand dat zij vooraan staat.
Als je hier iets van zegt, krijg je de volle lading over je heen. Het was toch algemeen geaccepteerd dat je gewoon in de rij staat, en wacht op je beurt?

Blijkbaar niet, als je nou voor mij in de rij stond dan ga je gewoon voor, klaar!
Maar om 'voorrang' te krijgen als oudere, ga weg man! Je hebt genoeg tijd om ergens in de rij te staan.

En zo heb ik veel meer voorbeelden.
Jezus dat is eruit! Lekker 8)

mhr_rox said:
het klimaat is over 10 jaar denk ik juist steeds schoner aan het worden want jullie vergeten 1 heel erg belangrijk ding: over 10 jaar zijn er al miljoenen auto's die op waterstof dioxide rijden.

Ok mee eens, maar wat is de uit stoot van waterstof dioxide ?
juist damp. wat doet dat in de lucht? weer neervallen, dus NOG meer regen.

Verder denk ik inderdaad dat de mensen aso worden, daarom wil ik ook binnen 3 jaar weg zijn uit nederland. ( droom van me... )
Vandaag is een collega van me moeder in mekaar geslagen door een klant ( me moeder stond der 1 meter vandaan ) De man had een printrol gekocht, 13 dagen geleden en hij wou deze ruilen. ( binnen 8 dagen ruilen ) koste 22.50 nu wordt de man gezocht voor opelijke geweld pleging, na zoiets ga je toch weer denken..

Misschien gebeurd dit ook in andere landen, maar kijk naar onze zuider buren, als ik daar loop groeten de mensen je. En dat terwijl ze me niet eens kennen.
ZIjn btw meer reden dat ik wil verhuizen hoor.

Als ik hier loop groet iedereen ook... Misschien woon je wel in een verkeerde stad of zo? En in Antwerpen groet ook niemand je hoor.. kom er regelmatig..

Enrico@Sprinter said:
En denk je nou serieus dat dat in andere landen niet gebeurt? In andere landen is alles nog erger man.. We zijn hier verwend..

nou..... geloof me nou dat mensen dat in veel andere landen niet eens durven te doen omdat de straffen daar vele vele vele malen hoger zijn (normaal niveau dus)

en @ topic starter de uitstoot gaat misschien wel meer regen veroorzaken maar de natuur veranderd er niet zo drastisch om als het nu gebeurt door al die klere zooi van de auto's en de fabrieken dus dat het vele malen warmer word en dat de poolkappen smelten. mij interesseerd het milieu allemaal niet zo maar tog is het wel belangrijk dat de aarde wat langer mee gaat dan dat de "leeftijds" verwachting van de aarde nu is

ik denk alleen dat er veel meer restricties zullen zijn op het leven in nederland (bv controle door de regering). privacy wordt nu als steeds minder. ik denk dat de regering overal regels voor ontwikkeld ( verkeer etc, Nog meer btw om auto rijden maar te ontmoedigen).

Speedfight-R said:
Hoezo? leef je zo slecht dan?

Nee, eet gezond, sport veel en rook niet. Maar als ik zie hoe snel bekende de wereld kunnen verlaten in een korte tijd mag ik misschien wel blij zijn als ik over 10 jaar nog leef.

mhr_rox said:
nou..... geloof me nou dat mensen dat in veel andere landen niet eens durven te doen omdat de straffen daar vele vele vele malen hoger zijn (normaal niveau dus)

Ga daar wonen dan... Zal je allemaal vies tegen vallen..

Enrico@Sprinter said:
En denk je nou serieus dat dat in andere landen niet gebeurt? In andere landen is alles nog erger man.. We zijn hier verwend..

We zijn hier niet verwend, we hebben gewoon een goede economie als je kijkt naar "arme landen". En zijn gewoon een stuk geavanceerd dan menige landen.

En daar maken wij goed gebruik van, dus verwend zijn wij niet imo

helemaal mee eens!.. Kijk dat je voor oudere opstaan in het OV, ALA.. maar die rij-kwestie slaat idd nergens op .. En dat je mensen met 20 keer zo weinig voor laat @ de kassa spreekt voor mij ook wel voor zich.. maar ook niet te veel

Rick said:
Nee, eet gezond, sport veel en rook niet. Maar als ik zie hoe snel bekende de wereld kunnen verlaten in een korte tijd mag ik misschien wel blij zijn als ik over 10 jaar nog leef.

Als je zo gaat denken dan kan je morgen ook dood zijn door een ongeluk oid :X Vind het beetje wanhopig klinken anders moet je ff beter uitleggen

Enrico@Sprinter said:
Ga daar wonen dan... Zal je allemaal vies tegen vallen..

ok... nl is erg makkelijk ja maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat het in andere westerse landen gelijk zoveel slechter is. er zijn daar andere regels en waarschijnlijk gaan er bepaalde dingen minder makkelijk dan hier. en of ik "daar" wil gaan wonen, ja waarom niet! goed idee

Ruben_09 said:
Als je zo gaat denken dan kan je morgen ook dood zijn door een ongeluk oid :X Vind het beetje wanhopig klinken anders moet je ff beter uitleggen
Hehe, ik begrijp je Ruub. Get Real denk je..
Mja, als je tegenwoordig hoort hoe mensen doodgaan? Op de meest vage manieren. Ik las zonet nog in de krant, dat een 16-jarig ventje ineens helemaal neergaat op het voetbalveld, hartstilstand..
Denk je ook wel even wtf..

ja, je kan rechtse mensen niet blijven vermoorden, toch?

Ik hoop dat er een keer iemand opstaat die er voor zorgt dan Nederland niet verder afzakt. Iemand die het heft in handen neemt (zal alleen niet weten wie deze persoon moet zijn:X). Want het gaat zo de verkeerde kant op en daar hebben we allemaal mee te maken!!!

Moeilijk om te hoe NL er precies zal voorstaan over 10 jaar. Wel kunnen we zeggen waar we met zijn allen zon beetje heengaan. We zullen steeds meer verbonden raken in netwerken en de netwerksamenleving zal zich steeds verder ontwikkelingen o.i.v. de globalisatie en daarmee de individualisatie. Het gevolg hiervan is dat er een steeds grotere kloof gaat ontstaan tussen de zgn. analogen en digitalen. Die eerste groep zal zich steeds meer buitengesloten gaan voelen en de politiek zal moeten proberen deze groep weer te betrekken in het maatschappelijk verkeer. Of dit gaat lukken is echter maar ten zeerste de vraag.
Verder zal Nederland steeds meer onderdeel van het globale geheel worden wat veel invloed zal hebben (je ziet het nu al) op de politieke en religieuze kleur van NL. Het huidige politieke bestel en onze grondwet zijn geent op de zgn. (christelijke) 'zuilen'. Deze zullen echter steeds meer verwateren door de komst van immigranten oftewel het ver-multiculturelen van NL. Het gevolg hiervan is dat mensen steeds minder handvatten zullen hebben in het dagelijks leven en daarom zullen er sterke stromingen gaan ontstaan in de richting van het hervinden van de menselijke waarden en de menselijke maat. Ook religie zal hierin een belangrijke rol spelen. Ik denk dat het echter wel zo is dat de Islam een (nog) grotere rol zal gaan spelen in de EU en dat dit de zuilen steeds meer zal wegdrukken. Hierdoor zal er een geheel andere samenleving onstaan die waarschijnlijk alleen maar meer zal verharden.
Het is lastig om te zeggen waar de economie precies heen zal gaan. Het is idd wel zo dat er in de geschiedenis steeds sprake was van conjuntuurgolven. Hoe lang het echter gaat duren voordat wij er weer helemaal boven op zijn, ook qua werkgelegenheid is de grote vraag. Dit zal geen kwestie zijn van 2 jaar denk ik zo. Maar de kans is groot dat het over 10 jaar weer een stuk beter zal gaan als er maar geen gekke dingen gaan gebeuren zoals aanval op het wtc. En dat soort gekke dingen kunnen we gezien de huidige ontwikkelingen niet uitsluiten.
Wat betreft het klimaat denk ik dat we in NL echt moeten oppassen vanwege het water en de waterstand. Over 10 jaar zal er nog niet heel veel veranderd zijn maar toch al een behoorlijk verschil met nu. Over 25 jaar daarentegen denk ik dat we in NL echt grote verschillen t.o.v. nu gaan ervaren. Door de steeds toenemende industrialisatie en mobiliteit is dit denk ik niet te stoppen. Misschien wel enigzins te remmen maar ook dat is lastig.

Ik heb in dit stukje de sociaal/maatschappelijke, politieke, klimatologische en economische aspecten een beetje samen proberen te verwerken aangezien ze vaak sterk samenhangen. (ik had nix te doen )

Last edited:

Waarom zouden 'analogen' zich buitengesloten gaan voelen? De maatschappij staat nooit stil en heeft nooit stil gestaan, en daarmee de mensen daarbinnen ook niet. Verder denk ik dat met de groeiende vergrijzing juist de 'analogen' wat meer voordeel zullen gaan krijgen, die toch het grootste deel daarvan uitmaken, kijk maar naar het nieuwe omroepbestel en de verbeteringen in de zorg...

Denk niet dat we mogen aannemen dat de terreur in de komende jaren ook maar iets zal verminderen. Het WTC was het startpunt en een icoon, maar wat er gebeurd is tussen 11 september 2001 en nu is vele malen belangrijker.