Hoe weerstandje aansluiten op ledje ?

J-Donkers

//Peugeot Driver\\
Ik heb net 2 ledjes + 2 weerstandjes binnen gekregen die van 3,3 naar 12v gaan. Alleen weet niet hoe ik dit moet aansluiten. Hier een tekening:

2eb4ihg.png

Zou iemand voor mijn een tekening kunnen maken van hoe ik dit moet aansluiten ?

Advertisement - register to remove this

Zoiezo in Serie... ACHTER elkaar dus.
En dan moet je kijken naar je ledje, dit heeft een polariteit, sluit je het verkeerd aan kan het wel eens boem zeggen :)
Het is namelijk een diode.

Weerstandje maakt niet uit hoe je het aansluit.

Op je ledje heb je ofwel een platte rand, of je ene pootje is langer dan het andere...
Even melden dus ;)

en waarom wil je een weerstand op dat ledje aansluiten?
als het is om dat ledje te laten knipperen kun je ook een knipperledje kopen.
scheeld een hoop knutsel werk.
te koop bij de betere electro shop.

Omdat het ledje 3,3v is en me accu 12v en ik er al 4 heb laten door branden door te veel volt. Toen kwam ik er pas achter dat er acter op de verpakking stond 3,3v

En dan moet je kijken naar je ledje, dit heeft een polariteit, sluit je het verkeerd aan kan het wel eens boem zeggen :)
Het is namelijk een diode.

Als je een diode verkeerd om aansluit, zal hij gewoon niet branden. Hij gaat er echt niet kapot van. Ooit gehoord van het in "sper" of "doorlaat" aansluiten van een diode?

@TS:
Het is van belang dat je weet hoeveel stroom er door de diode moet lopen om hem te laten branden.
Het is daarom ook belangrijk om een weerstand te kiezen met de juiste weerstandswaarde.
Is de weerstand te groot, dan zal de led niet branden.
Is de weerstand te laag, dan zal hij doorbranden (direct of na een korte tijd).

Ik zal het berekenen van de weerstand uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Zoek eerst uit hoeveel stroom de led nodig heeft, in dit voorbeeld zal ik even uit gaan van 20mA.
De spanning die over de weerstand moet gaan staan is 12-3,3=8,7V
De weerstand kun je nu berekenen met de wet van Ohm:
R=8,7/0,02=435 Ohm maar omdat dit geen standaard waarde is zul je moeten kiezen voor 430 Ohm.

De weerstand en diode moet je zoals eerder gezegd in serie zetten.
Daarna zet je er gewoon 12V op.
Brand de diode niet, dan sluit je de 12V andersom aan.

Als je een diode verkeerd om aansluit, zal hij gewoon niet branden. Hij gaat er echt niet kapot van. Ooit gehoord van het in "sper" of "doorlaat" aansluiten van een diode?

@TS:
Het is van belang dat je weet hoeveel stroom er door de diode moet lopen om hem te laten branden.
Het is daarom ook belangrijk om een weerstand te kiezen met de juiste weerstandswaarde.
Is de weerstand te groot, dan zal de led niet branden.
Is de weerstand te laag, dan zal hij doorbranden (direct of na een korte tijd).

Ik zal het berekenen van de weerstand uitleggen aan de hand van een voorbeeld:
Zoek eerst uit hoeveel stroom de led nodig heeft, in dit voorbeeld zal ik even uit gaan van 20mA.
De spanning die over de weerstand moet gaan staan is 12-3,3=8,7V
De weerstand kun je nu berekenen met de wet van Ohm:
R=8,7/0,02=435 Ohm maar omdat dit geen standaard waarde is zul je moeten kiezen voor 430 Ohm.

De weerstand en diode moet je zoals eerder gezegd in serie zetten.
Daarna zet je er gewoon 12V op.
Brand de diode niet, dan sluit je de 12V andersom aan.

Thanks voor all reacties en zeker voor jou geweldige uitleg! Maar op die site waar ik ze had gekocht stond duidelijk op dat het 3,3V was en ik totaal niet gezien had en met een extra optie voor een weerstandje voor 5V of 12V te kopen voor maar 2 euro cent extra. Dus heb ik ze opnieuw besteld met weerstandje en het werkt nu gewoon. Ik had al ergens gelezen dat het lange pootje de + was en daar heb ik het weerstandje op aangesloten en zo op een schakelaar en zo naar accu. Nu werkt het gewoon, heb nu 2 ledjes zitten in me spiegelschroefdraad op me stuur.

Alleen ik wil deze 2 ledjes eigenlijk niet via schakelaar laten gaan maar via contact. Dus als ik me contact aanzet dat die 2 ook gaan branden. Alleen weet ik niet op welke 2 draden ik zie dan moet aansluiten. Ik heb een Peugeot Speedfight 2. Meschien dat iemand mijn hier meer over kan uitleggen op welke draden ik die dan moet aansluiten op een SF2.

m.v.g. J-Donkers

Misschien kan je het wel gewoon op je lichtschakelaar aansluiten erbij. Of de kabel die zorgt dat je dashboard verlicht word, als je dan je lichten aanzet, gaan die lampjes ook automatisch aan.

Welke kabel dat is moet je effe het electrisch schema voor opzoeken.

Back