Aerox 2008 Hoe werkt massa !

bacardiboy

New Member
Hoi , uit de stator komt een geelrode en witte kabel.Dit geeft stroom/voeding
Uit de pickup een witrode en blauwwitte.
Dus 4 kabels waarmee het begint !

De witrode kabel loopt vanaf pickup direct naar een stekker en daar komt de kabel in verbinding met een massakabel wat voor heel de kabelboom gebruikt word.

Ik zie ook nog een massakabel op de bobijn maar die staat ook in verbinding met die massakabel wat voor heel de kabelboom gebruikt word.Bobijn word aan kader vast gemaakt.

Dus nu stel ik me de vraag ..alle massa word dus uiteindelijk afgegeven naar die witrode kabel van de pickup ? En de pick up zit tegen het blokje vast of een plaat..dus komt massa terug via het pickup en dan naar het blok omdat pickup tegen het blok zit en dan zo naar de binnenkant van de stator ? WAnt binnenkant stator is massa?
Want zie nergens een massakabel wat tegen het kader zit.

Ze maken elektrische schemas maar wel gene waar ge ook het massacircuit op ziet.
 
Advertisement - register to remove this

Stroom loopt van de plus, via een verbruiker en eventueel een schakelaar, in welke vorm dan ook, naar de min. (ik heb het niet over de elektronen stroom voor de natuurkundige onder ons)

Massa is niks anders dan een min-geleider die de stroom van de verbruiker of een eventuele schakelaar terug naar de min transporteerd.
Als men daar geen koperen draad voor gebruikt maar het metaal van een chassis/frame/motorblok, noemt men dit "de massa verbinding".

Ik denk dat je de verkeerde kant uit redeneert met de pickupspoel.
De pickupspoel legt niet alles aan massa, de pickupspoel zit aangesloten op de "massa" bedrading van de kabelboom die de stroom uiteindelijk naar de min-pool van de accu brengt.
Met andere woorden, de pickupspoel gebruikt deze massa en is niet de "provider" van massa.
 
Last edited:
Stroom loopt van de plus, via een verbruiker en eventueel een schakelaar, in welke vorm dan ook, naar de min. (ik heb het niet over de elektronen stroom voor de natuurkundige onder ons)

Massa is niks anders dan een min-geleider die de stroom van de verbruiker of een eventuele schakelaar terug naar de min transporteerd.
Als men daar geen koperen draad voor gebruikt maar het metaal van een chassis/frame/motorblok, noemt men dit "de massa verbinding".

Ik denk dat je de verkeerde kant uit redeneert met de pickupspoel.
De pickupspoel legt niet alles aan massa, de pickupspoel zit aangesloten op de "massa" bedrading van de kabelboom die de stroom uiteindelijk naar de min-pool van de accu brengt.
Met andere woorden, de pickupspoel gebruikt deze massa en is niet de "provider" van massa.
bvb bij de aerox van 2008 ,scooter rijd ook zonder batterij ,stel je hebt er geen batterij in ..hoe geraakt de stroom terug naar de stator ? Want je moet een kring hebben.Ik zie geen kabels tegen het frame.Enige wat ik zie is dat de massa kabelboom op de pick up kabel is aangesloten ,en er is een aftakking naar de bobijn.Snap je wat ik wil zeggen ,bvb wisselstroom komt uit de stator ,,gaat naar lamp vanvoor enzo ,komt dan terug via massakabel en die kabel zit op de witrode van de pickup..
ik begrijp het niet volledig.
 
Als je accu er niet is, zorgt je spanningsregelaar voor alle boordspanning.
De spanningsregelaar hangt ook aan de gezamelijke massa.
 
Als je accu er niet is, zorgt je spanningsregelaar voor alle boordspanning.
De spanningsregelaar hangt ook aan de gezamelijke massa.
En die gezamelijke massa is in mijn geval ,bij mn aerox dan alleen verbonden met de roodwitte pick up kabel.Dus al mijn massa loopt zonder batterij via de pickup terug.Kan dit ? Want ik zie niets anders
 
Zit er niet ergens onder je voor of zij kappen , of bij het voor en achterlicht , ook massa punten .
Dat alles op èèn massa punt zit komt niet vaak voor , je zou dan voor het achter en voorlicht b.v , extra draden moeten trekken , naar een onlogisch punt.
 
TS begrijpt niet goed wat massa is. hij vindt het vooral verwarrend omdat er geen accu in zijn Aerox zit.
Terwijl ik hem dit ook verklaard heb in post#4.
Ik heb het proberen uit te leggen in post#2 maar......, of hij heeft het niet aandachtig genoeg gelezen of ik heb het niet goed genoeg uitgelegd.
Helaas kan ik het niet simpeler uitleggen dus ik ga het ook niet meer proberen.
Hij denkt dat alle verbruikers op z'n boordspanning van z'n scooter via de pickupspoel massa maakt naar z'n motorblok.

Zijn motorblok wordt aan massa gelegd door die dikke draad tussen de min-pool van z'n accu en 1 van de bevestigingsbouten van z'n startmotor.
Op de min-pool van z'n accu,, die er niet is, komt er dus 1 dikke draad van de startmotor/blok en waarschijnlijk 1 dunnere draad van de boordspanning aan.
Als dit zo is, en de accu zit niet gemonteerd, moet hij wel beide draden met elkaar verbinden.

@bacardiboy , Yamaha gebruikt de kleur zwart als massabedrading, dus als je een willekeurige zwarte draad neemt en je meet de weerstand tussen deze draad en elke andere zwarte draad van je scooter moet je nagenoeg 0 Ohm meten.

Maar misschien kun je beter even vertellen wat het probleem is aan je scooter, of is er niks mis met je scooter en is dit een technische vraag om wat meer inzicht te krijgen in de elektrische installatie van de scooter?
 
TS begrijpt niet goed wat massa is. hij vindt het vooral verwarrend omdat er geen accu in zijn Aerox zit.
Terwijl ik hem dit ook verklaard heb in post#4.
Ik heb het proberen uit te leggen in post#2 maar......, of hij heeft het niet aandachtig genoeg gelezen of ik heb het niet goed genoeg uitgelegd.
Helaas kan ik het niet simpeler uitleggen dus ik ga het ook niet meer proberen.
Hij denkt dat alle verbruikers op z'n boordspanning van z'n scooter via de pickupspoel massa maakt naar z'n motorblok.

Zijn motorblok wordt aan massa gelegd door die dikke draad tussen de min-pool van z'n accu en 1 van de bevestigingsbouten van z'n startmotor.
Op de min-pool van z'n accu,, die er niet is, komt er dus 1 dikke draad van de startmotor/blok en waarschijnlijk 1 dunnere draad van de boordspanning aan.
Als dit zo is, en de accu zit niet gemonteerd, moet hij wel beide draden met elkaar verbinden.

@bacardiboy , Yamaha gebruikt de kleur zwart als massabedrading, dus als je een willekeurige zwarte draad neemt en je meet de weerstand tussen deze draad en elke andere zwarte draad van je scooter moet je nagenoeg 0 Ohm meten.

Maar misschien kun je beter even vertellen wat het probleem is aan je scooter, of is er niks mis met je scooter en is dit een technische vraag om

TS begrijpt niet goed wat massa is. hij vindt het vooral verwarrend omdat er geen accu in zijn Aerox zit.
Terwijl ik hem dit ook verklaard heb in post#4.
Ik heb het proberen uit te leggen in post#2 maar......, of hij heeft het niet aandachtig genoeg gelezen of ik heb het niet goed genoeg uitgelegd.
Helaas kan ik het niet simpeler uitleggen dus ik ga het ook niet meer proberen.
Hij denkt dat alle verbruikers op z'n boordspanning van z'n scooter via de pickupspoel massa maakt naar z'n motorblok.

Zijn motorblok wordt aan massa gelegd door die dikke draad tussen de min-pool van z'n accu en 1 van de bevestigingsbouten van z'n startmotor.
Op de min-pool van z'n accu,, die er niet is, komt er dus 1 dikke draad van de startmotor/blok en waarschijnlijk 1 dunnere draad van de boordspanning aan.
Als dit zo is, en de accu zit niet gemonteerd, moet hij wel beide draden met elkaar verbinden.

@bacardiboy , Yamaha gebruikt de kleur zwart als massabedrading, dus als je een willekeurige zwarte draad neemt en je meet de weerstand tussen deze draad en elke andere zwarte draad van je scooter moet je nagenoeg 0 Ohm meten.

Maar misschien kun je beter even vertellen wat het probleem is aan je scooter, of is er niks mis met je scooter en is dit een technische vraag om wat meer inzicht te krijgen in de elektrische installatie van de scooter?

TS begrijpt niet goed wat massa is. hij vindt het vooral verwarrend omdat er geen accu in zijn Aerox zit.
Terwijl ik hem dit ook verklaard heb in post#4.
Ik heb het proberen uit te leggen in post#2 maar......, of hij heeft het niet aandachtig genoeg gelezen of ik heb het niet goed genoeg uitgelegd.
Helaas kan ik het niet simpeler uitleggen dus ik ga het ook niet meer proberen.
Hij denkt dat alle verbruikers op z'n boordspanning van z'n scooter via de pickupspoel massa maakt naar z'n motorblok.

Zijn motorblok wordt aan massa gelegd door die dikke draad tussen de min-pool van z'n accu en 1 van de bevestigingsbouten van z'n startmotor.
Op de min-pool van z'n accu,, die er niet is, komt er dus 1 dikke draad van de startmotor/blok en waarschijnlijk 1 dunnere draad van de boordspanning aan.
Als dit zo is, en de accu zit niet gemonteerd, moet hij wel beide draden met elkaar verbinden.

@bacardiboy , Yamaha gebruikt de kleur zwart als massabedrading, dus als je een willekeurige zwarte draad neemt en je meet de weerstand tussen deze draad en elke andere zwarte draad van je scooter moet je nagenoeg 0 Ohm meten.

Maar misschien kun je beter even vertellen wat het probleem is aan je scooter, of is er niks mis met je scooter en is dit een technische vraag om wat meer inzicht te krijgen in de elektrische installatie van de scooter?
Sparky ,er zit geen batterij in de scooter en de starter is niet aangesloten.Was ik ook vergeten te zeggen.Vorige eigenaar heeft starterkrans weggehaald en kabels zitten niet aangesloten op starter.
En ik zie niks anders waar massa bvb via het frame en dan naar motorblok kan doorgegeven worden.
Dus alle massa gaat naar de witrode pickup kabel.

Dus stroom kan alleen maar terug naar de stator via die witrode kabel van pickup of via de bobijn omdat bobijn in verbinding staat met het frame en er op de bobijn ook een massakabel zit aangesloten.Maar dit laatste via bobijn ..weet ik niet zeker
 
Last edited:
Lijkt me sterk dat de wit/rode draad van de pickupspoel verbonden zit met het metalen beugeltje waarmee hij tegen het motorblok zit gemonteerd, maar als jij dit gemeten hebt zal dat dan wel zijn, maar dan heeft die 2-polige pickupspoel ook weinig zin, dus de Ingenieuren van Yamaha hebben dan niet goed nagedacht bij jouw scooter tenminste. :rolleyes:
Mijn vermoeden is dat als de startmotor niet meer is aangesloten en er geen kabel zit onder de bevestingingsschroef van de startmotor het blok helemaal los ligt van massa, maar goed.

Het lijkt me beter dat je het gebeun van de vorige eigenaar ongedaan maakt en de boel weer aansluit zoals het hoort, met accu en met werkende elektrische start!

Je hebt nog steeds niet verteld wat de bedoeling is van je vraag of wat er eventueel mis is met de scooter.
 
Back
Top