Hoe recht rijdt jullie scooter?

zeWaardt

Veroorzaker van onmogelijke problemen
Klinkt als een stomme vraag, maar ik vraag het me oprecht af.


Ik rij op best veel verschillende scooters en het valt mij op dat veel scooters op z'n minst een beetje trekken. Als je je handen van het stuur haalt dan wijkt ie een beetje af.
Persoonlijk lijkt mij dat een defect, maar volgens velen die ik erover gevraagd heb is dat redelijk normaal.

Mijn Yamaha Neo's rijdt perfect recht als ik m'n handen van het stuur haal, mijn Kymco Agility 16" trekt een beetje naar rechts, de Kymco Agility 50 12" van een vriend lijkt ook een beetje naar rechts te trekken, de meeste scooters die ik tegen kom rijden eigenlijk niet helemaal recht. Van allemaal merk je er niks van als je gewoon met je handen aan het stuur rijdt, maar toch vind ik 't een beetje vreemd.


Hoe recht rijdt jullie scooter als je je handen van 't stuur haalt?
 
Advertisement - register to remove this

Piaggio zip 4t is vrij stabiel. Stuurt soepeltjes en goede wegligging. Peugeot Vivacity 2t waardeloos. Slechte voorvering en zit vaak al na een paar jaar vastgerot (algemene kwaal) stuurt gewoon stroef. Peugeot Ludix 2t stuurt vrijwel goed, alleen te fragiel. Balhoofd lagers om de 1000km afstellen is een pré. Bij Piaggio kan je vrij lang door en met de vivacity is het echt ruk.

(gebaseerd op mijn bevindingen en onderhoudt)

p.s op geen één scooter die ik bereden heb, handen losgelaten. Dit levensgevaarlijk. Hoeft maar een steentje op een vlakke mooie weg te liggen en je ligt in de kreukels.
 
Piaggio zip 4t is vrij stabiel. Stuurt soepeltjes en goede wegligging. Peugeot Vivacity 2t waardeloos. Slechte voorvering en zit vaak al na een paar jaar vastgerot (algemene kwaal) stuurt gewoon stroef. Peugeot Ludix 2t stuurt vrijwel goed, alleen te fragiel. Balhoofd lagers om de 1000km afstellen is een pré. Bij Piaggio kan je vrij lang door en met de vivacity is het echt ruk.

(gebaseerd op mijn bevindingen en onderhoudt)

p.s op geen één scooter die ik bereden heb, handen losgelaten. Dit levensgevaarlijk. Hoeft maar een steentje op een vlakke mooie weg te liggen en je ligt in de kreukels.


Ik heb toch wel een hele andere ervaring dan jij: Piaggio zip 2t 2011 was na 2700 de voorvork al helemaal verslapt. En ik had er niks vreemds mee gedaan. Heb ik mijn leven nog nooit zo`n kut voorvork mee gemaakt. Op de SP vork daar gelaten..

Peugeot vivacity 2t: Reed al sinds 2011 tot 2017 al rond met een niet zo`n super voorvork.. Maar verder nooit gezeik mee gehad.. Kon er nog redelijk prima ermee rijden.


Wat echt erg is zijn die mono arm voorvork zoals bij een speedfight.. Die trekken gewoon naar links. Omdat de monoarm op dat punt meer gewicht aan hangt.
 
Piaggio zip 4t is vrij stabiel. Stuurt soepeltjes en goede wegligging. Peugeot Vivacity 2t waardeloos. Slechte voorvering en zit vaak al na een paar jaar vastgerot (algemene kwaal) stuurt gewoon stroef. Peugeot Ludix 2t stuurt vrijwel goed, alleen te fragiel. Balhoofd lagers om de 1000km afstellen is een pré. Bij Piaggio kan je vrij lang door en met de vivacity is het echt ruk.

(gebaseerd op mijn bevindingen en onderhoudt)

p.s op geen één scooter die ik bereden heb, handen losgelaten. Dit levensgevaarlijk. Hoeft maar een steentje op een vlakke mooie weg te liggen en je ligt in de kreukels.
Hmm ik heb ook een 20 jaar oude Vivacity en wat de voorvering betreft mag ik niet klagen.
De achtervering en algemene wegligging is een ander verhaal, dat is idd ruk.
Verder doet hij wat hij moet doen. Mij van a naar b brengen zonder problemen.

Heb ook een Sym Xpro,2014, niet te vergelijken met de Vivacity, ligt als een blok op de weg en rijd idd mooi rechtdoor.

Ze hebben 1 ding gemeen ze wijken tijd teveel naar achteren af, deden ze dat niet liepen ze harder :tearsofjoy:
 
Ik rij op een Yamaha aerox en die rijdt perfect rechtdoor zonder handen

Dat vind ik ook niet zo vreemd.. Een aerox rijd ook als een plank.. Want als je een bocht probeerd te maken, moet je echt knee-down gedoe gaan doen om hem enig sinds in de bocht te krijgen.. (zelf al eens op een aerox een test rit gedaan.) Maar viel me echt tegen, tegenover de vivacity die ik destijds had. Zelfs aprilias met het zelfde blok rijden / sturen zelfs veel beter.. Nooit geweten wat men toch zo in die yamaha aerox zag.
 
De aerox gaat wel heel makkelijk de bocht in vind ik .alleen als je hele scherpe bochten maakt moet je wel wat kracht zetten maar ik vind hem wel fijn rijden. Ik vind de Peugeot vivacity veel minder stabiel dan de aerox
 
Met mijn scooter rijdt ik altijd strak vooruit.
Dit komt omdat deze geheel standaard is en er geen tierelantijntjes te vinden zijn op mijn scooter.
Saai ?
Zeker !
Kom ik in de problemen ?
Nee !!!
 
Met mijn scooter rijdt ik altijd strak vooruit.
Dit komt omdat deze geheel standaard is en er geen tierelantijntjes te vinden zijn op mijn scooter.
Saai ?
Zeker !
Kom ik in de problemen ?
Nee !!!

Hoe recht ie rijdt lijkt me weinig te maken te hebben met of dat ie opgevoerd is of niet.
Door de varioring eruit te halen trekt niet spontaan je voorvork scheef.
 
Hoe recht ie rijdt lijkt me weinig te maken te hebben met of dat ie opgevoerd is of niet.
Door de varioring eruit te halen trekt niet spontaan je voorvork scheef.
Met standaard kan men ook bedoelen dat er niet gerommeld is met de veerpoten of andere ophanging van de scooter.

Hoeft dus niet altijd te maken te hebben met opvoeren van de scooter...
 
Met standaard kan men ook bedoelen dat er niet gerommeld is met de veerpoten of andere ophanging van de scooter.

Hoeft dus niet altijd te maken te hebben met opvoeren van de scooter...
Ik kan met de Viva smijten en gooien, alleen de achterkant is vaag, wil uitbreken, maar dat is ook t verschil tussen 2 en 4 takt. Ik was 4 takt gewend, 2 takt pakt feller. Beiden verder op 14 jaar tussentijd Origineel.
 
Back
Top