Hoe lager van ingaande as vertanding te halen?

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Heb een langere/rechte vertanding aangeschaft. Moet nog geperst worden, maar ik dacht, ik kan natuurlijk wel vast die ingaande as vast omwisselen.

Maar ja, hoe krijg je die as uit dat vertandings deksel.

As eruit tikken/beunen: Zou misschien kunnen, maar omdat die as in de binnering zit en het lager met de buitenring vast zit in het deksel, ram je dus op de niet ondersteunde binnenring, wat funest is voor lager.

Dus ik denk ik verwarm het deksel. Maar waar ik al bang voor was en wat ook voorspelbaar was gebeurde: as komt met lager en al deksel uit.

Probleem is, dat het tandwiel op de as, de binnenring blokkeert aan de zijde waar je op wilt slaan. Misschien nog 0.5mm ruimte over.

Iemand idee hoe ik dat lager van die as af krijg?

Of wordt dit normaal ook met een pers gedaan?
 
Advertisement - register to remove this

Hoe ik het zou doen:

De as in de bankschroef klemmen (Het lager zit dan boven aan)
En dan een lagerbus of stang van een oud fietszadel. Die op de binnenste ring zetten en dan het lager met beleid eraf tikken.
 
MinaRallyLC said:
Hoe ik het zou doen:

De as in de bankschroef klemmen (Het lager zit dan boven aan)
En dan een lagerbus of stang van een oud fietszadel. Die op de binnenste ring zetten en dan het lager met beleid eraf tikken.

Als je mijn verhaal goed had gelezen...

Dat is dus het probleem. Je kan niet op die binnenste ring slaan, want het tandwiel schermt die binnenring af.
 
met de pers is gewoon het makkelijkste , maar als de nood aan de man is hang ik m in de bankschroef zodat ie niet vast zit maar wel zo dicht mogelijk op de as en sla de as er voorzichtig uit met een kunstof hamer , dit heeft bij mij nog nooit rare gevolgen gehad. maar wil je zeker weten dat het goed gaat zul je m moeten persen of gewoon een nieuw lager halen..
 
Back
Top