Hoe check je of je elektrische shook het nog doet

Advertisement - register to remove this

Een elektrische choke is zonder spanning ingeschoven.
In de carburateur houdt de choke dan een kanaaltje voor extra benzine open.
Als de scooter gestart wordt, schuift de choke uit en wordt langer.
Het verrijkingskanaaltje wordt door de choke afgesloten.

Signalen van een defecte choke kunnen wisselend zijn omdat een choke niet meer uitschuift,
maar ook als de choke blijft steken terwijl hij uitgeschoven is.

Een scooter met kapotte choke die niet meer uitschuift kom je vaker tegen dan een klevende. Daarom zullen de meeste scooters met een kapotte choke wel koud starten maar na enkele minuten je in de steek laten, mengsel blijft te rijk voor een warme motor.

Groet,
 
De werking heeft @Harrr al goed beschreven.
Hoe die choke eruit ziet en wat deze zou moeten doen als er spanning op de draden van de choke komt, kun je zien in het filmpje van @trabiarie.
Echter een goeie choke kan niet werken als er geen spanning op de draden komt te staan als de scooter gestart is, dus ook de wisselspanning meten op de kabelboomconnector waarop de elektrische choke is aangesloten.

Bij een goed werkende choke zul je na starten van de scooter een verhoogd stationair toerental hebben, na enkele minuten hoor je dan het stationair toerental verminderen.

Bij een niet uitschuivende e-choke blijft de scooter met een verhoogd stationair toerental draaien.

Met een choke die in zijn uitgeschoven stand blijft steken, en dus het verrijkingskanaaltje van je carburateur dicht drukt, heb je geen verhoogd stationair toerental bij koude start en bij kouder weer merk je dat de scooter niet goed willt starten.
 
Back
Top