het nut van een Powerbox..

Advertisement - register to remove this

Dat is ook een lekker informatieve opmerking, hij stelt toch een normale vraag?

Ik zou in ieder geval geen 1 euro over hebben voor zo een powerbox,

Hij schijnt wel enigzins afstelfoutjes (Carberateur) weg te werken, maar ik weet niet of dit waar is!
 
Het idee is dat het benzine opslaat en zodra de motor "inademt" de benzine mee spuit.

Het wordt bijna nooit gebruikt bij de serieuzere sprinters.
Het is gewoon een resonatiekamer voor je mengsel in het spruitstuk.

Het wordt weldegelijk gebruikt bij de serieuzere tuning.
Je kunt er deuken in de powerband mee wegwerken of om gewoon extra topvermogen te genereren.
Die standaard gevallen worden weinig gebruikt omdat de inhoud berekend/bepaald moet worden en dat voor elk blok verschillend is.
 
Als je serieus bezig bent met tunen dan is een powerbox zeker de moeite waard om te proberen. Het kan in sommige gevallen een vermogenstoename betekenen van 10%. En inderdaad is de inhoud van de kamer belangrijk net als de lengte van de slang. Ook wel makkelijk is een vermogenstestbank, want je moet nogal wat testruns maken om meer power te genereren.
 
Ik heb het getest met 14mm en 19mm carbs op 50cc scooters (voor de SOBW races). De carbs waren dmv een mengselmeter op de bank afgesteld op het beste resultaat en toch was er winst door gebruik van een berekende powerbox.
Later hebben we nog een variabele powerbox gemaakt om met verschillende volumes te testen en zo hebben we nog meer winst gevonden.
Ik heb het ook op mijn 70cc blok getest met een 28mm carb, maar hierbij was er geen duidelijk verschil meetbaar.
 
Back
Top