Het Korps Mariniers

Status
Not open for further replies.

Pasqual

Well-Known Member
Hey ppl,

Ik ga binnenkort mijn sollicitatie voor de marine insturen. Ik ga voor marinier, lekker zwaar, iets dat bij me past(ik weet wat het is allemaal want ik heb een vriend (zie em nie vaak) in de opleiding en ze gaan helemaal dr aanx|, maar verder wel leuk})).

Wat vinden jullie van de marine(vooral marinier), en wat weten jullie ervan.(post vooral eigen ervaring, of van kameraden (miss weet je hoe de keuring pcies verloopt of zo).
Dit is voor mij altijd leuk om te weten en miss zijn er mensen die tips voor me hebben....

Dank jullie!!!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik vind t korps mariniers niets voor mij... Maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik woensdag keuring heb voor Luchmobiel.

Wat ik hoor over mariniers van luchtmobielers is niet goed, maar dat is andersom natuurlijk ook zo, omdat luchtmobiel volgens t korps nog nooit iets heeft laten zien.

Je argument om erbij te gaan vind ik een beetje zwakjes: Maat van me doet het, je gaat kapot maar verder is het wel leuk.
Ik denk dat je van te voren al moet denken dat het 'kapot' gaan leuk is. Als ik bij luchtmobiel zou komen zou ik er geen probleem mee hebben afgezeken te worden enz. (Zeg ik nu, maar dat verw8 ik van mezelf, want zoiets weet je voordat je eraan begint)

Mja, je bent wel een beetje aan het trainen enz?

Ohja, ik vind ook dat je korps mariniers niet met gewoon de marine kan vergelijken...
 
JA, het is niet mijn motivatie dat een vriend het ook doet, maar het trekt me al heel lang, het Korps. De spanning, trainen, altijd bezig, uitzending naar de hele wereld, noem maar op alles. Je maakt zoveel mee. Ik kan persoonlijk niet stilzitten, moet altijd wat doen: sleutelen, stukje rijden, werken, stad in etc etc.. school ben ik al lang heel beu, maar het is wel belangrijk. Ik stop als ik dit jaar niet haal (h4 en kom van v4). Keuring is een jaar geldig dus...
en een andere goeie vriend van me gaat ook luchtmobiel doen, ze pa is majoor daarbij dus gaat een beetje pa zoon effect, maar dat is wel zo ja: het is allebei zwaar en ze spreken elkaar een beetje tegen qua prestaties ed. Maar ik denk dat het korps zwaarder is?!

Ja trainen, doe ik denk wel genoeg jah: 4x in de week fitness en 1x boksen....
(en wat je zei klopt: marine, mariniers is anders, verander naam ff)

ps. waar wordt je gekeurd? in A'dam? zeg ff hoe het was en wat je pcies moest doen en zo suc6 ermee!
 
Ik denk ook wel dat t Korps zwaarder is (weet het eigenlijk wel zeker), maar tegenwoordig word alles minder zwaar, ivm Arbo enz.
Ik word gekeurd in Amsterdam ja, 2e keer de fysieke keuring. Ik ben 3 maanden geleden afgekeurd omdat mn rug te zwak was in verhouding met mn buikspieren. Hij was dus wel sterk genoeg.
Mn psychologische keuring had ik gehad toen ik solliciteerde voor wachtmeester Marechaussee. Daarvoor afgekeurd omdat ik te weinig leidinggevende ervaring had... (je bent 18, komt net van school, 5havo geslaagd, hoe kom je aan ervaring?)

De krachttesten zijn allemaal op 1 bepaald toestelgeval. Je moet bovenbenen doen, armen, buikspieren, borstspieren en rug. Daarna moet je fietsen, tussen de 70 en 80 rotaties per minuut, waarbij je eenmaal mag afwijken, het begint heel licht, en word elke minuut zwaarder, rond een minuut of 10/11 is het echt bijna niet meer te doen (helemaal als je nooit fietst)

Voordat je de krachttesten hebt, heb je geneeskundig onderzoek, potje pissen, tandarts, oor-arts, oog-arts enz.

Je mag geen bril of lenzen hebben voor t Korps geloof ik, en de krachttesten moet je allemaal op A niveau halen. Fietsen moet je rond de 12/13 minuten volhouden.
 
Die maat van me zei dat het juist zwaarder werd omdat ze minder mensen nodig hadden?!
Bij psycholgische keuring: wat voor vragen krijg je allemaal(hoeveel ong.)?
Hoe moet je de kr8testen doen op dat apparaat(bewwegt hetmee of niet etc etc.)
Ik d8 dat je A+ moest halen of zo (hoorde ik)... met wat kan je dat A of A+ ongeveer mee vergelijken(is het egt zwaar?)
Fietsen is d8 ik 12 minuten, met maar 1 x afwijken? dus als je 2x perongeluk naar 81/82 rpm gaat ben je de lul?

Ik hou van tips van iedereen:p
 
Ik wil je niet pesten ofzo hoor, maar die actie en spanning is alleen de 1 jaar durende opleiding in Rotterdam. Mijn broer is nu 1e klass marinier, en vindt het nu echt niet meer leuk. Hij zit nu de hele week op de kazerne in Doorn waar ze de hele week alleen maar een beetje sporten, en verder nix doen. Hij heeft 2 maanden terug bergtraining gehad in Noorwegen, dat is dan wel weer cool. en volgende week heeft ie koude winter training in Noorwegen. Dat soortin dingen zijn allemaal wel gaaf. Maar hij had verwacht dat dat spannende leventje altijd zo zou zijn. Maar dat viel dus vies tegen, alleen de speciale trainingen enzo zijn vet, daartussenin is het sporten, leren en wapenonderhoud.
 
Originally posted by aerox terror
Hey ppl,

Ik ga binnenkort mijn sollicitatie voor de marine insturen. Ik ga voor marinier, lekker zwaar, iets dat bij me past(ik weet wat het is allemaal want ik heb een vriend (zie em nie vaak) in de opleiding en ze gaan helemaal dr aanx|, maar verder wel leuk})).

Wat vinden jullie van de marine(vooral marinier), en wat weten jullie ervan.(post vooral eigen ervaring, of van kameraden (miss weet je hoe de keuring pcies verloopt of zo).
Dit is voor mij altijd leuk om te weten en miss zijn er mensen die tips voor me hebben....

Dank jullie!!!

Jah goede kennis is marinier, die loopt de godsganselijke dag uit zijn neus te vreten op een fregat ergens in de middelandse zee ofzow...Volgens hem zit je bij zoiets echt uber weg te schralen. Iedereen drinkt zich daar een stuk in de kraag en de sfeer is allesbehalve gezellig...denk eerst maar eens 3 keer na als ik dit zo allemaal hoor
 
Pronk, wat voor diploma's had je broer voordat ie naar de mariniers ging?
En wat ben je na de opleiding (welke klasse?), en hoelang zit ie elke x in doorn tussen uitzendingen, na hoelang na de opleiding werd ie voor het eerst uitgezonden en waarheen?
 
uhm... volgens mij is gewoon A ook al goed, maar dat weet ik dus niet zeker...
Misschien word de keuring zwaarder, maar dienst zelf word lichter. Arbo: Max 3 nachten buiten slapen, niet meer in rare opdrukstand omdat je rug dan te zwaar belast word enz enz.

Psychologische keuring stelt niet zoveel voor, je moet veel weten van de t Korps/de marine in jouw geval, en verder wat formulieren invullen met dingen over jezelf...
Bv: Na een avond stappen meld ik me snel ziek. En dan moet je een kruisje zetten of dat bij je past of niet. In het gesprek met de psycholoog vragen ze weer zulk soort dingen, en als het dan niet klopt weten ze meteen of je liegt of niet.

Momenteel trouwens wel balen met die bezuinigingen bij defensie, laat ze lekker bezuinigen op die frikandellen...:p

edit: wel A+ toch bedenk ik me nu
 
maar dat A+, is dat te vergelijken met iets in de sportschool bv? of met iets anders? bednek iets:p
is het over het algemeeen genomen zwaar?
 
Re: Re: Het Korps Mariniers

Originally posted by mendophir
Jah goede kennis is marinier, die loopt de godsganselijke dag uit zijn neus te vreten op een fregat ergens in de middelandse zee ofzow...Volgens hem zit je bij zoiets echt uber weg te schralen. Iedereen drinkt zich daar een stuk in de kraag en de sfeer is allesbehalve gezellig...denk eerst maar eens 3 keer na als ik dit zo allemaal hoor

Als je op een bootje zit ben je dus geen korps marinier. En als je op een boot zit heb je inderdaad helemaal geen flikker te doen :)
 
Klopt pronk! @ voorlichting zeiden ze dat er hooguit 2 mariniers, af en toe op een fregaat meegaan.... maar eigenlijk niet....
 
Re: Re: Re: Het Korps Mariniers

Originally posted by Pronk
Als je op een bootje zit ben je dus geen korps marinier. En als je op een boot zit heb je inderdaad helemaal geen flikker te doen :)

nee man, wanneer ies er nou iets te doen daar :/ Dan kun je nog beter gaan darten :W
 
Je kan het niet echt vergelijken met iets. De dingen waaraan je loopt te sjorren geven niet mee... Ze meten dus gewoon echt puur de kracht. Tis laat maar ff zeggen een fitness apparaat met 200 kilo eraan... (bij wijze van) gewoon geen beweging in te krijgen. Je moet geloof ik 7 seconden kracht blijven houden. Dan krijg je 3 kansen om een goede prestatie neer te zetten. Maar omdat er tussen zo'n kans maar een paar seconde zit, stroomt het bloed nogal naar je hoofd. Gevolg: koppijn, en dan gaat het fietsen echt enorm kut!
 
Mjah, lijkt me opzich wel koel, maar het is idd wel afzien, maar als je daarvoor bereid bent moet je het gewoon doen. Discipline en (pijn, vermoeidheid) grenzen verleggen is dan wel aan de orde. Daarmoet je wel helemaal voor openstaan, anders hoef je er niet aan te beginnen, maar dat zit bij jou wel goed geloof ik :)

Maar als je het echt wil moet je het gewoon doen, en niks van andere mensen aantrekken :p Zo'n ijzersterke wil moet je iig wel hebben denk ik :)

Tips zijn natturlijk altijd wel handig :!
 
Ik ben vorige week aangenomen voor de Luchtmobile Brigade, in augustus begin ik in Arnhem en hoop ik snel de rode barret te halen.
Ik ga er bij omdat ik actie wil, bezig zijn en je ziet wat van de wereld. Je maakt vrienden, leert discipline hebben... het uniform, je verdiend goed en je haalt je rijbewijs op je 17e :)

Maar de marine dus, heb ik goede verhalen over gehoord, kameraadschap is daar heel sterk omdat je lang op zo'n boot zit natuurlijk. Maar het is ook erg zwaar, misschien nog wel zwaarder als Luchtmobiel. Begin er daarom ook niet aan als je geen doorzettingsvermogen hebt.
Daarom moet je je goed voorbereiden (conditie en spieren), want de keuring is zwaar he.

De psychologische test is een eitje als je je neit druk maakt. Het stelt niets voor, je praat een beetje met een dokter. Maar vertel de waarheid, als je liegt pakken ze je! Ze vragen dus naar je hobby's, uitgaan, vrienden, ruzies, vader, moeder, broers/zussen en relaties.

Dan de geneeskundige test.
Een nacht slapen op de kazerne, kwart voor 6 op en dan begint de dag, waarop je heel veel wacht, en weinig doet.

Ik moest eerst naar het toilet om in een potje te zeiken, dat werd gecontroleerd op drugs en alcohol en ziektes (beter dus niet drinken of drugs gebruiken van te voren).

Daarna naar de tandarts (een controle bij je eigen tandarts voor de keuring kan geen kwaad), dan oogarts en oorarts...

Dan moet je fysiotherapeut, die controleerd je gewrichten, evenwicht, rug, voeten ed. Dit is een zware keuring!

Vervolgens heb je nog de arts, die je vanalles vraagt over je gezondheid en je meot een hartfilmpje maken.

Dan begint je conditie test. Eerst ga je allerlei spier oefeningen doen, in machines die je niet zomaar ziet in een sportschool. Deze test valt wel mee...

Maar als je moet fietsen tot je er bij neervalt wordt het zwaar. Lichaam vol kabeltjes die aangesloten zitten op 3 computers voor je waarachter ook weer 3 dokters zitten....pfff

Als alles dan goed is wordt je goedgekeurt.... :) En dan ben je blij, da garandeer ik je!

Succes :)

oja, maak je school af!
 
Last edited:
Mijn broer zit nu bij het verkenningspeleton. Hij wou "licht" beginnen. ALs hij dit wat vindt gaat hij kijken voor luchtmobiel/mariniers/commando's. Of hij wordt wachtmeester/onderofficier.

Hij is nu denk 8 weken bezig en het bevalt goed. Enigste waar hij tegen op zit is dat je eigenleven kwijt bent. Hij kan niet effe naar vrienden etc.

Hij heeft A keuring gedaan volgens mij is dat het zelfde keuring als voor marinier en luchtmobiel weet het niet zeker hoor.

Verder zegt dat ze gewoon een spelletje met je spelen. Ze proberen de zwakkeren eruit te vissen.
 
Het leger is gewoon kut in Nederland. Ze blijven aan het reorganiseren en als je een beetje carriere wil maken mag je iig lekker vaak verhuizen.

Verder lijkt het me best een tijdelijke baan (Marini en Luchtmobiel dus). En mja, kheb enigzins ervaring. Vaak genoeg verhalen gehoord van m'n Pa die toch een jaar of 15 a 20 in het leger heeft gezeten.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top