Het home cinema topic #2

Maar wat voor formaat kast moet je dan aan denken.. want ik zou tegenwoordig niet weten waar ik nog een atx kast moet laten.

eh atx heette dat toch?

En hoe moet ik dat zien dan. Die htpc sluit ik aan op me pc en tv? En heeft zoiets een afstandsbediening! Of is het gewoon een extra pc?

er zijn idd mooie behuizingen voor..

intro.jpg

zou graag zo'n systeem draaiend willen zien... schiet op Douwe, jij woont toch in hilversum? kan ik bij jou kijken hoe dat werkt :P

Klinkt ideal, lijkt me heerlijk maar krijg het al benauwd bij al die woorden die je rond gooit. Maar wat kost zo een kant en klaar systeem dan!?

Kun je zo gek maken als je zelf wilt, net als met een normale pc. Als je al schijven hebt liggen en een simpele kast is voldoende ben je goedkoper uit dan met een fatsoenlijk NAS + streamer

Voor 250 versla je een NAS wel idd, iets meer evt ook wel dan.

Toch interessant.

Plus je hebt alles in eigen hand; je bent niet afhankelijk van firmware upgrades van de fabrikanten..Ik heb vroeger altijd mediaplayers of streamers gebruikt, al dan niet icm een NAS. Ben blij dat ik er vanaf ben.

Maar wat voor formaat kast moet je dan aan denken.. want ik zou tegenwoordig niet weten waar ik nog een atx kast moet laten.

eh atx heette dat toch?

Ja klopt. Maar dat heeft echt niemand, hoop ik dan :) Die van laatst was net zo groot als een DVD speler / set-topbox.

En hoe moet ik dat zien dan. Die htpc sluit ik aan op me pc en tv? En heeft zoiets een afstandsbediening! Of is het gewoon een extra pc?

Het is gewoon een PC, in een wat andere kast dan gebruikelijk. Bedienen kan met een afstandsbediening, bluetooth device, usb, via je smartphone over wifi...Wat je maar wilt. Ik gebruik mn smartphone als afstandsbediening (kun je ook mee door je library browsen, erg vet!, met een goede ook offline, dus als je niet thuis bent). Er staan echt heel veel verschillende apps in de verschillende app stores die je als afstandsbediening kunt gebruiken. Als ik een beetje internet heb ik een klein wireless keyboard met touchpad liggen van logitech. Als ik instellingen wil wijzigen doe ik dat via TeamViewer of RemoteDesktop vanaf een pc.

Heb nu ook een HDMI CEC adapter in bestelling staan, waarmee je XBMC kunt bedienen met je TV afstandsbediening. Aangezien mn receiver ook HDMI CEC ondersteund, heb ik zometeen dan nog maar 1 afstandsbediening en kan alles bedienen zonder een Logitech Harmony aan te moeten schaffen :W

Htpc is een pc, in een platte kast meestal formaatje versterker, aan de tv hangen en gaan.

Idd.

Bediening gaat via een keybord en muis dus.

Zie boven

ja, daar heb je wel mooie compacte usb oplossingen voor.

Voor XBMC kan je ook een app op je tel gebruiken of een aparte afstandbediening gebruiken...

Of je tablet, of een laptop als je die vaak naast je hebt staan...gewoon via een pagina in je browser.

er zijn idd mooie behuizingen voor..

View attachment 31964

zou graag zo'n systeem draaiend willen zien... schiet op Douwe, jij woont toch in hilversum? kan ik bij jou kijken hoe dat werkt :P

Je kunt XBMC gewoon op je normale Windows pc installeren en even een USB schijf in laten lezen. Dan heb je al een goed beeld. Staat ook genoeg op Youtube.

Nog iets leuks wat misschien tot de verbeelding spreekt: Ik heb op al mn devices een shortcut in de browser staan, waarmee je op elke pagina die je zoekt kan scannen naar films. Klik je die shortcut aan en hij vindt een of meerdere films verschijnt er een popup. Je kan de films dan toevoegen aan Couch Potato. Dat programma gaat vervolgens zoeken naar de film in kwestie op NZB sites en Torrents sites. Als de film is gevonden (in de door jou gewenste kwaliteit) wordt het nieuwsgroepen programma of het torrentsprogramma ingeschakeld die de film gaat downloaden. Zodra hij binnen is wordt het bestand uitgepakt, voorzien van een trailer, art, ondertitels in de taal van je keuze, hernoemd naar hoe jij het wil hebben, en in een submapje gezet in je filmsmap. Ohja, en je XBMC library wordt ook automatisch geupdate. Echt :W :W :W (werkt alleen als je thuis bent trouwens :P)

Je kan ook een watchlist bijhouden op IMDB. Alles wat je daarin zet wordt dan ook automatisch gedownload.

Echt, dit werkt allemaal zo goed dat ik er gerust voor zou willen betalen, zelfs per download. Echt belachelijk :D

Je bent een goede verkoper Arne, ik ben om. Wil eerst een receiver hebben aangezien mijne is overleden. Daarna zo een ding. Wat voor receiver heb jij arne?

maar nu is arne wel een beetje een nerd, en ik al een paar jaar niet actief meer.. hoe makkelijk is het ;)?,,

ik kan vast via me pa mn ouwe barebone wel terugregelen, tevens heb ik opt werk anders nog wel wat laptops met defect scherm staan.. zoiets moet wel te regelen zijn dus...

ik ga ff op joetoep kijke

ik begrijp er ook niks van... en als ik ga lezen, word ik gek van al die termen ect ect... maar dat is omdat ik 't veel beter snap/leer als ik zo'n ding in huis hebt om ermee te spelen... dan kom ik meestal wel uit.

en hij zegt dat hij zo'n ding voor een vriend heeft gebouwd, die niks met pc's kan en te lui is... dan moet ik er wel uit komen...

zie ook paar van die systemen op MP staan, maar als het zover is doe ik wel pm naar Arne...

ga even met xmbc kloten...

maar nu is arne wel een beetje een nerd, en ik al een paar jaar niet actief meer.. hoe makkelijk is het ;)?,,

Het is makkelijk, als het in één keer werkt. Ik ben ook bezig geweest met sickbeard, ding werkte niet, downloadde niet, startte niet automatisch op. Heb het uiteindelijk draaiend gehad totdat hij ineens weer begon te downloaden in een andere map (geen idee waarom) en toen was ik het zo zat dat ik er mee ben gestopt.. Zo ingewikkeld is het niet, maar wel ff wat gekloot

Ik zit ook aan een HTPC te denken.. zoiets zou het dan worden:

Gigabyte GA-H77N Wifi
Intel Core i3 3225
Kingston HyperX Blue 8GB DDR3-1600 CL9 kit
Mini-Box PicoPSU 150W
Samsung 840 Series Pro 128GB SSD
Hitachi Travel 5K1000 1TB
Optiarc BD-5850H

en dan nog een mooie behuizing...
Streacom FC5

Op/aanmerkingen?

Het is makkelijk, als het in één keer werkt. Ik ben ook bezig geweest met sickbeard, ding werkte niet, downloadde niet, startte niet automatisch op. Heb het uiteindelijk draaiend gehad totdat hij ineens weer begon te downloaden in een andere map (geen idee waarom) en toen was ik het zo zat dat ik er mee ben gestopt.. Zo ingewikkeld is het niet, maar wel ff wat gekloot

Sickbeard start idd niet automatisch op omdat het geen exe is maar een python script. Moet je even zelf aan kloten maar is 10 minuten werk. Heb er verder nog geen problemen mee gehad.

Ik zit ook aan een HTPC te denken.. zoiets zou het dan worden:

Gigabyte GA-H77N Wifi
Intel Core i3 3225
Kingston HyperX Blue 8GB DDR3-1600 CL9 kit
Mini-Box PicoPSU 150W
Samsung 840 Series Pro 128GB SSD
Hitachi Travel 5K1000 1TB
Optiarc BD-5850H

en dan nog een mooie behuizing...
Streacom FC5

Op/aanmerkingen?

Jawel :) Kijkend naar de specs vermoed ik dat je er mee wilt gaan gamen. Als dat idd zo is dan moet je mijn commentaar niet lezen, want daar weet ik echt niks vanaf :P Wil je een pure HTPC bouwen dan heb ik de volgende aanmerkingen:

Zou sowieso geen i3 niet nemen. Ook deze niet, al zit wel een GPU onboard maar ik vind hem gewoon te duur. Zware specs heb je niet nodig voor Windows 8, ook XBMC heeft niks nodig.

Je kunt beter bij AMD kijken voor een socket FM1, een A4-3300K is al genoeg als is die wel wat minder zuinig dan de i3. Maar hij kost ook 2/3 minder :P Wil je perse passief gekoeld kan ik je de Asus E45M1-M Pro aanbevelen. Dat is een moederbord met onboard CPU. Ik heb dit bord ook, draait zonder casefans en blijft goed op temperatuur. En is nog veel zuiniger dan de i3. Gaat idle onder de 20 watt.

PicoPSU is prima. Ik denk ook trouwens ook dat een 120 watt ruim voldoende is voor een AMD Fusion bord.

8 GB heb je niet nodig. Heb ik er ook in maar slaat nergens op. 4GB is meer dan genoeg, ook met pagefile uitgeschakeld.

128GB SSD is ook flink, 64 is groot zat. Een 1 TB schijf lijkt me krap, 1080P film is al gauw 16 GB. 7200 RPM hoeft trouwens ook niet, ik zou eerder naar een WD Green kijken. Veel cache, 5400 RPM of variabel toerental, dit ivm stroomverbruik.Als je een systeem wilt dat altijd aanstaat zou ik er misschien ook wel helemaal geen SSD inzetten, eerder 2 x 2 (of 3:D)TB in softwarematige mirror. Windows 8 heeft trouwens Hybrid Shutdown, dus voor een snelle boottijd heb je ook geen SSD meer nodig.

Kast is erg mooi, maar duur... Kijk eens bij Silverstone, Lian Li, en MS-TECH. Mijn keus zou de Silverstone ML03B zijn. Is alleen wat hoger. Ben je ook niet verplicht om een dure slimline BR drive te kopen en er kan een ATX voeding in, een goede hoor je echt niet (tip: Be Quiet Efficient F1 400W)

Al met al kan het goedkoper, ik zit even te rekenen en in mijn setup kom ik op 690 euro. Met 2 3TB schijven :P

hoe werkt dat met zo'n kleine kast? dan zit je toch aan een NAS vast? of werk je dan met extern hdd's?

Er zijn tegenwoordig zoals ik hierboven al zei 3TB schijven. Daar kun je aardig wat op kwijt. In de kasten die zo groot zijn als een AV receiver passen meestal wel 3 schijven en je hebt nog een 5,25" bay waar je ipv een optische drive ook nog een schijf in kwijt kan.

Last edited:
Wat stop jij in zo'n €250 ding Arne? Als je een HTPC neemt die nog even mee moet gaan?
Hier voor beneden zal het een uitgebreide variant worden maar voor boven mss een simpel geval.

Asrock E350 moederbord, 4 GB ram, 1x1 TB HDD, MS-TECH kast, geen optische drive, geen WIFI.

Als het een tweede systeem is kun je je pc beneden als server gebruiken. Dan kun je ook eens kijken naar een Raspberry PI met OpenELEC erop of RaspBMC. Ben je voor 50 euro klaar. Let even op welke WIFI dongle je gebruikt ivm drivers en voeding. Voorkeur is altijd om hem bekabeld aan te sluiten.

Back