Help: Vernieuwing Peugeot TKR 2004

Wackomaster

New Member
Beste leden,

Ik heb net een scooter gekocht van een vriend (Peugeot TKR BJ2004) voor 50€.
Deze scooter lijkt in uitstekende staat kwa chassis, kappen etc.

Aangezien ik een kwartier moet kicken om hem in gang te krijgen (daarna rijd hij wel degelijk) heb ik hem binnen gedaan bij de garage voor een nazicht. Ze hebben daar de carbu gereinigd en alles eens goed gesmeerd.

De mechanieker beweerde dat er eens mee gereden moet geweest zijn zonder olie en dat daardoor de cilinder en piston in slechte staat waren. Verder werd er ook melding gedaan van ?zagende? krukas lagers.

Verder hebben ze er geen reparaties aan gedaan maar wel een bestek meegegeven dat ik graga met jullie wil delen.

De nodige kosten die zouden te maken zijn:

Originele cilinder kit peugeot: 176,30€
Joint kop: 5,74€
Joint cyl 6.75€
Lagers krukas 84.02€ voor beide
Bourage 6.07€
Bourage 2.99€

6 werkuren = 384€

Dit alles lijkt mij nogal veel...

Ik heb wat rongesnuffeld op motorkit en ik vind volgende prijzen:

Lager SKF C4 Peugeot Speedfight, Elyseo, Trekker, Buxy, Vivacity, Fox, Piaggio, Gilera, PGO - prijs voor 1 stuk 9.90€

Cilinder kit Ø47mm Polini Ironcast Peugeot vertical air cooled 130€


Zou het niet beter zijn hier mijn geld in te steken? Het is om op te voeren in de toekomst.

Wat zijn jullie inzichten? Enige raad is welkom!

Alvast bedankt!

 
Advertisement - register to remove this

Prijs voor de cilinder is normaal als dit de originele peugeot cilinder betreft. (voor een imitatie cilinder is deze prijs te duur)

Geen idee wat Joint kop / cilinder is, als dit de pakkingen zijn (origineel is de prijs normaal)
Lagers voor de krukas zijn abnormaal duur.. Normaal kosten die niet meer dan 12-15 euro per lager..

Bourage geen idee wat dat is.

Werkuren lijkt mij een beetje te duur.. Een gemiddelde dealer vraagt 50 euro per uur.. dus 6 uren x 50 euro is 300 euro..



Mijn mening is dat je het repareren beter zelf kan doen, of iemand met ervaring die het goedkoper kan doen..

Ik heb zelf wel ervaring met peugeot vertikaal..

Overigens met die 70cc gaat de scooter enorm van zuipen, raad je het niet aan... Beste cilinder blijft de originele peugeot cilinder.. als het gaat om kwaliteit en betrouwbaarheid.
 
,Je kan de bestaande Cilinder laten honen en een nieuwe zuiger monteren ( kost +_ 55,00 )
1 ding ben je vergeten ... Naaldlager ... , die zou ik zeker vervangen.

Als je gelijk wat meer Power wil, zou ik voor een 70Cc Cilinder gaan ( laagtoerig).
 
Sinds wanneer kan je een hele dunne laag nikasyl nog honen? Daarnaast als de cilinder zo ver af is, dan is dat ook de moeite niet meer waard..
Cilinder moet eerst bekeken en nagemeten worden, voordat je weet wat je ermee kan doen.. Misschien is de cilinder zo uitgesleten dat het een inkopertje word in de prullenbak..

Mits alleen de nikasyl wand beschadigd is kan je ook een nieuwe want erin plaatsen (bedrijven die dat doen, zijn echter maar 1 of 2 vingers op je hand) en bovendien een dure aangelegenheid.
 
..Volgens mij is de standaard Cilinder gewoon gietijzer ,

Btw .. een 50 Cc Cilinder met zuiger kost voor dit type bij Euro scooters : 36,07.

http://www.euroscooters.nl/cilinder-quality-50cc-peugeot-verticaal-luchtgekoeld-p-6470.html
.

Dat is gokken wat je op de moment doet.. Er zit wel degelijk een grijze aluminium cilinder met nikasyl wand eronder.. Dit kan ik 100% bevestigen dat dit zo is.

Die url die je hierboven aangeeft is overigens niet de originele peugeot fabrieks cilinder maar een veel goedkopere aftermarket prul..

$_85.JPG


Cilinder hierboven is van een snor versie.. het is wel degelijk alu, omdat deze niet verroest, maar wel oxidatie kan krijgen zoals hier boven.

Overigens is de prijs wat je er voor betaald de kwaliteit die je krijgt..
Vergeet niet dat het blok met de originele cilinder gewoon het beste en het zuinigste loopt..
url
 
Last edited:
..Aan een Scooter van ruim 12 jaar oud zou ik niet te veel geld aan uit gaan geven , kosten zijn als je niet oplet meer als dat die waard is / kan opbrengen.


Misschien is dat wel zo, zou voor zich zelf moeten afwegen of je het de moeite waard vind of niet.. Hier in z-limburg vind je ook niet makkelijk een 2ehands scooter.. Voorheen was het ook al rampzalig, maar sinds ze die sloop regeling voor scooters in hebben gevoerd, valt er 2ehands echt niks meer te vinden wat zeer ontzettend balen is..

Je wilt niet weten hoeveel geld ik in mijn peugeot vivacity 4 SL steek om dat ding rijdend te houden...

De bruikbaarheid (gebruik van maken om van A naar B te komen) ligt voor mij vele malen hoger dan de waarde van de scooter.. Als je nieuwe scooter een WOK status krijgt dan is dat ding ook niets meer waard dan alleen de sloop onderdelen. Als je valt met een nieuwe scooter en je krijgt een aanrijding en of schade, dan is je nieuwe scootertje ook niet veel meer waard.
 
Ik heb een originele peugeot cilinder (Nieuw!) op de kop kunnen tikken voor 60 euro.
Ik heb ook een nieuwe krukas gekocht van peugeot voor 25 euro.
De lagers kan ik via motorkit bestellen voor 19€.

Dit valt allemaal goed mee kwa prijs maar het probleem is dat ik zelf geen blok kan splitten om het te monteren.
Een gebrek aan kennis en vooral materiaal is het grote probleem. Zelfs al zou ik 6 x 50 euro gaan betalen ipv 60 euro, is het nog teveel om te spenderen aan deze scooter.
 
Splitten is opzicht het probleem niet zo, er zijn carter trekkers te krijgen, en iedere beginneling kan een carter splitsen.. Alleen carter trekker kost je 100 euro..

Alleen het opbouwen word een beetje lastiger als je geen ervaring hebt, en je niet weet waar je op moet letten.
 
Back
Top