sadkingbilly
New Member
Hoi allemaal,
Ik heb me aangemeld omdat ik sinds gisteren voor het eerst in 20 jaar weer een scooter in bezit heb, ik wilde een viertakt ivm woon-werkverkeer buitenaf en heb geen zin om 20 kilometer te duwen (betrouwbaarheid dus). Maar hoewel deze scooter maar goed 4500 kilometer gereden heeft heb ik toch het idee dat 'ie niet helemaal lekker loopt. Ik heb er tot nu toe ruim 85 km op gereden en na tanken kwam het verbruik uit op ruim 1:27, niet slecht maar niet de 1:40 die ik van moderne techniek verwacht had?
Verder:
- stationair slaat hij af (alleen bij koude motor)
- loopt stationair onregelmatig
- motor lijkt op een bepaald punt in te houden (vlak onder de 40) en daarna heel langzaam op te lopen
- optrekken bij stoplicht geef ik gas, dan duurt het +- 2 seconden voor de scooter "pakt" en optrekt
- bij volgas rijden een raar "schurend/vibrerend" geluid vanaf de linkerkant van de scooter (kan dit de poelie/vario zijn?)
- als ik volgas rijd (45 op de teller) kan ik de gashendel bijna half terug draaien zonder snelheid te verliezen - is hier een reden voor of is er ergens een begrenzing aan het werk die niet meer toeren/snelheid toestaat?
- nogal luidruchtig bij rijden voor een viertakt, maakt bij volgas ook een soort traag "woem, woem" geluid (net of toerental steeds heel iets oploopt en gelijk weer terugvalt) in plaats van een stabiel geluid (zoemen van de motor)
Vroeger (ugh) was het zo dat viertaktjes (meestal schakelbrommers) geknepen werden in snelheid voor de Nederlandse markt (oa. Derbi was daar goed in, dat waren origineel allemaal 110cc motoren) en die reden veel lekkerder als die begrenzing eruit was; niet omdat het harder ging maar omdat de motor zijn "native" toerental en vermogen had.
Is dit bij de moderne viertaktjes ook het geval of kan ik er beter afblijven? Ik heb al begrepen dat de CDI met rust gelaten moet worden (geen zin in vastloper door overtoeren) maar er zijn ongetwijfeld andere dingen die gedaan kunnen worden. Als de scoot deze beperkingen prettiger vindt blijf ik er liever af, dan duurt het ritje maar tien minuten langer. Ik wil ook geen 90 rijden, maar in de stad meekomen met het verkeer (dus 50-55) zou wel prettig zijn en voelt voor mij veiliger dan contant ingehaald worden!
extra info:
Ik vond in een ouder draadje dit wat betreft de trillingen (klinkt hetzelfde, schurend/vibrerend geluid), zou dit voor mij ook de oplossing zijn en waar vind ik deze onderdelen in het blok...
extra informatie, het gaat om het XS1P37QMA-2 (zes deukjes) blok, maar de omschrijving van het geluid klinkt hetzelfde (half gehoord half gevoeld zeg maar) en wat is een drukveerlager - ie, waar kan ik deze in het blok vinden?
Heel wat vragen, alvast bedankt voor alle reacties/suggesties!
groeten, Alwin
Ik heb me aangemeld omdat ik sinds gisteren voor het eerst in 20 jaar weer een scooter in bezit heb, ik wilde een viertakt ivm woon-werkverkeer buitenaf en heb geen zin om 20 kilometer te duwen (betrouwbaarheid dus). Maar hoewel deze scooter maar goed 4500 kilometer gereden heeft heb ik toch het idee dat 'ie niet helemaal lekker loopt. Ik heb er tot nu toe ruim 85 km op gereden en na tanken kwam het verbruik uit op ruim 1:27, niet slecht maar niet de 1:40 die ik van moderne techniek verwacht had?
Verder:
- stationair slaat hij af (alleen bij koude motor)
- loopt stationair onregelmatig
- motor lijkt op een bepaald punt in te houden (vlak onder de 40) en daarna heel langzaam op te lopen
- optrekken bij stoplicht geef ik gas, dan duurt het +- 2 seconden voor de scooter "pakt" en optrekt
- bij volgas rijden een raar "schurend/vibrerend" geluid vanaf de linkerkant van de scooter (kan dit de poelie/vario zijn?)
- als ik volgas rijd (45 op de teller) kan ik de gashendel bijna half terug draaien zonder snelheid te verliezen - is hier een reden voor of is er ergens een begrenzing aan het werk die niet meer toeren/snelheid toestaat?
- nogal luidruchtig bij rijden voor een viertakt, maakt bij volgas ook een soort traag "woem, woem" geluid (net of toerental steeds heel iets oploopt en gelijk weer terugvalt) in plaats van een stabiel geluid (zoemen van de motor)
Vroeger (ugh) was het zo dat viertaktjes (meestal schakelbrommers) geknepen werden in snelheid voor de Nederlandse markt (oa. Derbi was daar goed in, dat waren origineel allemaal 110cc motoren) en die reden veel lekkerder als die begrenzing eruit was; niet omdat het harder ging maar omdat de motor zijn "native" toerental en vermogen had.
Is dit bij de moderne viertaktjes ook het geval of kan ik er beter afblijven? Ik heb al begrepen dat de CDI met rust gelaten moet worden (geen zin in vastloper door overtoeren) maar er zijn ongetwijfeld andere dingen die gedaan kunnen worden. Als de scoot deze beperkingen prettiger vindt blijf ik er liever af, dan duurt het ritje maar tien minuten langer. Ik wil ook geen 90 rijden, maar in de stad meekomen met het verkeer (dus 50-55) zou wel prettig zijn en voelt voor mij veiliger dan contant ingehaald worden!
extra info:
Ik vond in een ouder draadje dit wat betreft de trillingen (klinkt hetzelfde, schurend/vibrerend geluid), zou dit voor mij ook de oplossing zijn en waar vind ik deze onderdelen in het blok...
Mijn scooter met een GY-6 blok trilt bij een bepaalde snelheid. Dat doet hij tussen 40-55 KM/h.
Het trillen kan je beste omschrijven zo: trrr -trrrrrr-trrrrrrr-trr-trrrrr-trrrrrr..enz.
Kan bij je koppelling vandaan komen , bij sommige scooters word er een drukveer lager toegepast .
Bij Sym Orbit 2 was / is het ook ook kwaal qua Trillingen , met een drukveer lager was het opgelost .
extra informatie, het gaat om het XS1P37QMA-2 (zes deukjes) blok, maar de omschrijving van het geluid klinkt hetzelfde (half gehoord half gevoeld zeg maar) en wat is een drukveerlager - ie, waar kan ik deze in het blok vinden?
Heel wat vragen, alvast bedankt voor alle reacties/suggesties!
groeten, Alwin
Last edited: