Help.. Sym Orbit 2, eerste scooter in 20 jaar!

sadkingbilly

New Member
Hoi allemaal,

Ik heb me aangemeld omdat ik sinds gisteren voor het eerst in 20 jaar weer een scooter in bezit heb, ik wilde een viertakt ivm woon-werkverkeer buitenaf en heb geen zin om 20 kilometer te duwen (betrouwbaarheid dus). Maar hoewel deze scooter maar goed 4500 kilometer gereden heeft heb ik toch het idee dat 'ie niet helemaal lekker loopt. Ik heb er tot nu toe ruim 85 km op gereden en na tanken kwam het verbruik uit op ruim 1:27, niet slecht maar niet de 1:40 die ik van moderne techniek verwacht had?

Verder:

- stationair slaat hij af (alleen bij koude motor)
- loopt stationair onregelmatig
- motor lijkt op een bepaald punt in te houden (vlak onder de 40) en daarna heel langzaam op te lopen
- optrekken bij stoplicht geef ik gas, dan duurt het +- 2 seconden voor de scooter "pakt" en optrekt
- bij volgas rijden een raar "schurend/vibrerend" geluid vanaf de linkerkant van de scooter (kan dit de poelie/vario zijn?)
- als ik volgas rijd (45 op de teller) kan ik de gashendel bijna half terug draaien zonder snelheid te verliezen - is hier een reden voor of is er ergens een begrenzing aan het werk die niet meer toeren/snelheid toestaat?
- nogal luidruchtig bij rijden voor een viertakt, maakt bij volgas ook een soort traag "woem, woem" geluid (net of toerental steeds heel iets oploopt en gelijk weer terugvalt) in plaats van een stabiel geluid (zoemen van de motor)

Vroeger (ugh) was het zo dat viertaktjes (meestal schakelbrommers) geknepen werden in snelheid voor de Nederlandse markt (oa. Derbi was daar goed in, dat waren origineel allemaal 110cc motoren) en die reden veel lekkerder als die begrenzing eruit was; niet omdat het harder ging maar omdat de motor zijn "native" toerental en vermogen had.

Is dit bij de moderne viertaktjes ook het geval of kan ik er beter afblijven? Ik heb al begrepen dat de CDI met rust gelaten moet worden (geen zin in vastloper door overtoeren) maar er zijn ongetwijfeld andere dingen die gedaan kunnen worden. Als de scoot deze beperkingen prettiger vindt blijf ik er liever af, dan duurt het ritje maar tien minuten langer. Ik wil ook geen 90 rijden, maar in de stad meekomen met het verkeer (dus 50-55) zou wel prettig zijn en voelt voor mij veiliger dan contant ingehaald worden!

extra info:
Ik vond in een ouder draadje dit wat betreft de trillingen (klinkt hetzelfde, schurend/vibrerend geluid), zou dit voor mij ook de oplossing zijn en waar vind ik deze onderdelen in het blok...

Mijn scooter met een GY-6 blok trilt bij een bepaalde snelheid. Dat doet hij tussen 40-55 KM/h.
Het trillen kan je beste omschrijven zo: trrr -trrrrrr-trrrrrrr-trr-trrrrr-trrrrrr..enz.
Kan bij je koppelling vandaan komen , bij sommige scooters word er een drukveer lager toegepast .

Bij Sym Orbit 2 was / is het ook ook kwaal qua Trillingen , met een drukveer lager was het opgelost .

extra informatie, het gaat om het XS1P37QMA-2 (zes deukjes) blok, maar de omschrijving van het geluid klinkt hetzelfde (half gehoord half gevoeld zeg maar) en wat is een drukveerlager - ie, waar kan ik deze in het blok vinden?

Heel wat vragen, alvast bedankt voor alle reacties/suggesties!

groeten, Alwin
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Is die scooter 2ehands gekocht (daar lijkt het namelijk wel op) Vermoed ook dat hij om die zuinigheids probleem van de hand is gedaan.. Reden waarom ik het niet zo op gebruikte scooter heb.
 
Inderdaad tweedehands, scooter is van 2011 met 4500 op de teller. Helaas geen geld voor een nieuwe.. Op zich heb ik geen problemen met 1:27, de andere dingen zijn irritanter. Vooral die trilling/vibratie ergens in/rond het blok. Geheid dat dat voor slijtage zorgt en dan zijn de kosten al snel hoog..
 
Ik raad je aan, om eens na te gaan of sym om een of andere reden een terugroepactie heeft gehad. Of vanuit die zelfde fabrikant een berichtgeving naar buiten is gebracht omtrend enige modificatie aan deze scooter.
Het kan zijn dat de vorige eigenaar dit niet heeft laten uitvoeren.. Normaal gesproken hoort dit onder fabrieks garantie aanpast te worden op de kosten van de fabrikant.

Ik heb zelf hier een daar inderdaad wat gehoord over problemen met dat sym blok..

Bij de ene scheen de achterpoelie niet recht te zijn.. En ik hoor ook problemen met de cilinderkop:

Maar hang mij hier niet aan op. Weet verder ook niet wat er echt rijlt en zeilt.
 
Bedankt voor je info! Dat de achterpoelie niet recht is zou maarzo één van de problemen kunnen zijn (dat slepen/aanschuren) en dat speelt natuurlijk door in de prestaties. Ik ga ermee naar de plaatselijke dealer, hopelijk weten die er meer van. Zelf ga ik er toch nevernooit uit komen...
 
Tot nu toe vijf keer bij de plaatselijke handel geweest maar die hebben geen idee wat het kan zijn. Het enige advies dat hij heeft "dan moet het blok een keer uit elkaar (kosten, toch al snel 100+ euro).. Ja dat geloof ik, lekker geld verdienen. Dik kans dat dit de reden is dat hij zo goedkoop weggedaan is..
 
Trillen bij de Fiddle is vaak de Motorophang rubbers die uitgedroogd en of versleten zijn .
Koppeling kan het ook zijn , Fiddle gebruikt geen drukveer geleider ( Kunststof bus met een kraag , die de drukveer gecentreerd houd).
 
Uitgedroogde motor ophanging rubbers, is dat niet het probleem dat het KYMCO blok en het chinese GY6 blok ook last van hebben?
Neem aan dat dit bij piaggio eigenlijk bijna niet voorkomt?
 
Ook hier even het resultaat..
Hoving in Groningen wist het na 10 meter rijden..

Niet alleen zat er een enorme slag in het wiel (en is er waarschijnlijk mee gereden op een lekke band, die velg was aan de binnenkant flink beschadigd) maar ook was de koppelingsas krom en de koppeling zelf naar z'n grootje. Helaas moest ik een week doorrijden voor Hoving een tweedehands velg voor me gevonden had (reparatie van koppeling kostte maar 50 euro (inclusief andere spiegel), andere velg 60!) << reclame ;)

De trilling is eruit, trekt nu gewoon stabiel door naar de 60 (gaat me te hard maar even proberen natuurlijk) en klinkt een stuk rustiger; ook is dat enge zwabberen in bochten eruit. benieuwd of het in verbruik nog wat zal schelen :)

-edit- overigens was na het vervangen van luchtfilter en koppeling het verbruik ineens afgenomen tot ruim 1:37. Dan kom je met een vierliter tankje (denk ik) toch een aardig eind!

Fuel Tank Capacity
Main 5200 c.c.
auxiliary 1500 c.c.

Houdt dit in, anderhalve liter reserve?
 
Last edited:
Ik ben van eigen mening dat de opgegeven inhoud van de benzine tank eigenlijk 8 v.d 10 keer gewoon niet klopt (wat opgegeven word en het werkelijke aantal liter).

Op de site van sym staat 5,2 liter.

Dus het zou kunnen zijn dat een deel daarvan 1,5 liter inderdaad reserve is.
 
Back
Top