Volgens mij zijn ze nog goed, hoe kan ik dit controleren?Klep krom?
Het streepje dat te zien op die afbeelding (133.jpg) staat in die stand en dan met het witte puntje op het vliegwiel tussen de streepjes welke u op de andere afbeeldingen kunt zien. Is dat verkeerd?Ik weet niet wat de bedoeing is met het filmpje "kleppenstanden bij het dode punt" de twee gaatjes in het nokkenastandwiel zijn weliswaar parallel aan het kopvlak echter de markering op het tandwiel die normaliter naar boven dient te wijzen zie ik volgens mij naar beneden wijzen, maw 180 graden verdraait.
Dus zoals op de foto eindigend op 133.jpg.
De distributieketting heb ik vervangen, de speling op de ketting is niet heel veel. Die lijkt me goed. Hoe zou ik het lager kunnen controleren van de nokkenas?die speling op de nokkenas lijkt me niet normaal hoe ziet het nokkenas lager eruit?
voel ook eens of er speling op de ketting zit dit is een bekend probleem bij de zipjes.
Dit zou het probleem kunnen zijn! Ik heb deze afstelling overgenomen van een video op youtube.... Niet zo slim dus achteraf. Wat is de eenvoudigste manier op het tandwiel los te krijgen zodat ik hem opnieuw kan afstellen? Heb ik daar deze speciale sleutel perse voor nodig?Ik zie dat je hem op de ventilator op de 4T hebt afgesteld. Maar aangezien je waarschijnlijk een 2 valve motor hebt moet je hem juist op de 2T stip afstellen.. Op dit moment klopt de timing dan ook voor gene ene meter.
Die 4T stip zou voor een 4 valve motor zijn.
Bij @Zippert94 is dit geen gaatje maar een streepje.Die streepjes op het nokkenas tandwiel moeten gelijk aan het cilinder oppervlak liggen... En zo`n open gat moet volgens mij naar boven wijzen.
Waar kan ik deze spie vinden? Is dat degene in afbeelding 439.jpg? Waar moeten die mee in lijn staan?Controleren of de spie nog op z'n plaats zit zodat je weet dat het vliegwiel niet verdraait zit.
Volgens mij is het dan correct zoals in afbeelding 614.jpg? Het het 2T nokje staat ongeveer in lijn met het streepje op het stukje rubber eronder.Dan kijken of het 2T/4T streepje. (wat van toepassing is) ook opgelijnt staat met het de markering op je carter, meestal is dit een nokje.
Dank allen,
Ik heb alles terug gemonteerd en de scooter loopt weer. De tik is eruit, hij loopt nog niet helemaal perfect in mijn ogen (beetje perfectionistisch ben ik wel ;P) maar volgens mij komt dat omdat de uitlaat op zijn einde is. De speling op de nokkenas zou ook een oorzaak kunnen zijn, maar op deze video op 6:20 verteld die dat dit hoort...?
Video's van de lopende scooter:
Lopende scooter - Zip 4T
Lopende scooter - Zip 4T (2)
Ik kan 1,2,3 niet een boek noemen dat daar specifiek over gaat, meestal in het een klein stukje van het boek dat over "het op tijd staan" van het blok gaat. Verder is het ook logisch nadenken.Heeft iemand van jullie achtergrond informatie over hoe zo'n motorblok werkt? Ik ben nu wel erg benieuwd geworden wat de reden is dat een motor op tijd moet staan. Ik kan wel begrijpen dat het te maken heeft met het openen/sluiten van de kleppen tov de stand van de zuiger maar lijkt me gewoon leuk om er wat meer over te lezen
Bij @Zippert94 is dit geen gaatje maar een streepje.
Dus nokkenastandwiel zo zetten als op de foto 133.jpg
Dan de plasic kap van het vliegwiel/koeling halen.
Controleren of de spie nog op z'n plaats zit zodat je weet dat het vliegwiel niet verdraait zit.
Dan kijken of het 2T/4T streepje. (wat van toepassing is) ook opgelijnt staat met het de markering op je carter, meestal is dit een nokje.
Pas als beide zowel nokkenastandwiel en vliegwiel juist staan staat de boel op tijd.
Edit: ik moet vroeger opstaan merk ik want @trabiarie was me weer net voor.