Help! Dinsdag keuring bij RDW maar tik in het motorblok

Zippert94

New Member
Hallo allemaal,

Spoedig ben ik op zoek naar hulp voor het probleem wat ik met mijn Piaggio Zip heb, er zit namelijk een tik in het blok. In deze thread kunt u achtergrond informatie vinden.

Wat ik kan concluderen is dat de kleppen niet goed op 'tijd' staan. Ik heb de kleppen stand nogmaals gecontroleerd (0.15 uitlaat, 0.10 inlaat). In de afbeeldingen probeer ik te laten zien hoe het nu afgesteld staat, volgens mij staat dit goed, of zie ik hier iets over het hoofd??

Ik weet niet wat er fout is. De tik uit het blok kun je vinden in onderstaande video:
Tik uit blok

Overige video's:
Speling nokkenas

Kleppen standen bij het dode punt

Dode punt

Scooter:
Piaggio Zip 4t - 2016
16200 km
 

Attachments

  • IMG_20220514_180133.jpg
    IMG_20220514_180133.jpg
    254.8 KB · Views: 32
  • IMG_20220520_181700.jpg
    IMG_20220520_181700.jpg
    134.2 KB · Views: 30
  • IMG_20220520_181743.jpg
    IMG_20220520_181743.jpg
    57.6 KB · Views: 30
Advertisement - register to remove this

Klinkt niet allemaal zo best.
Ik weet niet wat de bedoeing is met het filmpje "kleppenstanden bij het dode punt" de twee gaatjes in het nokkenastandwiel zijn weliswaar parallel aan het kopvlak echter de markering op het tandwiel die normaliter naar boven dient te wijzen zie ik volgens mij naar beneden wijzen, maw 180 graden verdraait.
Dus zoals op de foto eindigend op 133.jpg.
 
die speling op de nokkenas lijkt me niet normaal hoe ziet het nokkenas lager eruit?
voel ook eens of er speling op de ketting zit dit is een bekend probleem bij de zipjes.
 
Ik zie dat je hem op de ventilator op de 4T hebt afgesteld. Maar aangezien je waarschijnlijk een 2 valve motor hebt moet je hem juist op de 2T stip afstellen.. Op dit moment klopt de timing dan ook voor gene ene meter.

Die 4T stip zou voor een 4 valve motor zijn.
 
Dank voor alle reacties!

Klep krom?
Volgens mij zijn ze nog goed, hoe kan ik dit controleren?

Ik weet niet wat de bedoeing is met het filmpje "kleppenstanden bij het dode punt" de twee gaatjes in het nokkenastandwiel zijn weliswaar parallel aan het kopvlak echter de markering op het tandwiel die normaliter naar boven dient te wijzen zie ik volgens mij naar beneden wijzen, maw 180 graden verdraait.
Dus zoals op de foto eindigend op 133.jpg.
Het streepje dat te zien op die afbeelding (133.jpg) staat in die stand en dan met het witte puntje op het vliegwiel tussen de streepjes welke u op de andere afbeeldingen kunt zien. Is dat verkeerd?

die speling op de nokkenas lijkt me niet normaal hoe ziet het nokkenas lager eruit?
voel ook eens of er speling op de ketting zit dit is een bekend probleem bij de zipjes.
De distributieketting heb ik vervangen, de speling op de ketting is niet heel veel. Die lijkt me goed. Hoe zou ik het lager kunnen controleren van de nokkenas?

Ik zie dat je hem op de ventilator op de 4T hebt afgesteld. Maar aangezien je waarschijnlijk een 2 valve motor hebt moet je hem juist op de 2T stip afstellen.. Op dit moment klopt de timing dan ook voor gene ene meter.

Die 4T stip zou voor een 4 valve motor zijn.
Dit zou het probleem kunnen zijn! Ik heb deze afstelling overgenomen van een video op youtube.... Niet zo slim dus achteraf. Wat is de eenvoudigste manier op het tandwiel los te krijgen zodat ik hem opnieuw kan afstellen? Heb ik daar deze speciale sleutel perse voor nodig?
 
Je moet naar allebei kijken..

Links zegt alleen de stand van de krukas.. Die merk tekens op dat tandwiel voor de stand van de nokkenas.

Ook al staat je krukas wel goed maar de nokkenas niet, dan is het nog steeds niet op tijd.

Die streepjes op het nokkenas tandwiel moeten gelijk aan het cilinder oppervlak liggen... En zo`n open gat moet volgens mij naar boven wijzen.

En dan moet je natuurlijk even kijken naar de stand van de nokken. Hoe die staan kan ik je niet zeggen, maar dat moet je altijd eerst even na kijken voordat je de boel gaat los halen.
 
Als het merkteken van het nokkenas tandwiel goed staan , staan de kleppen altijd op de compressie slag , dus allebei gesloten . Het tandwiel kan altijd maar op 1 manier gemonteerd worden . De zuiger staat dan op b.d.p . Na monteren altijd even met de hand de motor een paar keer rond tornen.
 
Die streepjes op het nokkenas tandwiel moeten gelijk aan het cilinder oppervlak liggen... En zo`n open gat moet volgens mij naar boven wijzen.
Bij @Zippert94 is dit geen gaatje maar een streepje.
Dus nokkenastandwiel zo zetten als op de foto 133.jpg
Dan de plasic kap van het vliegwiel/koeling halen.
Controleren of de spie nog op z'n plaats zit zodat je weet dat het vliegwiel niet verdraait zit.
Dan kijken of het 2T/4T streepje. (wat van toepassing is) ook opgelijnt staat met het de markering op je carter, meestal is dit een nokje.
Pas als beide zowel nokkenastandwiel en vliegwiel juist staan staat de boel op tijd.

Edit: ik moet vroeger opstaan merk ik want @trabiarie was me weer net voor. :)
 
Dank voor de toelichting!

Controleren of de spie nog op z'n plaats zit zodat je weet dat het vliegwiel niet verdraait zit.
Waar kan ik deze spie vinden? Is dat degene in afbeelding 439.jpg? Waar moeten die mee in lijn staan?

Dan kijken of het 2T/4T streepje. (wat van toepassing is) ook opgelijnt staat met het de markering op je carter, meestal is dit een nokje.
Volgens mij is het dan correct zoals in afbeelding 614.jpg? Het het 2T nokje staat ongeveer in lijn met het streepje op het stukje rubber eronder.

Hoor graag :)
 

Attachments

  • IMG_20220522_095439.jpg
    IMG_20220522_095439.jpg
    139.6 KB · Views: 29
  • IMG_20220522_095614.jpg
    IMG_20220522_095614.jpg
    127.6 KB · Views: 25
Die spie zit in een sleufje op de as waar het vliegwiel overheen schuift.
In het vliegwiel zelf zit ook een sleufje die over de spie schuift. (zie foto's)
Hierdoor kan het vliegwiel niet verdraaien over de krukas.
Het zal wel in orde zijn maar ik zou het voor de zekerheid toch even controleren of dit spietje nog aanwezig is.
Verder op het moment dat je het nokkenastandwiel zo verdraait zoals op foto 133.jpg moet het vliegwiel zo staan als op foto 700.jpg, vooropgesteld dat dit witte stipje het goeie is. (4T of 2T)

Spie inkeping vliegwiel.pngSpie op krukas vliegwielzijde.png
 
Last edited:
Dank allen,

Ik heb alles terug gemonteerd en de scooter loopt weer. De tik is eruit, hij loopt nog niet helemaal perfect in mijn ogen (beetje perfectionistisch ben ik wel ;P) maar volgens mij komt dat omdat de uitlaat op zijn einde is. De speling op de nokkenas zou ook een oorzaak kunnen zijn, maar op deze video op 6:20 verteld die dat dit hoort...?

Video's van de lopende scooter:
Lopende scooter - Zip 4T

Lopende scooter - Zip 4T (2)
 
Dank allen,

Ik heb alles terug gemonteerd en de scooter loopt weer. De tik is eruit, hij loopt nog niet helemaal perfect in mijn ogen (beetje perfectionistisch ben ik wel ;P) maar volgens mij komt dat omdat de uitlaat op zijn einde is. De speling op de nokkenas zou ook een oorzaak kunnen zijn, maar op deze video op 6:20 verteld die dat dit hoort...?

Video's van de lopende scooter:
Lopende scooter - Zip 4T

Lopende scooter - Zip 4T (2)

Met de speling op minuut 6.20 bedoelt joey speling op de kleppen niet op de nokkenas
(inpriciepe mag er geen speling op de nokkenas zitten)
Je moet je voorstellen dat in het blok alles zwaar word belast als er al minimale speling opzit kan dit een vervelend geluid veroorzaken

Edit: houd je hand eens op de uitlaat zo kan je testen of die lek is of niet valt de scootet uit is die niet lek.
Blijft de scoote lopen lekt die ergens
 
Heeft iemand van jullie achtergrond informatie over hoe zo'n motorblok werkt? Ik ben nu wel erg benieuwd geworden wat de reden is dat een motor op tijd moet staan. Ik kan wel begrijpen dat het te maken heeft met het openen/sluiten van de kleppen tov de stand van de zuiger maar lijkt me gewoon leuk om er wat meer over te lezen :)
 
Heeft iemand van jullie achtergrond informatie over hoe zo'n motorblok werkt? Ik ben nu wel erg benieuwd geworden wat de reden is dat een motor op tijd moet staan. Ik kan wel begrijpen dat het te maken heeft met het openen/sluiten van de kleppen tov de stand van de zuiger maar lijkt me gewoon leuk om er wat meer over te lezen :)
Ik kan 1,2,3 niet een boek noemen dat daar specifiek over gaat, meestal in het een klein stukje van het boek dat over "het op tijd staan" van het blok gaat. Verder is het ook logisch nadenken.

Als je je blok te vroeg zet, zullen de kleppen eerder sluiten, en verlies je dus vermogen.
Als je je blok te laat zet, sluiten je kleppen later, waardoor er ook vermogen verloren gaat en je zuiger mogelijk je klep(pen) kust.

Een grote voetnoot (omdat het ook over tijd gaat en kleppen),
Als je naar een lob(druppelvormig) van de nokkenas kijkt vallen er een paar dingen op:
- de hoek wanneer die oploopt
- de hoek waarneer die weer "vlak" is
- de hoogte van de lob

Deze hebben allemaal invloed op de prestatie van je blok bij een bepaald toerental

Als je kijkt naar nokkenassen (a7 tot a13) dan zie je dat ze allemaal verschillend zijn.
De nokkenass geeft bijvoorbeeld veel koppel onderin, en het maximale vermogen rond een gemiddeld toerental
Of onderin nauwelijks koppel maar bij de hogere toeren veel vermogen.

Iemand op YT (robotcantina dacht ik) had met zijn voertuig (een cvt met schakelbak) een paar speedruns gedaan. Hierin had hij de de standaard nokkenas vervangen, waardoor de tijd dat hij 30mph(?, geen idee dus voorbeeld) langer duurde dan standaard, en de tijd van 30 tot 50mph(?) sneller was dan standaard.


Het is een smak informatie maar er zijn veel variabelen om rekening mee te houden
 
Een 4-takt , is een 4 slagen Motor .
Het arbeidsproces van een vierslagmotor bestaat uit vier 'slagen', namelijk de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag. Tijdens de arbeidsslag, ook wel verbrandingsslag of werkslag genoemd, zijn de inlaatkleppen en de uitlaatkleppen gesloten en gaat de zuiger omlaag.
 
Bij @Zippert94 is dit geen gaatje maar een streepje.
Dus nokkenastandwiel zo zetten als op de foto 133.jpg
Dan de plasic kap van het vliegwiel/koeling halen.
Controleren of de spie nog op z'n plaats zit zodat je weet dat het vliegwiel niet verdraait zit.
Dan kijken of het 2T/4T streepje. (wat van toepassing is) ook opgelijnt staat met het de markering op je carter, meestal is dit een nokje.
Pas als beide zowel nokkenastandwiel en vliegwiel juist staan staat de boel op tijd.

Edit: ik moet vroeger opstaan merk ik want @trabiarie was me weer net voor. :)


Die foto op post 7 is toch van zijn scooter.. Zie daar toch duidelijk een streepje op staan en en dat gaatje.. Die streepjes moet altijd gelijk komen met het dek van de cilinder.. Zover ik dat weet zit het bij meerdere scooters zo, althans gy6 en kymco.

Er staat ook nog een streepje op de andere zijde tegenover.. Maar die schuilt waarschijnlijk in de cilinder.

Daarnaast als het nokkenas tandwiel goed staat vergeet je te zeggen dat je ook even het stipje die op de ventilator staat even te controleren of dat deze tussen de 2 pallen staat van de ventilator kap. Want kan maar zo zijn dat die 1 tand versprongen kan zijn of de vorige eigenaar heeft er niet goed eraan gesleuteld.



EDIT, zie net op yt dat het streepje (waarschijnlijk is het er toch maar een) bij piaggio omhoog moet wijzen.
 
Last edited:
Back
Top