Hebo Manston 50cc

PoliniEvoAerox

Well-Known Member
Ik heb een vraag over de Hebo Manston 50cc die sinds kort in de winkels ligt. Ik heb er een gekocht maar moet je hier de kop ook uit laten draaien omdat ik het daar gevraagd had en die zeiden dat het niet hoefde omdat de kop niet bestond uit messing maar uit koper. Dus mijn vraag is moet bij deze de kop worden uitgedraaid of niet???
 
Advertisement - register to remove this

1. Heb je een Flat-verbrandingskamer?

2. Is hij werkelijk van koper o.i.d.?

Zijn de 2 antwoorden nee, dan zijn we het erover eens, dat het meer een Hebo Alu 50cc NG is... Ook qua timing...
 
Ik heb hem gister in mijn tengeltjes gehad die 50cc manston. Maar hoe zie je in godsnaam het verschil tussen messing en koper? Het leek voor mij wel op koper qua kleur i.i.g.


Vergelijk evo vs manston op piaggio LC:

Hoogtes:
cylinderdeck 55.4 / 55.3
piston 19.15 / 19.9
main transf 23.6 / 21.4
exhaust 33 / 35.7

blowdown 9.4 / 14.3


Dus uitlaatpoort stuk hoger en spoelpoorten (zelfde als evo) stuk lager.
 
De manston 50 bestaat al een tijdje Bart, ze komen zeer snel op mijn scooter voor volgend race seizoen.

kopere kop, ja

flat, ja
 
manston 50 is gwoon de manston 2 in 50cc dus zelfde soort kop etc. ik heb de manston 2 en de manston 50 allebei en die manston 50 is al redelijk lang uit hoor.

*edit* dani was mij net voor *edit*
 
Last edited:
Hoe ik het verschil zie weet ik niet dat had ik nagevraagd en heb ook even gebeld naar matton waar die oorspronkelijk vanaf kwam en daar zeiden ze mij dat die van koper was en niet meer van messing en toen ik vroeg waarom dat die niet meer van messing was zeiden ze van ja dat weten wij ook niet. Maar kun je nu dus gewoon ermee rijden zonder de kop te hoeven aan te passen???
 
Hij is nooit van messing geweest, maar brons.

En clingse, jij moet eens de search gebruiken. een manston pingelt niet als je squish ruim staat of je vulling brak is.
 
maar rij je dan daarentegen, ff met een te kleine spr.. merk jij eerder dat je manston kapot pingeld, dan dat het bij iemand gebeurt de de kop wel heeft uitgedraaid.
 
Ga ff een half scherm omhoog en kijk in mijn post voor millimeters.
Timing in graden hoop ik donderdag op te gaan meten...
 
Last edited:
Dat is een heeeeeel andere cylinder, de NG 50cc.

Die heeft ook een losse binnenkop en hij lijkt op het oog wel redelijk gelijk... Maar -de uitlaatpoort ligt wel een millimetertje of 3.5 lager, -de zuiger heeft geen grafietcoating, -de binnenkop is van alu. Ik heb de data van een minarelli LC maar dat vergelijkt kut met die van de piaggio manston helaas.


Voor op de straat is het 10x beter met die NG te rijden natuurlijk.
 
Last edited:
Data Manston50

uitlaatpoort 189 graden
spoelpoorten 123 graden

Kop& zuiger flat, 12mm squish rand

Even ter vergelijk: Evo50 183.5/126 en manstonrep50 179.5/122

De replica cylinder is precies hetzelfde, alleen het dak van de ujitlaatpoort zit lager. Zou er veel winst te behalen zijn bij de spoelers in deze cylinder? Ze lijken mij zo laag.
 
De blowdown is behoorlijk, daarom zal ie nog wel wat toeren maken. Veel vermogen zal er echter niet uitkomen met deze timing. Ik zou er een hoop aan veranderen als je er een beetje leuke carb. achter hebt staan...

Originally posted by Aidix
Data Manston50

uitlaatpoort 189 graden
spoelpoorten 123 graden

Kop& zuiger flat, 12mm squish rand

Even ter vergelijk: Evo50 183.5/126 en manstonrep50 179.5/122

De replica cylinder is precies hetzelfde, alleen het dak van de ujitlaatpoort zit lager. Zou er veel winst te behalen zijn bij de spoelers in deze cylinder? Ze lijken mij zo laag.
 
Originally posted by Aidix
Data Manston50

uitlaatpoort 189 graden
spoelpoorten 123 graden

Kop& zuiger flat, 12mm squish rand

Even ter vergelijk: Evo50 183.5/126 en manstonrep50 179.5/122

De replica cylinder is precies hetzelfde, alleen het dak van de ujitlaatpoort zit lager. Zou er veel winst te behalen zijn bij de spoelers in deze cylinder? Ze lijken mij zo laag.
Tering man, dat is ongeveer de standaard timing van een ac mhr 50 voor piaggio. En de uitlaatpoorttiming van een evo 50 is helemaal beroerd, maar dat wist ik al wel. :)
 
Dit is met een gradenschijf en squish op 0.6mm.

Maar meerdere mensen willen hiermee gaan racen in de topklasse, dus ik ben wel benieuwd naar waar de echte winst zit in dit geval, dat standaard een beetje 'gehandicapt' op mij overkomt.
 
ik denk dat hij met de spoelpoorten op 123 graden en uitlaat op 189 niet echt koppel heeft , beter spoelpoorten omhoog op 130 graden of breeder maken als daar ruimte voor is en uitlaatpoort op 195.

Heb je ook goede foto's van de poorten van deze cilinder??
 
Back
Top