Harde schijf macbook misschien overleden?

Joost@aerox

3BR Tuner
Vandaag liep mn macbook vast, en daarna start hij niet meer op. Eerst kreeg ik een mapje met een vraagteken wat knippert. Bij schijfherstel(via installatie dvd) zie ik de schijf nu ook niet meer staan (eerder vandaag nog wel). Tevens hoor ik een licht tikkend geluid, met een gelijk interval.
Iemand die wel eens zoiets heeft gehad?
In het geval de schijf kapot is, moet ik hier nog data vanaf hebben. Iemand die wel eens data heeft laten recoveren?
Ervaringen/tips in deze crisis situatie allemaal welkom.
 
Advertisement - register to remove this

Data recovery is vrij simpel als het nog mogelijk is..

Maar als ik het zo hoor is jou schijf niet mee benaderbaar, en dan heb je nog altijd data recovery centrums die de schijf fysiek echt uit elkaar halen en de schijven uitlezen.

Dit is overigens geen goedkoop grapje! 2 jaar geleden was dat al had een klant van ons een compleet dode server, moest echt maar 10 gb af en dat zat al in de 3000 euro als ik me het goed herinner!
 
Grote kans dat idd je HDD kapot is. Soortgelijk verhaal gehad met mijn PowerBook toen der tijd. Waarschijnlijk zal je schijf ondertussen ver genoeg heen zijn om niet meer gemakkelijk te recoveren en gaat het idd in de papieren lopen. Gewoon even langs de APP gaan waar je hem gekocht hebt.

http://support.apple.com/kb/TS1365?viewlocale=nl_NL

Kunnen zij ook schijven recoveren dan? Ben wel een beetje geschrokken van die 3k hierboven :X
 
Een schijf mechanisch laten recoveren is denk ik niet te betalen. Je praat sowieso over enkele 100-den euro's. Je kan even een tool zoeken om die schijf leeg te trekken. Dezetool moet kunnen draaien voordat het systeem boot. Gebruik geen tool die gebruik maakt van de HD.

TIP: Boot je macbook als externe HD en steek hem dmv een usb kabel in een andere pc. Je HD verschijnt dan als een externe schijf op de andere computer.

Probeer als eerst de data DIRECT naar de andere pc te schrijven. Mochten er bestanden corrupt zijn geraakt kan je deze recoveren met een tool op de ANDERE pc. Dit voorkomt dat de data parmanent verloren gaat op je macbook schijf die aan het overlijden is.

Sowieso niet verder prutsen aan de macbook maar probeer hem direct leeg te halen. Eventueel de schijf eruit halen en in een externe behuizing stoppen of direct aan de sata bus van een andere computer hangen.
 
dit is een bekent probleem bij macbooks.
is helaas weinig aan te doen. Breng em weg, dan krijg je een nieuwe HD.
ze kunnen idd je bestanden proberen over te zetten maar dit wordt idd een duur geintje.
 
Ik vind 3000 euro wel een beetje overdreven om je hardeschijf te laten recoveren?

Of ligt dat aan mij ? :p
Het gaat hier niet om de HD in een andere pc hangen en de data kopieeren. Er zit een heel proces aan vast om de data dan te recoveren. In het verleden heb ik zelfs bedragen van meer dan 10.000 gulden in offertes zien staan voor dit soort problemen. Dus die 3000 euro zou zomaar kunnen.
 
Ik vind 3000 euro wel een beetje overdreven om je hardeschijf te laten recoveren?

Of ligt dat aan mij ? :p
Ligt echt aan jou ;)

Google maar eens wat rond moet je eens voor de gein een prijs opgave doen:p

Voor thuis gebruikers gaat het vaak alleen om fotos, de rest is altijd wel weer te vervangen. Maar bedrijven hebben mischien wel hun hele administratie erop staan zonder dat ze backups maken. Dan betaal je liever 3000 euro dan dat je weer opnieuw moet beginnen;)
 
Ik doelde meer op bedrijven zoals KPN etc. dan snap ik dat je 3K moet/kan betalen voor de HD recovery.

Kleine bedrijven / eenmanszaken vallen wel onder een andere regeling.
 
De klant waar ik het over had is/was een klein bedrijf ;)

Als KPN zoiets gebeurd zijn ze wel erg amateuristisch!

En het is niet of je een bedrijf bent of een particulier.. het gaat om de hoeveelheid data.
 
Ehm :?

Dus een heel groot bedrijf heeft meer data als een klein bedrijf? Juist.. dat valt toch niet te zeggen!8P

Ik moet toevallig nu voor een laptop van een klant een bedrijf zoeken die aan harddisk recovery doet.

Voorbeeld prijs:
160GB Start bedrag: € 3900 Prijs per extra gb: € 10
 
Ik heb exact hetzelfde probleem voorgehad. Het enige wat hij nog deed was een tikkend geluid maken en dan hetzelfde mapje met het vraagteken erin zoals bij jou.
Diagnose in shop: harde schijf om zeep
Kosten: ongeveer 100euro voor een 160gb en dan nog wat voor werkuren (die best duur zijn).

In de shop zeiden ze me ook dat ik naar een data-recovery zaak kon gaan voor echt belangrijke gegevens maar dan kon je een nieuwe macbook kopen met dat geld.

Ik hoop dat dit je wat duidelijkheid heeft gebracht?

Groeten,
Olivier
 
Back
Top