Als je toch sleutelen aan scooters tot je hobby hebt gemaakt, wat bij @Manu76 wel het geval is, denk ik, is een compressiemeter bijna onmisbaar.
Binnen 5 minuten weet je dan de "gezondheid" van het motorblok, ook bij aanschaf van een eventueel toekomstige "project" scooter.
Ik dacht dat @Hap laatst een website voorstelde, waar men die klemmen verkopen om de koppeling veilig uit elkaar te nemen.
Ik ben de naam vergeten maar diezelfde firma verkoopt ook compressiemeters voor een prijs die niet veel hoger ligt dan bij Aliexpress.
Ik dacht rond de 25 Euro.
Wat je ook kan doen.. Is de kleppen eruit halen en controleren.
Klepkeeringen vervangen, en de kleppen opnieuw inslijpen.
Alleen je moet wel even de kleppen controleren of dat ze niet beschadigd zijn en of dat de steel niet krom is.
7 Bar is het minium
11 bar is redelijk
13-14 in normaal
Mijn kompressiemeter heb ik bij HBM-machines vandaan a €15.Als je toch sleutelen aan scooters tot je hobby hebt gemaakt, wat bij @Manu76 wel het geval is, denk ik, is een compressiemeter bijna onmisbaar.
Binnen 5 minuten weet je dan de "gezondheid" van het motorblok, ook bij aanschaf van een eventueel toekomstige "project" scooter.
Ik dacht dat @Hap laatst een website voorstelde, waar men die klemmen verkopen om de koppeling veilig uit elkaar te nemen.
Ik ben de naam vergeten maar diezelfde firma verkoopt ook compressiemeters voor een prijs die niet veel hoger ligt dan bij Aliexpress.
Ik dacht rond de 25 Euro.
Mijn kompressiemeter heb ik bij HBM-machines vandaan a €15.
Klem voor de koppeling vond ik overal te duur voor die paar stukjes metaal en heb een stuk draadeind bij de Gamma gekocht en zelf wat in elkaar gelast, zo groot dat ook de koppeling van de SH300 er tussen past.
View attachment 54033
Gereedschap en ervaring komt met de jaren en jaren heb ik wel onder tussen (72). Ben ooit opgeleid tot elektronica monteur met een voorkeur voor metaal bewerken. Met mij 38e heb ik pas een avondschool lassen gedaan voor de hobby.Nou ik heb hem besteld. Die jij aangaf via de link. Nu wachten.
Er stond bij dat door de corona de levertijden langer kunnen zijn.
Maar ik heb de tijd.
V.w.b die eigen bouw voor de koppeling die ziet er netjes uit. Maar zo te zien kun je goed lassen.en daar heb ik het apparatuur niet voor. Ga ik ook niet aanschaffen voor die ene keer.
Gereedschap en ervaring komt met de jaren en jaren heb ik wel onder tussen (72). Ben ooit opgeleid tot elektronica monteur met een voorkeur voor metaal bewerken. Met mij 38e heb ik pas een avondschool lassen gedaan voor de hobby.
Dus ik denk dat jij nog even hebt voor dat je 72 bent.
Trapje in huis gelast.
Ok goeie tip.Precies, HBM-machines, dat was de naam die ik vanmorgen zocht.
@Manu76, op dat fotootje dat je poste van die compressiemeter staat toch 3, 6, 9, 12, etc Bar.
Wel even opletten met die messing verloop adaptertjes, niet te hard aandraaien.
Messing is namelijk niet zo heel sterk en de kans dat deze afbreken wel degelijk aanwezig, ik heb het al gezien op internet.
Dus aandraaien met beleid.
Wat nu een cursus lassen kost weet ik niet maar 34 jaar geleden was dat 450 gulden voor 2x per week (1x theorie en 1x praktijk avond) 1 schooljaar lang met een examen en diploma (als je geslaagd was). Ik heb elektrode lassen gedaan. NIL gevorderden.
Nu kan je ook mig lassen doen, maar dat is zo makkelijk dat met wat experimenteren, een goede lasinstallatie en YouTube kijken je snel een mooien en solide las kunt maken.
Je hebt geen slak meer die in je las werk kan komen. Nadeel je kan niet buiten lassen omdat je gas weg waait. Ik doe beide technieken.
Als ik google op lascursus schrik ik van de prijzen.
Ja Mig is met gas (ik heb 10 Liter fles met 15% argon en 85% koolzuur) met een 15 kg rol draad in de machine.
Als je er een staaf bij moet houden is dat Tig lassen en dan gebruik je 100% argon met losse toevoeg staven.
Je laat dan meer het werkstuk smelten en doe er indien noodzakelijk iets van de staaf bij. (veel mooiere fijnere lassen)
Je hebt ook nog mig zonder gas, waarbij de gas in poedervorm in de roldraad zit. Ik vind dat niets, meer voor klein en dun plaatwerk.