Grijze rook met deze olie?

Manu76

Burn and rise...
Hoi,

Rieju toreo 2008 4T 10600km.

Nadat ik tot en met de zuiger verwijderd heb en alles schoongemaakt had en weer terug gemonteerd, op tijd zetten, kleppen gesteld enz. ben Ik nog niet van de grijze rook af.

Er lekt niets meer. Locktide vloeibare pakking ook gebruikt.

Nieuwe olie erin en er kwam weer mega veel grijze rook, (bij de cilinder zonder uitlaat)

Met de uitlaat erop geeft hetzelfde resultaat. Logisch natuurlijk.

Ik heb een vermoeden en zal ook wel de vermoedelijke antwoorden krijgen die ik al in mijn hoofd heb zitten :)

De vraag is, ligt dit aan de olie kwaliteit? weet denk ik het antwoord wel maar ik hoor het ook graag van jullie.

Zie foto, 4 liter olie voor 9 euro bij de action. Die kleine fles 1 liter was 3 euro ook bij de action.

Een maat had de verkeerde mee genomen maar ik moest wat, want ik had geen olie meer in het blok.

Normaal betaal ik 12,95 euro voor 1 liter motorolie volsynthetisch van het merk eurol en nooit geen rook vorming gehad.

Is die olie van de action zo'n prut dan? Waardoor er dikke grijze rook af komt? Momenteel laat ik de olie er weer uit.

Graag advies/ opmerkingen van jullie en misschien dat iemand dit herkend?

So far, thank you!
 

Attachments

  • 15856626206674388474614806977048.jpg
    15856626206674388474614806977048.jpg
    232.9 KB · Views: 13
Advertisement - register to remove this

Wat je ook kan doen.. Is de kleppen eruit halen en controleren.
Klepkeeringen vervangen, en de kleppen opnieuw inslijpen.
Alleen je moet wel even de kleppen controleren of dat ze niet beschadigd zijn en of dat de steel niet krom is.
 
Als je toch sleutelen aan scooters tot je hobby hebt gemaakt, wat bij @Manu76 wel het geval is, denk ik, is een compressiemeter bijna onmisbaar.

Binnen 5 minuten weet je dan de "gezondheid" van het motorblok, ook bij aanschaf van een eventueel toekomstige "project" scooter.

Ik dacht dat @Hap laatst een website voorstelde, waar men die klemmen verkopen om de koppeling veilig uit elkaar te nemen.
Ik ben de naam vergeten maar diezelfde firma verkoopt ook compressiemeters voor een prijs die niet veel hoger ligt dan bij Aliexpress.
Ik dacht rond de 25 Euro.
 
Als je toch sleutelen aan scooters tot je hobby hebt gemaakt, wat bij @Manu76 wel het geval is, denk ik, is een compressiemeter bijna onmisbaar.

Binnen 5 minuten weet je dan de "gezondheid" van het motorblok, ook bij aanschaf van een eventueel toekomstige "project" scooter.

Ik dacht dat @Hap laatst een website voorstelde, waar men die klemmen verkopen om de koppeling veilig uit elkaar te nemen.
Ik ben de naam vergeten maar diezelfde firma verkoopt ook compressiemeters voor een prijs die niet veel hoger ligt dan bij Aliexpress.
Ik dacht rond de 25 Euro.

Ja is zeker mijn hobby. Het liefst duik ik in elk gaatje van de scooter.

Ik zal eens gaan kijken voor zo'n compressie meter.

Maar hoe bepaal ik dan wat het probleem is als de compressie te laag is.

En hoeveel bar/psi moet een 4 takt dan hebben als compressie?
Post automatically merged:

Wat je ook kan doen.. Is de kleppen eruit halen en controleren.
Klepkeeringen vervangen, en de kleppen opnieuw inslijpen.
Alleen je moet wel even de kleppen controleren of dat ze niet beschadigd zijn en of dat de steel niet krom is.

Dit zou ik met iemand erbij moeten doen. Daar heb ik helaas nog geen verstand van.

Ook nog nooit zelf gedaan. Plus dat ik daar ook weer apparatuur voor nodig heb. En dat is qua budget helaas niet haalbaar voor mij.
 
7 Bar is het minium

11 bar is redelijk

13-14 in normaal

Ok. Duidelijk. Maar die manometers zijn niet per bar ingedeeld als je begrijpt wat ik bedoel.

Ze beginnen vaak met een duidelijke 10 bar, 20bar enz. Dus onder de tien is niet echt goed te lezen. Paar streepjes meer niet. Het liefst per bar en dan tot 20bar zeg maar.

Weet jij een goede? Voor niet al te veel geld? EDIT: ik moet naar de rode cijfers kijken toch?

1 kg per vierkante centimeter is toch in dit geval dan 1 Bar?

En deze dan @Hap ,

 
Last edited:
Als je toch sleutelen aan scooters tot je hobby hebt gemaakt, wat bij @Manu76 wel het geval is, denk ik, is een compressiemeter bijna onmisbaar.

Binnen 5 minuten weet je dan de "gezondheid" van het motorblok, ook bij aanschaf van een eventueel toekomstige "project" scooter.

Ik dacht dat @Hap laatst een website voorstelde, waar men die klemmen verkopen om de koppeling veilig uit elkaar te nemen.
Ik ben de naam vergeten maar diezelfde firma verkoopt ook compressiemeters voor een prijs die niet veel hoger ligt dan bij Aliexpress.
Ik dacht rond de 25 Euro.
Mijn kompressiemeter heb ik bij HBM-machines vandaan a €15.

Klem voor de koppeling vond ik overal te duur voor die paar stukjes metaal en heb een stuk draadeind bij de Gamma gekocht en zelf wat in elkaar gelast, zo groot dat ook de koppeling van de SH300 er tussen past.

Resize of Koppeling drukveer tool eigenmaak.jpg
klein 1.JPGklein 2.JPG
klein 3.JPGklein 4.JPG
 
Last edited:
Mijn kompressiemeter heb ik bij HBM-machines vandaan a €15.

Klem voor de koppeling vond ik overal te duur voor die paar stukjes metaal en heb een stuk draadeind bij de Gamma gekocht en zelf wat in elkaar gelast, zo groot dat ook de koppeling van de SH300 er tussen past.
View attachment 54033

Nou ik heb hem besteld. Die jij aangaf via de link. Nu wachten.

Er stond bij dat door de corona de levertijden langer kunnen zijn.
Maar ik heb de tijd.

V.w.b die eigen bouw voor de koppeling die ziet er netjes uit. Maar zo te zien kun je goed lassen. :) en daar heb ik het apparatuur niet voor. Ga ik ook niet aanschaffen voor die ene keer.
 
Precies, HBM-machines, dat was de naam die ik vanmorgen zocht.

@Manu76, op dat fotootje dat je poste van die compressiemeter staat toch 3, 6, 9, 12, etc Bar.
Wel even opletten met die messing verloop adaptertjes, niet te hard aandraaien.
Messing is namelijk niet zo heel sterk en de kans dat deze afbreken wel degelijk aanwezig, ik heb het al gezien op internet.
Dus aandraaien met beleid.
 
Nou ik heb hem besteld. Die jij aangaf via de link. Nu wachten.

Er stond bij dat door de corona de levertijden langer kunnen zijn.
Maar ik heb de tijd.

V.w.b die eigen bouw voor de koppeling die ziet er netjes uit. Maar zo te zien kun je goed lassen. :) en daar heb ik het apparatuur niet voor. Ga ik ook niet aanschaffen voor die ene keer.
Gereedschap en ervaring komt met de jaren en jaren heb ik wel onder tussen (72). Ben ooit opgeleid tot elektronica monteur met een voorkeur voor metaal bewerken. Met mij 38e heb ik pas een avondschool lassen gedaan voor de hobby.
Dus ik denk dat jij nog even hebt voor dat je 72 bent. :D
Trapje in huis gelast.
 
Last edited:
Gereedschap en ervaring komt met de jaren en jaren heb ik wel onder tussen (72). Ben ooit opgeleid tot elektronica monteur met een voorkeur voor metaal bewerken. Met mij 38e heb ik pas een avondschool lassen gedaan voor de hobby.
Dus ik denk dat jij nog even hebt voor dat je 72 bent. :D
Trapje in huis gelast.

En wat kost zo'n avond cursus lassen?

Ja ik heb nog wat jaren. Word binnenkort 44.
Post automatically merged:

Precies, HBM-machines, dat was de naam die ik vanmorgen zocht.

@Manu76, op dat fotootje dat je poste van die compressiemeter staat toch 3, 6, 9, 12, etc Bar.
Wel even opletten met die messing verloop adaptertjes, niet te hard aandraaien.
Messing is namelijk niet zo heel sterk en de kans dat deze afbreken wel degelijk aanwezig, ik heb het al gezien op internet.
Dus aandraaien met beleid.
Ok goeie tip.

Maar als ik eenmaal de compressie heb gemeten, en die zou te laag zijn dan weet ik toch nog steeds niet waar ik dan moet kijken/ vervangen?
 
Wat nu een cursus lassen kost weet ik niet maar 34 jaar geleden was dat 450 gulden voor 2x per week (1x theorie en 1x praktijk avond) 1 schooljaar lang met een examen en diploma (als je geslaagd was). Ik heb elektrode lassen gedaan. NIL gevorderden.
Nu kan je ook mig lassen doen, maar dat is zo makkelijk dat met wat experimenteren, een goede lasinstallatie en YouTube kijken je snel een mooien en solide las kunt maken.
Je hebt geen slak meer die in je las werk kan komen. Nadeel je kan niet buiten lassen omdat je gas weg waait. Ik doe beide technieken.
Als ik google op lascursus schrik ik van de prijzen.
 
Wat nu een cursus lassen kost weet ik niet maar 34 jaar geleden was dat 450 gulden voor 2x per week (1x theorie en 1x praktijk avond) 1 schooljaar lang met een examen en diploma (als je geslaagd was). Ik heb elektrode lassen gedaan. NIL gevorderden.
Nu kan je ook mig lassen doen, maar dat is zo makkelijk dat met wat experimenteren, een goede lasinstallatie en YouTube kijken je snel een mooien en solide las kunt maken.
Je hebt geen slak meer die in je las werk kan komen. Nadeel je kan niet buiten lassen omdat je gas weg waait. Ik doe beide technieken.
Als ik google op lascursus schrik ik van de prijzen.

Kon ik dat maar... Maar inderdaad, die prijzen Jezus!

Maar dit is toch niet een puntlasmachine met draad erin? Want die heb ik vorige week verkocht omdat het niet werkte voor mij.

Ik kreeg alleen maar las puntjes die zo weer gebroken konden worden.

Mig is dan met gas fles en zo'n las draad die je erbij niet houden?
 
Last edited:
Ja Mig is met gas (ik heb 10 Liter fles met 15% argon en 85% koolzuur) met een 15 kg rol draad in de machine.
Als je er een staaf bij moet houden is dat Tig lassen en dan gebruik je 100% argon met losse toevoeg staven.
Je laat dan meer het werkstuk smelten en doe er indien noodzakelijk iets van de staaf bij. (veel mooiere fijnere lassen)
Je hebt ook nog mig zonder gas, waarbij de gas in poedervorm in de roldraad zit. Ik vind dat niets, meer voor klein en dun plaatwerk.
 
Ja Mig is met gas (ik heb 10 Liter fles met 15% argon en 85% koolzuur) met een 15 kg rol draad in de machine.
Als je er een staaf bij moet houden is dat Tig lassen en dan gebruik je 100% argon met losse toevoeg staven.
Je laat dan meer het werkstuk smelten en doe er indien noodzakelijk iets van de staaf bij. (veel mooiere fijnere lassen)
Je hebt ook nog mig zonder gas, waarbij de gas in poedervorm in de roldraad zit. Ik vind dat niets, meer voor klein en dun plaatwerk.

Dan ga ik daarvoor sparen. :)

Was het veel werk voor het maken van die koppeling houder?
 
+4 uur werk waar de meeste tijd in het ronde gat ging zitten, uitboren en vijlen, dan stukjes ijzer bij elkaar zoeken en in elkaar lassen.
naar uurloon is het wel duur en kan je beter kopen, maar als hobbyist kijk je daar niet naar.
Maar het kan ook simpeler van een stuk bandijzer in een U buigen, gat er in boren draad tappen en een draadeinde er door,
maar dat ijzer had ik niet liggen, vandaar allerlei stukken wat ik wel had. zoals met dat ronde gat is 2 x 4mm plaat.
 
Back
Top