gilera runner warmloper?

NashEindhoven

New Member
Hallo,
toen ik van de week naar huis toe reed bleek mijn v snaar eraf geknalt te zijn, nou nieuwe v snaar gehaald toen bleek ook dat de vario helemaal versleten was. Ik heb dus nieuwe malossi vario gekocht en v snaartje erop gelegd en hij reed weer als ouds. Alleen toen ik vervolgens wegreed ging de temperatuurmeter (in het midden op je stuur) heel snel omhoog en als hij bij de top kwam sloeg die af. Meerder mensen zeggen misschien waterpomp kapot of een warmloper.... kan iemand helpen?
het is een gilera runner 50cc bj2005
 
Advertisement - register to remove this

Als de temperatuurmeter omhoog gelopen is, en je hem niet afgezet hebt toen ie oververhit begon te raken, en ie er daarna uit zichzelf mee gestopt is kan je er vanuit gaan dat er wat stuk is.

Waarom zet je de motor dan ook niet af als de temperatuur op begint te lopen? Wat heb je aan een temperatuurmeter als je geen actie onderneemt wanneer hij een te hoge temperatuur aangeeft?

Kan de waterpomp zijn, wie weet. Warm lopen is nooit goed voor een motor, kan best zijn dat de boel aardig beschadigd is. Ik zou persoonlijk de cilinderkop en de uitlaat eens losmaken om naar de conditie van de cilinderwanden en de zuiger + zuigerveren te kijken. Die kunnen een aardige klap gekregen hebben, je kan ook geluk hebben en het valt wel mee.


Draait de motor nog rond, of zit ie vast? Als ie vast zit, kan je er vanuit gaan dat er vrij weinig van te rijden valt en het tijd is voor een revisie.
 
Het komt omdat die thermometer nog nooit omhoog is gegaan dus ik het ook niet in de gaten had, toen hij zonder dat ik gas los liet snelheid begon te minderen zag ik dat de thermometer helemaal omhoog stond en ben ik voor de rest naar huis gelopen dus zo een grote klap heeft hij hopelijk niet gehad. Heb er een nieuwe sito plus uitlaat opgezet zonder prop erin er is mij verteld dat ik dan een grotere sproeier erin moet doen is dat zo? bedankt voor de tip van de waterpomp daar zou het ook aan kunnen liggen. En ja de motor gaat draait nogsteeds alleen als ik hem start word hij weer heel snel warm dus ik wil er niet mee rijden
 
Ah dat klinkt in ieder geval al een stuk beter. Misschien heb je geluk gehad!

Als je een andere uitlaat eronder zet, vooral eentje zonder prop heb je inderdaad een grotere sproeier nodig. De motor kan anders arm gaan lopen, hierdoor kan ie ook warm worden alhoewel dat niet altijd meetbaar is op de temperatuurmeter.

Ik zou een grotere sproeier installeren, een maatje of 10 groter heb je vaak wel nodig als je een ontgrensde pijp installeert. Daarna zou ik controleren of de waterpomp nog correct werkt. Ik weet niet of jou scooter een thermostaat heeft, als ie dat heeft controleer ook even of dat die niet vast zit. Dan koelt ie ook niet correct.


Over je motortje, als ie al begint te wringen (vermogen verliezen, begint met vastlopen) dan heb je al kans op schade aan de cilinderwand, zuiger en zuigerveren. Ik zou het even in de gaten houden, je zou voor de zekerheid de uitlaat los kunnen maken en door de uitlaatpoort naar de zuiger kijken om te zien of die geen schaafwonden heeft. Als die schaafwonden heeft, kan je er vanuit gaan dat de zuigerveren en cilinderwand niet meer al te best zijn en zul je dus vermogen verliezen.

Kan ook zijn dat je net op tijd geweest bent en er niks aan de hand is.
 
Back
Top