Gilera Runner VXR 180 ontsteking

RuudRaijmakers

New Member
Hallo,

Mijn zoon heeft een Gilera Runner VXR 180, welke niet start. Met een testbougie kunnen we zien dat de ontsteking werkt, we hebben start pilot in de carburateur gespoten tijdens starten. Ondanks dat de testbougie vonkt, slaat de motor niet aan. Zou het kunnen dat het basisontstekingstijdstip (merkteken) verkeerd staat? Heeft iemand informatie hoe je ontstekingsmerkteken kan controleren op een VXR 180 4T? Ik heb veel werkplaatshandboeken gevonden hier, maar niet de informatie om de ontsteking te controleren.
Blok heeft hij gekocht en in een ander frame gebouwd.

Groet Marc
 
Advertisement - register to remove this

Blok zeker niet zien draaien voor de koop?
Ontsteking kan er maar op 1 manier op dus dat scheelt zoeken. Maar dan kunnen het nog 1001 andere dingen zijn
 
4-Takt werkt anders ... soms heb je te maken met Chip- Key ,,, als sleutel en electronica niet overeen komen , heb je een F*cking Probleem .
 
Blok zeker niet zien draaien voor de koop?
Ontsteking kan er maar op 1 manier op dus dat scheelt zoeken. Maar dan kunnen het nog 1001 andere dingen zijn
Bart, hij zegt dat hij blok heeft horen lopen op filmpje. Dus mee eens dat het niet slim is om toch zo'n blok te kopen. Ik heb een origineel werkplaatshandboek van Gilera gevonden. Met de zuiger op BDP, staat het merkteken op ontstekingsspoel gelijk met opstaande rand op carterhelft. Nokkenasmerkteken staat dan ook goed. Timing lijkt dus te kloppen. Klepspeling gecontroleerd, inlaat stond ruim, maar die hebben we nog eens goed afgesteld. Compressie 1:9.8, dus niet heel hoog, maar voldoende om op aan te slaan. Probleem is eigenlijk dat met verschillende bougies en ether in carburateur zelfs niet een klein plopje wil geven.. De CDI is nieuw en van Malossi, eentje waar de transponderchip niet nodig is. Ik persoonlijk vind dat de vonk niet heel sterk is. Maar ik heb geen vergelijk, we hebben niemand in de buurt met een VXR180 of VXR200 om te vergelijken.
Post automatically merged:

4-Takt werkt anders ... soms heb je te maken met Chip- Key ,,, als sleutel en electronica niet overeen komen , heb je een F*cking Probleem .
hij zegt dat hij blok heeft horen lopen op filmpje. Dus mee eens dat het niet slim is om toch zo'n blok te kopen. Ik heb een origineel werkplaatshandboek van Gilera gevonden. Met de zuiger op BDP, staat het merkteken op ontstekingsspoel gelijk met opstaande rand op carterhelft. Nokkenasmerkteken staat dan ook goed. Timing lijkt dus te kloppen. Klepspeling gecontroleerd, inlaat stond ruim, maar die hebben we nog eens goed afgesteld. Compressie 1:9.8, dus niet heel hoog, maar voldoende om op aan te slaan. Probleem is eigenlijk dat met verschillende bougies en ether in carburateur zelfs niet een klein plopje wil geven.. De CDI is nieuw en van Malossi, eentje waar de transponderchip niet nodig is. Ik persoonlijk vind dat de vonk niet heel sterk is. Maar ik heb geen vergelijk, we hebben niemand in de buurt met een VXR180 of VXR200 om te vergelijken.
Post automatically merged:

Zou beginnen om de kleppen te stellen , en de compressie te meten
hij zegt dat hij blok heeft horen lopen op filmpje. Dus mee eens dat het niet slim is om toch zo'n blok te kopen. Ik heb een origineel werkplaatshandboek van Gilera gevonden. Met de zuiger op BDP, staat het merkteken op ontstekingsspoel gelijk met opstaande rand op carterhelft. Nokkenasmerkteken staat dan ook goed. Timing lijkt dus te kloppen. Klepspeling gecontroleerd, inlaat stond ruim, maar die hebben we nog eens goed afgesteld. Compressie 1:9.8, dus niet heel hoog, maar voldoende om op aan te slaan. Probleem is eigenlijk dat met verschillende bougies en ether in carburateur zelfs niet een klein plopje wil geven.. De CDI is nieuw en van Malossi, eentje waar de transponderchip niet nodig is. Ik persoonlijk vind dat de vonk niet heel sterk is. Maar ik heb geen vergelijk, we hebben niemand in de buurt met een VXR180 of VXR200 om te vergelijken.
 
Compressie 1:9.8,
Hoeveel bar compressie heb je ? Als je al helemaal geen reactie hebt met startpilot , is er toch iets goed mis . Kan zijn dat de vonk in de cilinder verzaakt , maar als je de vonk erbuiten wel goed ziet , zou hij toch minstens een teken van leven moeten geven
 
Als het een sleutelprobleem zou zijn, zou hij hoogstwaarschijnlijk gewoon niet vonken.

Wat bedoel je met testbougie? Heb je de bougie die er in zit er al gewoon eens uit gehad?
 
Als het een sleutelprobleem zou zijn, zou hij hoogstwaarschijnlijk gewoon niet vonken.

Wat bedoel je met testbougie? Heb je de bougie die er in zit er al gewoon eens uit gehad?
De key chip CDI is vervangen door een nieuwe CDI waar deze chipwerking niet meer in zit. Met idd een losse bougie aan de bobinekabel en de bougie uit de cilinderkop gehaald, starten we de motor met elektrische starter en dan vonkt de losse bougie (testbougie) wel. Helaas met deze bougie gemonteerd, starten en tegelijkertijd met deels geopende gasklep veel start pilot in de carburater spuiten, wil de motor niet aanslaan of zelfs niet eens een beetje ploffen. Geen teken van leven dus.
Post automatically merged:

Hoeveel bar compressie heb je ? Als je al helemaal geen reactie hebt met startpilot , is er toch iets goed mis . Kan zijn dat de vonk in de cilinder verzaakt , maar als je de vonk erbuiten wel goed ziet , zou hij toch minstens een teken van leven moeten geven
9.8 bar
 
Klinkt voor mij alsof het mengsel vanuit de carburateur niet de cilinder in wil door verkeerde kleptiming.

Als je kleptimingen en ontstekingspunt beiden goed stonden had ie sowieso wel een plofje moeten geven.

Ik heb hier een skipper st 125 4t leader staan met een aliexpress chipkey omzeilende cdi en vond de vonk ook vrij zwak, maar mn motor slaat wel gewoon aan, ik kan helaas niet de compressie meten voor je anders had ik dit meteen even gedaan.

Het kan zijn dat de vonk van je bougiedop overslaat op je blok en daardoor de bougie niet goed laat vonken, heb je alles goed aangesloten qua massa?

Het enige andere dat ik me kan bedenken is valse lucht maar aangezien je toch compressie hebt zal dit wel meevallen.
 
Jouw idee van valse lucht blijkt uiteindelijk mede het probleem. Het bleek uiteindelijk een volledig gescheurd inlaatspruitstukrubber te zijn. Dit was aan de buitenkant bijna niet te zien. Na demonteren duidelijk te zien. We hebben alsnog compressie gemeten met een nieuwe compressie meter, blijkt nu 1 : 8.3 te zijn. In de boeken staat 1: 12 - 13. Voor mij wordt duidelijk dat blok niet voor niets gedemonteerd is en mijn zoon moet leren niets meer te kopen als hij het niet terplekke heeft zien/horen lopen. Nu heeft hij idee om dan maar nieuw cilinder the met zuiger en veren aan te schaffen. Een 218cc blijkbaar. Voor nu bedankt allemaal voor het meedenken en de tips!
 
Valse lucht spoor je zo op , door Remmenreiniger op je inlaat traject te spuiten met draaiende Motor .. gaat die anders lopen ? Valse lucht.
 
Back
Top