Gilera Runner 180 licht probleem

bartj

HousePaus
Heren, ik zit op mn Runner nu al ff te kloten met mn verlichting. Ik heb geen stadlicht of grootlicht enkel wanneer ik de passing knop indruk heb ik grootlicht. Hou ik deze ingedrukt kan ik dus met groot licht rijden en meer niet. Ja dat kleine lampje die aangaat wanneer je je contact aanzet. Dus ik zoeken naar het probleem, viel mn lichtschakelaar uit elkaar. Nieuwe schakelaar erin geen succes. Andere koplamp geprobeert geen succes.
Spanningsregelaar vervangen en wederom geen succes. Dan blijft er weinig meer over lijkt me?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Kans is groot dat de zekering voor je koplampen stuk/doorgebrand is gezien de koplampen aangesloten zijn op een aparte zekering. Headlight passing & dashboardlampjes hebben ook een aparte zekering, en gezien je vermeld dat die het wel werken vermoed ik dat de zekeringsbox zelf niet stuk is, maar dus specifiek de zekering voor je koplampen.

EDIT: Zo te zien is dat de 4de zekering in de zekeringsbox (10 Amp)
 
Last edited:
Welke runner is dit van de onderstaande?

  • VXR180
  • FXR180 bouwjaar 1998.
  • FXR180 bouwjaar 1999 tot 2001
  • DNA180
Doet het dimlicht het wel of bedoel je met grootlicht het dimlicht en grootlicht in de koplamp?
 
Runner heeft 2 koplampen , normaal brand er 1 op Dimlicht , als je de Passing knop indrukt , springt grootlicht ( andere koplamp ) erbij.
Dat is mij bekend en vind ik ook terug in de diverse schema's.
Misschien heb ik mij verkeert uitgedrukt of @bartj 's verhaal verkeert gelezen want hij had het ook over stadslicht en bedoelde hij met grootlicht, het grotere gloeilampje.
De runner 180 geeft het in verschillende smaken met elk hun manier van aansturing van de koplampen.
 
Kans is groot dat de zekering voor je koplampen stuk/doorgebrand is gezien de koplampen aangesloten zijn op een aparte zekering. Headlight passing & dashboardlampjes hebben ook een aparte zekering, en gezien je vermeld dat die het wel werken vermoed ik dat de zekeringsbox zelf niet stuk is, maar dus specifiek de zekering voor je koplampen.

EDIT: Zo te zien is dat de 4de zekering in de zekeringsbox (10 Amp)
Met de zekeringen is niks aan de hand, heb ze al meerdere keren vervangen om te testen maar dat was ook helaas het probleem niet.

Is een 2t fxr 180 maar zou kunnen dat ik niet de origineel geleverde lamp nu gemonteerd heb zitten. Heb er nu een sp pro met h8 lampen in zitten. De originele heb ik ook nog liggen maar ook die doet niks.

Maar nu ik ff op easyparts kijk kom ik een contactor tegen https://www.easyparts.nl/Contactor-12v-30a-Group-p33528342

Zou dat de boosdoener kunnen zijn ook al lijkt dit me het start relais. Heb anders nog een soort gelijk kastje in mn kabelboom zitten die het dan haast wel moet zijn lijkt me...
Maar die heb ik juist niet liggen om te testen
Post automatically merged:

Verlichtingfoto 1 is dus het kleine lampje wat in het midden brand. Daar zie je dus savonds helemaal niks mee. En de 2de foto is met passing ingedrukt
 

Attachments

  • Snapchat-975213141.jpg
    Snapchat-975213141.jpg
    123.4 KB · Views: 14
  • Snapchat-987289119.jpg
    Snapchat-987289119.jpg
    50.1 KB · Views: 13
  • Snapchat-280961729.jpg
    Snapchat-280961729.jpg
    45.7 KB · Views: 17
Die zogenaamde "contactor" is niks anders dan een doodgewoon (auto)relais.
Kijk maar eens naar de cijfetjes die op het schemaatje van dit relais gedrukt staan, deze cijfertjes is een standarisatie hoe dit relais aangesloten dient te worden.
Deze cijfertjes vindt je terug op alle autorelais en sommige startrelais.
Trouwens als je een startrelais hebt liggen zou je dit ook kunnen gebruiken maar het kan zijn dat de bevestiging anders is.
Als de lichtschakelaar aan staat dient er spanning te staan op de oranje, de grijze en blauw/gele draad.
 
Back
Top