Gezocht schema zip 4T euro4 iget

zipper4

New Member
Hallo allemaal
We hebben een brom 4t zip van 2019 met iget injectie. Deze wil als het heet is -en dat is het tegenwoordig nog wel eens- niet starten.
Als het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp niet lopen en dan weet ik al dat het weer niet werkt. Het probleem doet zich alleen voor als het boven een graad of 25 is. Helaas is dit probleem er eigenlijk al van toen de zip nieuw was maar omdat het toen maar een enkele keer voorkwam zijn we er niet mee terug geweest. Nu wordt het wel irritant en is de garantie verlopen.
Ik ben dus op zoek naar een elektrisch schema van de Zip euro 4 met iget. Heb wel van wat andere zips kunnen vinden maar daar heb ik niets aan.
Verder houd ik mij aanbevolen voor tips naar de oorzaak. Inmiddels heb ik begrepen dat er een tilt sensor op zit en ik zou mij kunnen voorstellen dat deze de bezine pomp kan onderbreken. Als iemand nog meer tips heeft waar te zoeken dan hoor ik het graag. Voor zover mogelijk heb ik de meeste stekkers nagekeken op eventuele slechte contacten. Niets gevonden, ziet er allemaal prima uit. De enige welke ik nog niet heb gedaan is die van de benzinepomp. Dat ga ik vandaag doen.
Graag hoor ik van jullie
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien heb je hier wat aan, iemand met precies hetzelfde probleem:

 
Vervelende situatie... hopelijk heb je het inmiddels opgelost.

Verder... heb ik onlangs contact gehad met vespa klantenservice om hetzelfde reden.

Het enige wat ze zeggen is dit:

"
Alleen onze erkende dealers hebben deze diagram, gelieve hiervoor onze dealer locator te gebruiken:
https://www.vespa.com/nl_NL/dealer-locator/?f=all
Onze dealers ontvangen u graag en geven u de gewenste informatie
.

"
Ik heb nog geen contact opgenomen met een dealer maaar... ik denk dat die wel eens moeilijk kunnen doen.
EVT. als ze moeilijk doen verwijzen naar het het ontvangen email deel: "Onze dealers ontvangen u graag en geven u de gewenste informatie"

Anders melding maken over dealer bij vespa klantenservice aangezien ze het kabelschema niet direct weigeren maar verwijzen naar een dealer...

Success als met hetzelfde kampt!
 
Het is al een oud topic, maar wil er wel even op reageren omdat ik meerdere topics met hetzelfde probleem heb zien langskomen.

Ik lees:
ls het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp niet lopen
maar ook onderstaand:
De enige welke ik nog niet heb gedaan is die van de benzinepomp. Dat ga ik vandaag doen.
Daarna geen reactie van de topic-starter meer en het topic wordt uiteraard niet meer op gereageerd !

Deze stekker zou het eerste zijn waar ik naar zou kijken.
Het is namelijk essentieel om te weten of er nu wel of geen spanning staat op deze connector als de pomp niet draait.

Dan weet je tenminste of het aan de pomp zelf ligt of dat de pomp niet wordt aangestuurd.
In het eerste geval kijken wat er mis is met de brandstofpomp of vervangen indien echt defect.
In het laatste geval op zoek gaan naar een eventueel injectie-/pomp-relais en als die er niet is, meten op de ECU-connector of de pomp daar wel wordt aangestuurd.
 
Ik heb geen schema van de euro 4 iget, een poos geleden heb ik wel een overzicht gemaakt naar de ECU verbindingen met de sensoren en effectoren zoals die bij de euro 5 aanwezig zijn.
De benzinepomp krijgt via de ene draad 12 volt aangeboden, zodra je het contact aanzet.
De bediening van de pomp gaat niet via het aanzetten van die 12 volt via de plus, maar via het aarde maken . En dat doet de ECU.
Om na te gaan of de pomp op zich nog werkt kun je gerust een 12 volt aansluiten.
Daarbij haal je eerst de stekker eraf die er op zit, en sluit je een plus en min aan komende van je accu of een andere voeding.
Er is geen extern relais aanwezig( bij mijn weten) maar de ECU zorgt ervoor dat de pomp het doet.
Bij mijn E5 is grijs/zwart de draad naar de ECU die de 'bediening'doet.
En de 12 volt voeding is zwart/paars, een voeding die ook andere 'uitvoerenden' aandoet.

De pomp gaat even aan wanneer je contact aan staat.
Daarna gaat ie aan wanneer er via de pickup merkbaar wordt dat de motor draait. Dit merkte ik nadat ik een kickstart op de E5 had gezet.

Van een tilt sensor bij de E4 of de E5 heb ik nooit gehoord. Dat we de sensor niet kunnen zien kan betekenen dat ie in de ECU zit. Kun je wat preciezer zijn over je bron?

Is je ECU een originele? Dat wil zeggen met een flinke begrenzing erin? Kun je tijdelijk een ECU swap uitvoeren?
Ik heb nog niet gehoord dat de brandstof pomp stopt wanneer de motor temperatuur te hoog wordt.
Wel dat de temperatuur bij de startende motor en de daaropvolgende opwarmingstijd het ontstekingstijdstip en de hoeveelheid geïnjecteerde benzine tijdelijk verandert, bij stuurt.
Je zou kunnen denken aan een kapotte/ slecht werkende temperatuur sensor in de cilinderkop.
Afijn, kijk eerst maar eens naar de basics rond de pomp.
En wanneer je er zin in hebt: maak eens een foto van de ECU en dat je kunt zien welke kleurtjes op welke pen zitten.
Op de dealer kun je lang wachten en maak je het schema zelf. En wanneer je mazzel hebt, stuurt iemand je het schema zo maar door!
 
Back
Top