Tijdje geleden alweer maar alles is afgehandeld en geregeld.
Ben daar dus naar de rechtbank in Arnhem geweest en daar zaten ze hoor. 3 rechters op een rijtje een ovj rechts ernaast en een griffier links ernaast. Weer allemaal vragen stellen over hoe het nou precies gebeurt was en of ik niet roekeloos zou hebben gereden enzo. Die rechters spraken gewoon normaal tegen je, maar die ovj....
Dat mens praat echt tegen je alsof je Mohammed B. bent en trekt conclusies over dingen die ik helemaal niet zei.
Voorbeeldje die me et meest is bijgebleven:
rechter: ""Waarom heb jij je bromfiets opgevoerd?""
ikke: ""Omdat ik dan beter alle versnellingen kon gebruiken en anders nooit de zesde versnelling gebruik. Bovendien heb ik de bromfiets in de staat van de dealer gekocht omdat deze zei dat dit beter was voor het blok""
rechter weer: Dus jij voert jouw bromfiets niet zelf bewust op?
ikke: nee want daar ligt mijn interesse helemaal niet mevrouw.
rechter: oke dan weten we dat. Ga je hierna je autorijbewijs halen?
ikke: Ja natuurlijk. Dat wil iedereen toch...?
rechter: oke dan noteren we dat.
ik had geen flauw idee waarom dat van belang zou zijn, maarja. Toen mocht de ovj weer vragen aan me. Zei ze et volgende:
""Dus naar aanleiding van jou verhaal van net begrijp ik dat jij met jouw verleden zomaar weer op een motor over dijkjes gaat scheuren? Even lekker een dijkje pakken in de zomer?
Daarna zegt ze tegen de rechters dat de kans op herhaling zeer groot is en of ze al over reclassering hadden nagedacht....8P8P
Ik vond dit echt nergens op slaan. Ik had niet gezegt of ik wilde gaan motorrijden, over scheuren heb ik ook nix gezegt (overal legde ik ,waar het op brommers aankwam, de nadruk op het poetsen en over het mooier maken van mn brommer, dus 0% over opvoeren, racen endergelijke). En dat voorstel aan de rechters om me de bak in te sturen was echt knettergestoord. Daar had ik geluk bij dat de rechters dat ook vonden en dat ze het strafadvies van de raad voor kinderbescherming opvolgden. Daar hebben ze nog een voorwaardelijke rijontzegging van 2 jaar aan toegevoegd. Dus de uiteindelijke straf was die IGA training van 60 uur en die rijontzegging.
Kwamen ze aan bij de 26000 euro die de hebberige ouders eisten.
Mn advocacate was gelukkig toch nog een beetje behulpzaam en voor het eerst begon zij ook te praten. Ze zei dat ze allebei de smartengeld bedragen van 10000 euro per persoon weg wilde zien omdat dit gewoon een belachelijk hoge eis was. De rechters vonden dit ook en dus bleven alleen de begravenis kosten over. Daar kwamen de kosten van de rechtzaak ook nog bij en de kosten die de ouders hebben gemaakt om mij aan te kunnen klagen|(|(
Kwam in totaal neer op 6400 euro. Nog steeds veel geld ,maar gelukkig veel minder dan de 26000 die ze eisten. Binnenkort nemen die lui die de IGA training geven contact met me op om afspraken te maken. Daarna is net over als het goed is.
Het enigste dat zn ouders dan nog kunnen doen is in het burgerlijk recht een rechtzaak aanspannen om alsnog die 20000 euro te eisen. Dat zou helemaal kinderachtig, zielig en hebberig zijn maarja et past wel bij de mensen om dit te doen. Als ze ooit nog is die zaak gaan beginnen hebben ze echter een veel kleinere kans om die ook daadwerkelijk te winnen omdat de regelgeving (= de wet van minister Donner dat elke aanverwant van een slachtoffer het standaardbedrag van 10000 euro krijgt) nog niet erdoor is. Mn ouders zeggen dan ook dat in dat geval dat mn vader zn zx9 verkoopt en dat daar een heeeele goede advocaat voor ingehuurd gaat worden om die lui op der plek te zetten.
Dat was et. Hopelijk dat niemand dit ooit hoeft te lezen om erachter te komen hoe alles in zn werk gaat als et je overkomt