Gaat niet zo makkelijk met een rond object dus wordt klemmen om weerstand te bieden sowieso lastig. Niet iedereen heeft een bankschroef staan thuis. Waarom zou je niet met een slagmoersleutel kunnen werken dan? In de racewereld hebben ze echt geen tijd om te liggen kloten met een ratelsleutel. Daar worden ook gewoon slagmoersleutels gebruikt. Je moet wat feeling hebben daarom zei ik ook niet overdrijven met zo'n ding. Eerst goed aandraaien met hand tot dat je echt voelt dat de moer de bodem heeft bereikt. Vervolgens 3 a 4 slagen maken is genoeg. Daarna met ratel natrekken ter controle.
Moer kan je ook tussen je bankschroef goed vast klemmen.. En dan met een oliefilter sleutel om de koppeling doen.. Zo deed ik het altijd vroeger.
Om als een Amateur een drukveer te vervangen.Waarvoor hebben jullie die bankschroef nou nodig?
Met dealers had jij toch hele slechte ervaringen?Als je geen bankschroef thuis hebt, moet je er ook niet zelf eraan willen gaan rommelen, maar dan breng je hem weg naar de dealer.
Waarvoor hebben jullie die bankschroef nou nodig?
Met dealers had jij toch hele slechte ervaringen?
Volgens mij is die slagmoersleutel toch niet zo'n slecht idee op de laagste stand...
Die dunne koppelingsmoer zou ik niet zo snel met de slagmoersleutel doen. Geef gewoon het kleine beetje geld uit aan een bahco of de speciale sleutel
Oke, dat kwam een beetje bits over.Jouw opmerking is alles behalve slim. Je vat het persoonlijk op terwijl we slechts adviezen proberen te geven. Een advies als NIET of NOOIT doen roept gelijk vraagtekens op. Het is fijndraad ja en de moeren zijn relatief van zacht materiaal. Dat wil niet zeggen dat je het niet of nooit mag doen.
Wat betreft die platte moer, helemaal eens. Die is best kwetsbaar.Het beste is zo wie zo de Vario en Koppeling en koppelingshuis aan te trekken met een Moment sleutel .
Betreft Slagmoer sleutels :
Ik gebruik ook slagmoer sleutels , ik heb er 2 van Hilti op accu , beide kan ik op kracht instellen , die grote gebruik ik niet voor de Scooter , al staat die grote op stand 1 , draait dat ding alles aan Stront .
Voor de Scooter gebruik ik de kleine slagmoer sleutel van Hilti op stand 2, en dat werkt Prima .
( is Geen Slag schroevendraaier , maar 1/2 aansluiting voor Dop )
Maar om de moer van koppeling in de bankschroef te zetten ben ik geen voorstander van , als je niet op past , knijp je de moer ovaal , de moer zit immers op een bus , en sloop je ook de bus waar de moer op zit.
Oke, dat kwam een beetje bits over.
Maar het blijft een feit, vind ik dan, dat klussers veel te makkelijk slagmoersleutels gebruiken om moeren/bouten aan te draaien.
Daar zijn ze niet voor bedoelt, tenzij je het over stalen bouten van stalen autovelgen hebt.
Bij lichtmetalen wielen moeten automonteurs officieel momentsleutels gebruiken omdat ze anders de hele boel kromtrekken met die zware slagmoersleutels. De pneumatische beginnen eigenlijk pas bij 700 nm. Ook als je 'maar' 3 x prr prr prr doet.
Onder meer Makita heeft een accu-slagmoersleutel van 1000 nm, maar de meeste van die lichte accu-machientjes, zijn niet eens slagmoersleutels.
Dat zijn vaak schroefmachientjes zonder de hamerfunctie.
En dan nog worden die vaak wel gebruikt om een lange bout, bijna tot het eind, in te draaien om daarna vast te trekken met bvb een dop of momentsleutel.
Ik denk dat je voor de Koppeling, die buitenste moer, zo'n lange verstelbare blokkeersleutel kunt gebruiken, die kun je goed klem zetten en zijn niet zo heel duur. Een moment van 60 nm krijg je dan makkelijk los of vast. Voor de platte dop of bahco.
Voor de variateur zijn goedkoop goede blokkeersleutels te koop, die 'm stevig vastzetten, Met een 1/2 duims ratel gaat de moer dan makkelijk vast of los.
Ik kan me best wel vinden in de strekking van je betoog.Voor een krukas moer heb je ook geen 700nm of 1000nm machine voor nodig..
Eentje die 500 nm of net wat minder doet is meer als voldoende.
Heb er ook eentje (ja met een hamer erin) die het meer als goed doet.
Zou ik die gebruiken voor de koppeling. Misschien als ik geen ander alternatief voor handen heb.. En dan zou ik die alleen voor het begin een beetje gebruikt zodat er wat spanning van die moer af komt. zodat je 3/4 van het draad er zelf eraf kan draaien . (term los schrikken)
Daarna moet je ook niet volledig die slagmoersleutel gebruiken.
Vast draaien uiteraard met de hand en eventueel klemmen in de bankschroef. Eventueel met de koppelings sleutel goed aandraaien.