This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

GENIUS QUESTION?!?

RMC

Well-Known Member
Hey, heeft hier zich al eens iemand afgevraagd welke krachten er nu precies werken in de vario-overbrenging. Ik wou er namelijk een werkstuk over maken.

Maar ik zit nu met het volgende probleem, door de vario blijven de toeren van de motor constant(tenminste dat is de bedoeling). En ik probeer dit nu te verklaren adh van de middelpuntzoekende kracht (Fmpz= M x V2(kwadraat) / r en v= 2ðr / T )
Maar ik kom er niet uit, hoe kan het nu dat de motor (in theorie dan) niet stijgt in toeren, en de vario toch doorschakelt???
Omdat als Fw (wrijvingskracht van rollers tegen loopbaan in vario, tegen het varioplaatje en de wrijving vd v-snaar tegen varioloopvlak) gelijk is aan Fmpz dan stijgt hij niet meer in toeren, maar dan kan hij dacht ik ook niet doorschakelen?

Heeft er hier iemand eens goed over nagedacht, zo ja : HELP!!!
 
Ik dacht dat het iets te maken heeft met dat Fmpz die groter moet zijn dan de Fw en dan schakelt hij door. Als je dus lichtere rollers pakt is Fmpz dus kleiner en schakelt hij later door (dus met hogere toeren).

Maar kan iemand dit mer formules verklaren???
 
Volgens mij komt het opschakelen, doordat je de rollen tegen de vario wand aandrukkken, bij het schuine gedeelte, en dus doordat ze langs dat schuine gedeelte moeten, gaat de vario meer naar voren over de bus, en dan komt je snaar hoger, en dus het principe van het opschakelen. Als die wand gewoon recht was geweest konden de rolen ook niet zorgen dat de vario over de bus schuift.

Ik weet niet of het zo helemaal duidelijk is, want het is nogaal vaag om uitteleggen. Maar er wordt dus in de vario geprobeerd dmv die schuine vlakken de kracht die opzij gaat omhoog te laten gaan om zo de poulie helften dichter bij elkaar te krijgen.



------------------
Als morgen vandaag begint, wanneer was gisteren dan?
 
He Freezerator, dat snapte ik ook wel hoor, maar toch thnx voor de moeite. Maar wat ik dus eigenlijk nodig heb is een uitleg mbv formules zodat mijn natuurkunde leraar zijn doppen uitkijkt.

Hoe de werking is snap ik wel, maar ik moet de droge theorie hebbu...
 

Is het niet zo dat je scoot wel meer toeren wil maken, maar dit gelijk wordt opgevangen door je vario zodat je wel harder gaat maar niet meer toeren gaat maken. Dat lijkt mij nogal logisch eigenlijk.
 

ga eens naar een fysica site ofzo, of vraag het aan iemand die fysica gestuteerd heeft want ik denk niet dat iemand dat hier zal weten(met de formules hé)
 
Nou het is veel ingewikkelder dan een simpel formuletje, en let op: het toerental van je scooter kan zelfs OMLAAG gaan naarmate je harder gaat.
Het is een systeem waarvan de eigenschappen (en de formules) veranderen naarmate je harder gaat, het gaat op elk moment om de schuinte van het gedeelte van het kromme gootje waar de rollen zich in bevinden(de raaklijn aan de kromming). De zijwaartse kracht van de vario bereken je met die middelpunt zoekende kracht Fmpz van je:
Neem de hoek a van de raaklijn aan de ronding van het gootje waar de rollen zich bevinden ten opzichte van de lijn loodrecht op de krukas. dan is kracht opzij Fopzij=Fmpz/tan(a)
Dit heb ik afgeleid van een tekeningetje met de normaal van de raaklijn en zo'n parrallelogrammetje met een pijl naar de kant waar de vario op moet. Maar je hebt ook nog de hoek van de gradendeksel 'b', dus wordt het Fopzij=Fmpz/tan(a+b),
En aangezien de hoek a steeds groter wordt naarmate de rollen naarbuiten gaan, wordt tan(a+b) steeds groter, en de kracht waarmee de vario op de snaar drukt kleiner. Maar als de rollen verder naar buiten schuiven wordt de Fmpz ook groter en de kracht van de vario naar links steeds groter. Dus naar mate de vario met gelijke toeren opzij schuift worden de Fmpz en tan(a) allebei groter, en als de bolling van de gootjes goed ontworpen is blijft de kracht waarmee de vario op de snaar drukt onafhankelijk van de stand van de vario en slechts afhankelijk van het toerental. Zo regelt de vario de overbrenging totdat het toerental wordt bereikt waar de vario even hard aan de snaar trekt als de achterpoelies, dit gaat vrij snel.
Maar door de drukveer die wordt ingedrukt trekken de achterpoelies steeds harder aan de snaar naarmate je harder gaat. Dit zou betekenen dat het toental steeds hoger wordt naarmate je harder gaat. Maar de torquedriver doet precies het omgekeerde van de drukveer, als je langzaam gaat staat daar veel koppel op en de schuine gootjes zorgen dat dat koppel wordt omgezet in druk van de bewegende poelie op de snaar en dus kracht waarmee de snaar naar die kant getrokken wordt, en naarmate je harder gaat en de snaar meer naar binnen gaat, wordt het koppel op de torquedriver minder en dus ook de kracht ervan op de snaar, zo moeten de torquedriver en de drukveer elkaar compenseren. Maar dit heeft nog 2 andere voordelen, namelijk als je meer gasgeeft wordt er ook meer koppel op de torquedriver gezet, hierdoor komt er extra kracht op de achterpoelies en zal de vario zich op hogere toeren instellen om die tegenkracht te geven. Zo krijg je dus meer toeren als je meer gasgeeft. Klonk misschien logisch maar dat is het niet, want bij een puch ofzo, heb je dat helemaal niet. En de vario zou het toerental gewoon terugregelen met gelijkblijvende drukkracht van de achterpoelie. En ten 3e zorgt de torquedriver dat de snaar meer grip krijgt als er meer kracht op komt te staan, door de vario die die kracht compenseert komt er daar ook meer grip op de snaar.
Maar het hele systeem is gewoon een regelsysteem, dus als je het echt zou willen berkenen zou je het als teruggekoppeld regelsysteem moeten opschrijven met snelheids en toerental afhankelijke overdrachtsfuncties enzo...

Hoop dat je hier al iets aan hebt.

mazzel, Jeroen

[This message has been edited by Jeroen L (edited 02 March 2001).]

[This message has been edited by Jeroen L (edited 02 March 2001).]
 
Oh en de wrijvingskracht mag je verwaarlozen, aangezien je bij een constante snelheid geen verschuivende vario hebt en er nix in de overbrenging verplaatst wordt en de wrijving dus ook 0 is.
 
Je kan je postings natuurlijk editten.

, maar ik moet dus nog ff bedenken hoe die kracht waarmee die samendrukkende poelies omgezet wordt als kracht waarmee aan de snaar getrokken wordt...

Kracht de trekt aan de snaar, is gewoon je poulie helft die op je kruk-as zit, dus dat is simpel
 
Thanx freezerator, goed idee, heb het ff veranderd. En die kracht van de poelies op de snaar is denk ik inderdaad evenredig met de kracht waarmee de pooelies samendrukken.

En door een zwaardere drukveer te nemen kun je volgens mij ook het toerenverloop veranderen, hoe zwaarder de drukveer, hoe meer de toeren zullen stijgen naarmate je harder gaat, en als de drukveer erg slap is kunnen de toeren zelfs omlaag gaan. Je moet dus de drukveer hebben waarbij het toerenverloop zo constant mogelijk is.

[This message has been edited by Jeroen L (edited 02 March 2001).]
 
Eh, echt bedankt dat je die bol van je hebt laten werken!! Ikzelf kwam er namelijk niet uit...