Nou het is veel ingewikkelder dan een simpel formuletje, en let op: het toerental van je scooter kan zelfs OMLAAG gaan naarmate je harder gaat.
Het is een systeem waarvan de eigenschappen (en de formules) veranderen naarmate je harder gaat, het gaat op elk moment om de schuinte van het gedeelte van het kromme gootje waar de rollen zich in bevinden(de raaklijn aan de kromming). De zijwaartse kracht van de vario bereken je met die middelpunt zoekende kracht Fmpz van je:
Neem de hoek a van de raaklijn aan de ronding van het gootje waar de rollen zich bevinden ten opzichte van de lijn loodrecht op de krukas. dan is kracht opzij Fopzij=Fmpz/tan(a)
Dit heb ik afgeleid van een tekeningetje met de normaal van de raaklijn en zo'n parrallelogrammetje met een pijl naar de kant waar de vario op moet. Maar je hebt ook nog de hoek van de gradendeksel 'b', dus wordt het Fopzij=Fmpz/tan(a+b),
En aangezien de hoek a steeds groter wordt naarmate de rollen naarbuiten gaan, wordt tan(a+b) steeds groter, en de kracht waarmee de vario op de snaar drukt kleiner. Maar als de rollen verder naar buiten schuiven wordt de Fmpz ook groter en de kracht van de vario naar links steeds groter. Dus naar mate de vario met gelijke toeren opzij schuift worden de Fmpz en tan(a) allebei groter, en als de bolling van de gootjes goed ontworpen is blijft de kracht waarmee de vario op de snaar drukt onafhankelijk van de stand van de vario en slechts afhankelijk van het toerental. Zo regelt de vario de overbrenging totdat het toerental wordt bereikt waar de vario even hard aan de snaar trekt als de achterpoelies, dit gaat vrij snel.
Maar door de drukveer die wordt ingedrukt trekken de achterpoelies steeds harder aan de snaar naarmate je harder gaat. Dit zou betekenen dat het toental steeds hoger wordt naarmate je harder gaat. Maar de torquedriver doet precies het omgekeerde van de drukveer, als je langzaam gaat staat daar veel koppel op en de schuine gootjes zorgen dat dat koppel wordt omgezet in druk van de bewegende poelie op de snaar en dus kracht waarmee de snaar naar die kant getrokken wordt, en naarmate je harder gaat en de snaar meer naar binnen gaat, wordt het koppel op de torquedriver minder en dus ook de kracht ervan op de snaar, zo moeten de torquedriver en de drukveer elkaar compenseren. Maar dit heeft nog 2 andere voordelen, namelijk als je meer gasgeeft wordt er ook meer koppel op de torquedriver gezet, hierdoor komt er extra kracht op de achterpoelies en zal de vario zich op hogere toeren instellen om die tegenkracht te geven. Zo krijg je dus meer toeren als je meer gasgeeft. Klonk misschien logisch maar dat is het niet, want bij een puch ofzo, heb je dat helemaal niet. En de vario zou het toerental gewoon terugregelen met gelijkblijvende drukkracht van de achterpoelie. En ten 3e zorgt de torquedriver dat de snaar meer grip krijgt als er meer kracht op komt te staan, door de vario die die kracht compenseert komt er daar ook meer grip op de snaar.
Maar het hele systeem is gewoon een regelsysteem, dus als je het echt zou willen berkenen zou je het als teruggekoppeld regelsysteem moeten opschrijven met snelheids en toerental afhankelijke overdrachtsfuncties enzo...
Hoop dat je hier al iets aan hebt.
mazzel, Jeroen
[This message has been edited by Jeroen L (edited 02 March 2001).]
[This message has been edited by Jeroen L (edited 02 March 2001).]