Gek probleem met scooter tank

Thimobl

Member
Ik heb een ontzettend raar probleem. Bij een volle tank moet ik gas bij geven om koud te kunnen starten (warm hoeft dat niet). Echter zodra de tank nog maar een kwart vol is of minder lijkt die eigenlijk veel beter te lopen? Ik hoef geen gas bij te geven om hem koud te starten en stationair te laten lopen en hij trekt veel sneller op zonder haperen.

Nu heb ik de positie van mijn gasnaald verplaatst zodat die sneller gas oppakt als ik bij een stoplicht wegtrek (misschien relevant voor het probleem).

Mijn setup:
Vespa s50 2 takt
Sproeier 68
Malossi multivar met witte drukveer
Std 12 mm carb
Sito plus uitlaat
50cc dmp cil

Ps: ik heb al eens de bezinekraan vervangen voor een nieuwe aangezien die kapot was.
 
Advertisement - register to remove this

Kijk je vlotter/vlotternaald na, deze zal een beetje lekken als de tank vol is, dit omdat de "benzinekolom" die drukt tegen de vlotternaald bij volle tank hoger is dan bij een lege tank.
 
Hij bedoelt: hoe voller de tank, des te meer druk op t systeem.
Hoe meer druk, des te meer brandstof richting de carb word "gedrukt".
Naarmate je de tank leeg rijd, neemt die druk af.
Jaa dat klinkt logisch, maar als die met minder druk beter optrekt en loopt is er dan iets wat ik kan doen om dit consequent te houden? En niet altijd blijven rijden met een kwart lege tank maar bijvoorbeeld een kleinere sproeier of iets anders wat er voor zorgt dat die net zo super loopt?
 
wat ik kan doen om dit consequent te houden?

Dit kun je niet consequent houden, dit is een natuurkundige wet.
Je moet het probleem oplossen niet proberen de natuurkundige wetten te veranderen want dat lukt zelden.

Als je vlotternaald niet goed afsluit en de scooter staat een tijdje stil, loopt de brandstof, die zich nog in het brandstofslangetje en eventueel een extern brandstoffilter bevindt, toch nog de vlotterkamer van de carburateur binnen.
Het gevolg, de vlotterkamer loopt over en bij de eerste kick of druk op de startknop wordt deze vloeibare benzine in je spruitstuk zo de cilinder in gezogen.
Gevolg, je brommer is gelijk verzopen.
Door nu te starten met het gas vol open, trek je veel lucht door het systeem en wordt de overtollige benzine in je cilinder met meer lucht verdunt en deels afgevoerd via de uitlaat, de scooter start uiteindelijk.
 
Back
Top