Gasschuif gaat stroef in de carb..

bakel

Well-Known Member
Hallo,

Sinds ik een 17.5 mm dell'orto op me scooter hebt, begint die steeds vaker last te krijgen van dat het gas blijft hangen, of dat die nauwlijks gas geeft..

Ik heb nu de gaschuif waar die gasnaald aanzit eruit gehaalt, en proberen op en neer te doen in de carb, maar dat gaat stroef, Dus ik keek bij me std. carb en daar ging die harstikke soepel op neer.

Dus hoort die stroef te gaan of soepel?en als die soepel moet hoe kan ik dat oplossen?

Thnx
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

wat voor carburateur is het presies? en met een metale of kunstof gasschuif? en heb je hem nieuw gekocht of heeft mischien iemand de gaschuif vervangen ooit?
er hoort een klein nokje in de carburatuer te zitten meestal aan de tegenovergestelde kant van de stelschroef halverwege de schacht, daar moet een groefje van je carburateur presies overheen passen. heb je all geprobeert hem een beetje te smeren met iets van WD40 of zo?
 
Misschien beetje vuil, maak hem goed schoon en dan beetje olie erbij. Paar keer op en neer halen en dan moet het goed zijn. Misschien zit er een verkeerde gasschuif bij.
 
Hey,

het is er een met een kunstof schuif, en dat met die gleuf die zit goed, gaat die goed overheen:)

Heb toenet klein beetje olie gedaan en dat ding al beter..

En mss opschure?
 
dat witte spul op de gasschuif komt door de olie die je er op hebt gedaan, komt omdat als je de gasschuif beweegt de olie zich mengt met vocht/benzine en dat menges word dan wit. opschuren zou ik zeker niet doen tenzij er een kras of beschadiging opzit kun met een heel fijn schuurpapiertje proberen om de kras glad te maken zodat er niks uitsteekt wat kan blijven hangen
 
RS_Patrick said:
dat witte spul op de gasschuif komt door de olie die je er op hebt gedaan, komt omdat als je de gasschuif beweegt de olie zich mengt met vocht/benzine en dat menges word dan wit. opschuren zou ik zeker niet doen tenzij er een kras of beschadiging opzit kun met een heel fijn schuurpapiertje proberen om de kras glad te maken zodat er niks uitsteekt wat kan blijven hangen


Oke gelukkig,

Ik heb nu me schuif goed afgedaan met een doekje, en toen in de carbeteur ook..

Daarna heb ik oli op de doek gedaan en daarmee om de schuif gewrijft dus die zit mooi in de olie...en daarna heb ik met een doek en beetje olie in de schacht van de carb. gewrijft waar de schuif inmoet, en heb net gereden 5 minute en hij doet het goed,dus ik zet hem nu in elkaar want het is donker nu hehe.

En me scooter moet zo enz o opnieuw afgesteld worden , want ik had hem late afstellen toen me cil half ingerede was 8P, en nu rijdt die wat minder omdat die nu wel ingereden is maarja.

Thnx
 
komt ook omdat het nu wat kouder is, in koude lucht zit meer zuurstof.
en dan is de lucht nu ook nog vochtig waardoor je ook weer een andere verbranding krijgt, klinkt misschien gek maar door dat er vocht in de lucht zit word je verbranding krachtiger. kijk bvb maar naar gevechtsvliegtuigen zo als de P-47D Thunderbolt, die hadden water injectie om het vermogen te boosten van 2000pk naar 2800pk, 800pk extra vermogen! water zet meer uit dan lucht bij verhitting dus de waterdeeltjes die in de cilinder worden verhit tijdens de verbranding zorgen voor nog meer druk, natuurlijk werkt dit alleen met de juiste hoeveelheid waternevel.
 
maak je carb schoon spoel hem door met benz zorg dat je schuif schoon is en of je veer niet versleten is waarschijnlijk zit er allemaal zand op schuif ofzow gewoon uit elkaar halen schoon maken enz
 
gasnaald wel goed in de gasschuif... dus gasschuif, naald, witte naaldhouder... in die volgorde.. anders blijft je gasnaald hangen.. anders monteer je een andere veer in bij de gasschuif

grtz
 
bakel said:
Na het ligt ook aan de afstelling, want dan loopt die wel goed stationair en dan weer niet en slaat ie af :)

ik bedoelde dat ook dat het de afsteling is van de carburateur, lucht is kouder en bevat dus meer zuurstof betekent dus dat je meschien 1 maatje grotere sproeier zou kunnen proberen. lucht tempratuur en lucht vochtigheid is van invloed op je afstelling, je kan het eerst proberen door het met op zijn middenbok te zetten met het achterwiel vrij van de grond (als dat niet gaat een vriend er op laten zitten en die de remmen vast laten houden zodat tie er niet vandoor gaat mocht tie op hol slaan) en de stationair schroef een slagje in te draaien zodat hij wat sneller stationair draait, dan draai je de lucht mengselschroef helemaal in en dan een halve omwenteling uit, van af dat punt ga je dan heel langzaam de mengselschroef uitdraaien tot dat hij het mooiste loopt voor je gevoel en draai je de stationair schroef weer uit tot dat die weer op een normaal tempo stationair loopt. lukt dat niet en loopt tie juist het mooist met de mengsel schroef helemaal in gedraait dan moet een maatje grotere sproeier in, als hij juist beter loopt als de mengselschroef heel ver uitgedraait is (normaal is 1 hele omwenteling of te wel 2 slagen) dan moet er een maatje kleinere sproeier in. hoop dat je hem zo goed aan het lopen krijgt :)
 
RS_Patrick said:
ik bedoelde dat ook dat het de afsteling is van de carburateur, lucht is kouder en bevat dus meer zuurstof betekent dus dat je meschien 1 maatje grotere sproeier zou kunnen proberen. lucht tempratuur en lucht vochtigheid is van invloed op je afstelling, je kan het eerst proberen door het met op zijn middenbok te zetten met het achterwiel vrij van de grond (als dat niet gaat een vriend er op laten zitten en die de remmen vast laten houden zodat tie er niet vandoor gaat mocht tie op hol slaan) en de stationair schroef een slagje in te draaien zodat hij wat sneller stationair draait, dan draai je de lucht mengselschroef helemaal in en dan een halve omwenteling uit, van af dat punt ga je dan heel langzaam de mengselschroef uitdraaien tot dat hij het mooiste loopt voor je gevoel en draai je de stationair schroef weer uit tot dat die weer op een normaal tempo stationair loopt. lukt dat niet en loopt tie juist het mooist met de mengsel schroef helemaal in gedraait dan moet een maatje grotere sproeier in, als hij juist beter loopt als de mengselschroef heel ver uitgedraait is (normaal is 1 hele omwenteling of te wel 2 slagen) dan moet er een maatje kleinere sproeier in. hoop dat je hem zo goed aan het lopen krijgt :)


Hey thnx voor je uitleg,..

Maar hij reed naar mij gevoel gewoon goed gistere, tot ik vandaag naar school ging. ik was bijna bij school, geef ik gas houdt de motor in. en na paar seconde deed die het weer gewoon goed, en uit school ook. Ik breng hem zo en zo weg om af te laten stellen @ testbank hehe.

maar weet iemand of je gewoon zo losse gasschuif kan kopen van ijzer?Want vindt dat plastic ding maar niks
 
bakel said:
Hey thnx voor je uitleg,..

Maar hij reed naar mij gevoel gewoon goed gistere, tot ik vandaag naar school ging. ik was bijna bij school, geef ik gas houdt de motor in. en na paar seconde deed die het weer gewoon goed, en uit school ook. Ik breng hem zo en zo weg om af te laten stellen @ testbank hehe.

maar weet iemand of je gewoon zo losse gasschuif kan kopen van ijzer?Want vindt dat plastic ding maar niks

staat een type op je carburateur bijvoorbeeld PHBG 17.5 AS, daarmee kan jij of je dealer kijken of er een vervangende gasschuif voor is en of er wel echt een plastic gasschuif in hoort.

heb je wel carburateur verwarming er op zitten bij je scooter?
bevroor je carburateur niet gewoon vanochtond vroeg? hat was heel koud en vochtig weer en dan will het nog wel eens gebeuren dat je carburateur aan de binnenkant bevriest bij de sproeier en zo. zou ff wachten als ik jou was met naar de dealer te rennen.
trouwens bij LC lopen er vaak koelvloeistof slangetjes naar je spruitstuk of carburateur, en bij AC vaak een lucht slang vanaf de koelkap van de cilinder naar de carb. die dan warme lucht er tegen blaast.
weet niet wat voor scooter je hebt dus...
 
RS_Patrick said:
staat een type op je carburateur bijvoorbeeld PHBG 17.5 AS, daarmee kan jij of je dealer kijken of er een vervangende gasschuif voor is en of er wel echt een plastic gasschuif in hoort.

heb je wel carburateur verwarming er op zitten bij je scooter?
bevroor je carburateur niet gewoon vanochtond vroeg? hat was heel koud en vochtig weer en dan will het nog wel eens gebeuren dat je carburateur aan de binnenkant bevriest bij de sproeier en zo. zou ff wachten als ik jou was met naar de dealer te rennen.
trouwens bij LC lopen er vaak koelvloeistof slangetjes naar je spruitstuk of carburateur, en bij AC vaak een lucht slang vanaf de koelkap van de cilinder naar de carb. die dan warme lucht er tegen blaast.
weet niet wat voor scooter je hebt dus...

Het is een sr2000 (morini) met minarelli dell'orto 17.5mm..

En ik weet niks van caburateur verwarming, tis iedergeval een handchoke. En het is een LC.
 
dan zit het er waarschijnlijk niet op en dan loop je gewoon het risiko met weer als nu, koud en vochtig dat de carburateur bevriest. komt gewoon een laagje ijs op je gasnaald en sproeier buisje, als je dan gas dicht doet en weer gas geeft dan hab je vaak dat hij ineens inhoud omdat er ijs over de sproeier opening zit.

het kan ook anders om, als je volgas rijd en je gas los laat dat hij gewoon volgas door gaat, je gasschuif kan als het echt erg koud is ook vast vriezen, en het kan ook als er vocht in je gaskabel zit dat die gewoon vast vriest, erg leuke dingen, heb het eenkeertje zelf meegemaakt op een Aprilia Tuareg 50 in de polder dat het gas vast vroor, bij een schakel draai je gewoon het kontakt uit en knijp je de koppeling in, bij een scootertje gaat dat niet zo best in de sneeuw, als je dan het kontact uitdraait blokeerd je achterwiel en ga je op je bek :( had een colega van me, storte zo volgas van de dijk af op de keien met zijn scootertje.
 
RS_Patrick said:
dan zit het er waarschijnlijk niet op en dan loop je gewoon het risiko met weer als nu, koud en vochtig dat de carburateur bevriest. komt gewoon een laagje ijs op je gasnaald en sproeier buisje, als je dan gas dicht doet en weer gas geeft dan hab je vaak dat hij ineens inhoud omdat er ijs over de sproeier opening zit.

het kan ook anders om, als je volgas rijd en je gas los laat dat hij gewoon volgas door gaat, je gasschuif kan als het echt erg koud is ook vast vriezen, en het kan ook als er vocht in je gaskabel zit dat die gewoon vast vriest, erg leuke dingen, heb het eenkeertje zelf meegemaakt op een Aprilia Tuareg 50 in de polder dat het gas vast vroor, bij een schakel draai je gewoon het kontakt uit en knijp je de koppeling in, bij een scootertje gaat dat niet zo best in de sneeuw, als je dan het kontact uitdraait blokeerd je achterwiel en ga je op je bek :( had een colega van me, storte zo volgas van de dijk af op de keien met zijn scootertje.

Hehe, dat kan het dan best zijn, wel balen dan. Maja.
Mijn gas zat zondag ook vast, maar ik kon gewoon kontakt afzetten en remmen, want de motor loopt toch altijd uit.
 
Back
Top