Beste mensen,
Geprobeerd om een formule te maken om toeren om te zetten in snelheid. Maar ik loop steeds vast.
Dat je kunt berekenen dat bijvoorbeeld 6000 tpm een snelheid van 51 km/u oplevert. Zonder echt te gaan rijden.
Het gaat om een Zip 4t, maar zo’n formule kun je ook pas maken voor andere scooters.
En het gaat om snelheden waarbij de vario aan de krukas de snaar zover als mogelijk naar boven heeft geduwd. Een groot ‘voortandwiel’ als het ware.
Die draait dan om een denkbeeldige as van 93mm doorsnede heb ik gemeten.
En aan de koppeling achter, gaat het dan om de situatie dat de snaar zo dicht mogelijk op de primaire as zit. Een klein ‘achtertandwiel ’van 34 mm doorsnede.
Vermoedelijk gaat het dan om snelheden van meer dan 50 km per uur, en waarbij je kunt verwachten dat er een eenvoudig lineair verband bestaat tussen toerental en
snelheid. Rolletjes, trekveren en drukveer hebben dan inmiddels hun uiterste standen bereikt.
Bij lage snelheden, bijvoorbeeld van stilstand tot 20 km/u is er geen eenvoudig verband. Je weet wel dat de vanuit stilstand optrekkende scooter snel stijgt in toeren, en daarna wat zakt zodra er wat gang in zit.
Bij de Zip (uit 2013-4T2V),
Is de eerste reductie 2,72.
1 draai van de krukas is 2,72 draaien van de koppeling op de primaire as.
De primaire as, 13/46,geeft een reductie van 0,28 Dat wil zeggen dat 1 draai van het asje met 13 tanden een draai van 0,28 van de as met tandwiel met 46 tanden geeft.
Tenslotte de secundaire aandrijving, en dat is direct op het achterwiel.
De reductie hiervan is 15/47 in mijn Zip. (Dat is dus niet standaard. Want dat is 13/49)
De reductie die de secundaire vertanding oplevert is 0,32
De totale reductie is dan: 2,72 *0,28*0,32 =0,24
Dat betekent dat 1 draai van de krukas overeenkomt met 0,32 draai van de uitgaande as, 0,32 draai van het achterwiel ook.
Omdat de omtrek van een Zip achterwiel ongeveer 1,3 meter is, is 1 draai van de krukas 1,3 maal totale reductie= 0,31 meter.
Wanneer je nu naar een formule toe gaat werken hou je rekening met de afspraak dat het gaat om toeren per minuut (tpm) aan de ene kant en km/u aan de andere
kant. Dat vind je terug in de 60 en gedeeld door 1000.
Want de toeren zijn per minuut, en je wil toewerken naar het uur.
Gedeeld door 1000 want meters moet je delen door 1000 om op kilometers te komen.
Kijken wat 6000 tpm oplevert aan snelheid in km/u.
6000=( (6000*totale reductie)*1,3)*60/1000
= 112km/u
Probleem
Deze uitkomst van 112 km/u bij 6000 tpm klopt natuurlijk van geen kanten!
Waar ga ik de mist in? Verkeerde aannames, metingen, berekeningen? Ik kom er niet uit.
Groeten,
Jeroen2
Geprobeerd om een formule te maken om toeren om te zetten in snelheid. Maar ik loop steeds vast.
Dat je kunt berekenen dat bijvoorbeeld 6000 tpm een snelheid van 51 km/u oplevert. Zonder echt te gaan rijden.
Het gaat om een Zip 4t, maar zo’n formule kun je ook pas maken voor andere scooters.
En het gaat om snelheden waarbij de vario aan de krukas de snaar zover als mogelijk naar boven heeft geduwd. Een groot ‘voortandwiel’ als het ware.
Die draait dan om een denkbeeldige as van 93mm doorsnede heb ik gemeten.
En aan de koppeling achter, gaat het dan om de situatie dat de snaar zo dicht mogelijk op de primaire as zit. Een klein ‘achtertandwiel ’van 34 mm doorsnede.
Vermoedelijk gaat het dan om snelheden van meer dan 50 km per uur, en waarbij je kunt verwachten dat er een eenvoudig lineair verband bestaat tussen toerental en
snelheid. Rolletjes, trekveren en drukveer hebben dan inmiddels hun uiterste standen bereikt.
Bij lage snelheden, bijvoorbeeld van stilstand tot 20 km/u is er geen eenvoudig verband. Je weet wel dat de vanuit stilstand optrekkende scooter snel stijgt in toeren, en daarna wat zakt zodra er wat gang in zit.
Bij de Zip (uit 2013-4T2V),
Is de eerste reductie 2,72.
1 draai van de krukas is 2,72 draaien van de koppeling op de primaire as.
De primaire as, 13/46,geeft een reductie van 0,28 Dat wil zeggen dat 1 draai van het asje met 13 tanden een draai van 0,28 van de as met tandwiel met 46 tanden geeft.
Tenslotte de secundaire aandrijving, en dat is direct op het achterwiel.
De reductie hiervan is 15/47 in mijn Zip. (Dat is dus niet standaard. Want dat is 13/49)
De reductie die de secundaire vertanding oplevert is 0,32
De totale reductie is dan: 2,72 *0,28*0,32 =0,24
Dat betekent dat 1 draai van de krukas overeenkomt met 0,32 draai van de uitgaande as, 0,32 draai van het achterwiel ook.
Omdat de omtrek van een Zip achterwiel ongeveer 1,3 meter is, is 1 draai van de krukas 1,3 maal totale reductie= 0,31 meter.
Wanneer je nu naar een formule toe gaat werken hou je rekening met de afspraak dat het gaat om toeren per minuut (tpm) aan de ene kant en km/u aan de andere
kant. Dat vind je terug in de 60 en gedeeld door 1000.
Want de toeren zijn per minuut, en je wil toewerken naar het uur.
Gedeeld door 1000 want meters moet je delen door 1000 om op kilometers te komen.
Kijken wat 6000 tpm oplevert aan snelheid in km/u.
6000=( (6000*totale reductie)*1,3)*60/1000
= 112km/u
Probleem
Deze uitkomst van 112 km/u bij 6000 tpm klopt natuurlijk van geen kanten!
Waar ga ik de mist in? Verkeerde aannames, metingen, berekeningen? Ik kom er niet uit.
Groeten,
Jeroen2