This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Filmpje: Vespa 2-takt TURBO !!

hoe groter de turbo hoe moeilijker op gang te krijgen, maar hoe meer overdruk je kan verkrijgen.
ik denk toch dat het een aardige turbo is, gezien het feit van het langzaam opkomen en de vrij forse overdruk.

edit: op het plaatje hierboven is het een blow through principe, zijn daar nog carb aanpassingen voor nodig ?
 
Bij auto's had je vroeger ook carbs die speciaal voor turbo applicaties waren. Ze waren heel anders vergeleken met de conventionele carbs. Zal morgen is vragen aan me chef ( oldtimer freak ) Mischien kan hij een duidelijk antwoord daarop geven. Of het bij 2-takt het zelfde is lijkt me sterk...
 
het is ook zo dat ze ook een veel kleiner volume moeten vullen dus de druk zal groter zijn dan bij een auto (bij hetzelfde turbo rpm)
 

Deze werken niet met carbs. Zitten gasklephuizen op.

Dit zijn 800-900cc 2takt machines })

Moet je maar even kijken op de Rotax site, bij de sneeuwmobile motoren. De grootste motoren werken iig met gasklephuizen.

Turbo's worden vaak gebruikt bij sneeuwmobile dingen.
 
als ik het goed zie op het plaatje zit de turbo aan het eind van de uitlaat gemonteerd?

dus hij trekt met een noodgang de uitlaatgassen eruit denk ik..
hoe zit dit dan met het onverbrande mengsel ed?

vind het iig een zeer interessant onderwerp
 
Nee... hij stuwd de turbo steeds op gang. Dus hij zuigt je uitlaat niet leeg omdat je turbo ook weerstand bied en dus ook afremt. De motor moet hem dus constant op tempo houden.

Zelf vind ik het wel appart dat ze de complete carb voor de inlaat van de turbo doen. Wel logisch opzich, want dan zit je niet te kloten met de overdruk aan lucht die je in je venturi wil persen.