Feestdagen en hun betekenis

Patrick

Retired die-hard
Wie weet nog wat de religieuze achtergronden van onze feestdagen zijn?

Zoals:

Kerstmis
Pasen
Hemelvaart
Pinksteren

Zat net netwerk te kijken en als ik ze mag geloven weet 26% van de Nederlanders dit dus niet :eek:
 
Advertisement - register to remove this

geen flauw idee :D

Kerst: Geboorte van het kindje jezus christus onze heer?
Pasen: Kruisiging van jezus?
Hemelvaart: Jezus vertrekt naar de hemel
Pinksteren: Jezus hakt bij het houthakken zijn pink eraf en dan ziet hij sterren?

Meer kan ik er niet van maken
 
Maar waarom is oud en nieuw niet met kerst dan?
Want als ze zeggen zoveel jaar na christus dan moet de jaartelling toch met kerst beginnen en niet een week later?

Of ik haal weer dingen door elkaar heen.... dat ze vroeger al oud en nieuw vierden om geesten te verdrijven ofziets.
 
Volgens mij heeft oud en nieuw ook niks met het christelijke geloof te maken. Is de Germaanse telling. De joden zitten toch ook al in het jaar 6000 nogiets ofzo.....
 
Kert werd ie geboren (Jezus ja)
Oud & nieuw is volgens mij iets van de heidenen/Germanen.
Pasen is wederopstanding van Here Jezus.
Hemelvaart stapte die op een boot en vloog zo de hemel in. 8P
En pinksteren uhmz die weet k ff niet meer.
 
Originally posted by mendophir
geen flauw idee :D

Kerst: Geboorte van het kindje jezus christus onze heer?
Pasen: Kruisiging van jezus?
Hemelvaart: Jezus vertrekt naar de hemel
Pinksteren: Jezus hakt bij het houthakken zijn pink eraf en dan ziet hij sterren?

Meer kan ik er niet van maken

hier kan ik dus niet echt om lachen...
 
[beter-weet modus]

pinksteren jongens en meisjes is de dag dat de heilige geest neerdaald in de apostelen

[/beter-weet modus]

ja, heb op christelijke basisschool gezeten :D maar ga al 14jaar niet meer naar de kerk..:D
 
Vind het eigenlijk vreemd dat we voornamelijk christelijke feestdagen hebben? Terwijl er wel een scheiding is van kerk en staat e.d.?

Ontopic: kerst zou idd geboorte van jezus zijn, maar het is ook een ouder feest dat de dagen weer langer worden. Ik dacht germaans, ivm kerstbomen (sparren).
 
Originally posted by Hans F.
Vind het eigenlijk vreemd dat we voornamelijk christelijke feestdagen hebben? Terwijl er wel een scheiding is van kerk en staat e.d.?

stel ik de wedervraag: wij betamen een christelijke samenleving te zijn die op christelijke normen is gebaseerd, ja echt waar :P

dan zouden we op z'n minst moeten weten waar onze feestdagen oorspronkelijk voor bedoeld zijn/van afstammen.
 
Back
Top