TFL6
Word geen Dinges
Ik heb laatst 2de hands een nieuwe piaggioblok gekocht (lange DD).
Nu had ik eerst de oude type vertanding van de primaire as, deze had speling in het blok.
Ik hoopte dat ik geen speling had met de nieuwe type vertanding. Het zelfde verhaal.
De as is van malossi 14/39 Primaire. De diameter is 12mm.
Het gat is het blok een paar tiende mm groter, heb het niet opgemeten maar ongeveer 12,4mm (wilde gok). De rest van de lagers passen perfect.
Ik kan zo natuurlijk niet rondrijden, dus de speling moet eruit.
Nu had Big B's NRG op zijn project page foto's staan dat hij zijn primaire as op 3 kanten gelagerd heeft. Nu vertelde HT-2009 dat het slecht was, ik snap dat niet.
Ik zie het probleem niet, als je ervoor zorgt dat het op de 0,00 mm uitgeklokt zit dan gaat het toch goed? Zou je toch juist minder weerstand moeten hebben?
Een busje kan er ook in maar een lager lijkt mij juist beter.
Het blok omruilen kan ook niet meer, blok word gepoedercoat (ga morgen bellen of het al is gebeurt anders wil ik hem terug ) en heb een dag werk besteed aan de carter te bewerken. Krijg het geld en tijd niet meer terug neem ik aan van piaggio.
Nu had ik eerst de oude type vertanding van de primaire as, deze had speling in het blok.
Ik hoopte dat ik geen speling had met de nieuwe type vertanding. Het zelfde verhaal.
De as is van malossi 14/39 Primaire. De diameter is 12mm.
Het gat is het blok een paar tiende mm groter, heb het niet opgemeten maar ongeveer 12,4mm (wilde gok). De rest van de lagers passen perfect.
Ik kan zo natuurlijk niet rondrijden, dus de speling moet eruit.
Nu had Big B's NRG op zijn project page foto's staan dat hij zijn primaire as op 3 kanten gelagerd heeft. Nu vertelde HT-2009 dat het slecht was, ik snap dat niet.
HT-2009 said:bram, je ziet iets over het hoofd,
je lagertje IN je carter tpv je primaire overbrenginge zorgt enkel voor problemen, dit omdat dit niet altijd 100% in lijn (3 stuks, 1 lijn) staat, als het goed is is je primaire as waar je koppeling op komt toch al aan 2 zijden gelagerd.
en je achteras, zou die niet net te weinig erop geperst zijn?
ook de keerring bij je grootste lager IN je vertandinggebeuren kan je er gewoon uithalen, zorgt enkel voor wrijving
groeten Heiko
Ik zie het probleem niet, als je ervoor zorgt dat het op de 0,00 mm uitgeklokt zit dan gaat het toch goed? Zou je toch juist minder weerstand moeten hebben?
Een busje kan er ook in maar een lager lijkt mij juist beter.
Het blok omruilen kan ook niet meer, blok word gepoedercoat (ga morgen bellen of het al is gebeurt anders wil ik hem terug ) en heb een dag werk besteed aan de carter te bewerken. Krijg het geld en tijd niet meer terug neem ik aan van piaggio.
Last edited: