Fabrieks fout in piaggioblok

Status
Not open for further replies.

TFL6

Word geen Dinges
Ik heb laatst 2de hands een nieuwe piaggioblok gekocht (lange DD).

Nu had ik eerst de oude type vertanding van de primaire as, deze had speling in het blok.
Ik hoopte dat ik geen speling had met de nieuwe type vertanding. Het zelfde verhaal.

De as is van malossi 14/39 Primaire. De diameter is 12mm.
Het gat is het blok een paar tiende mm groter, heb het niet opgemeten maar ongeveer 12,4mm (wilde gok). De rest van de lagers passen perfect.

Ik kan zo natuurlijk niet rondrijden, dus de speling moet eruit.

Nu had Big B's NRG op zijn project page foto's staan dat hij zijn primaire as op 3 kanten gelagerd heeft. Nu vertelde HT-2009 dat het slecht was, ik snap dat niet.

dscn4581foutjeeq9.jpg


HT-2009 said:
bram, je ziet iets over het hoofd,

je lagertje IN je carter tpv je primaire overbrenginge zorgt enkel voor problemen, dit omdat dit niet altijd 100% in lijn (3 stuks, 1 lijn) staat, als het goed is is je primaire as waar je koppeling op komt toch al aan 2 zijden gelagerd.

en je achteras, zou die niet net te weinig erop geperst zijn?

ook de keerring bij je grootste lager IN je vertandinggebeuren kan je er gewoon uithalen, zorgt enkel voor wrijving

groeten Heiko

Ik zie het probleem niet, als je ervoor zorgt dat het op de 0,00 mm uitgeklokt zit dan gaat het toch goed? Zou je toch juist minder weerstand moeten hebben?
Een busje kan er ook in maar een lager lijkt mij juist beter.
Het blok omruilen kan ook niet meer, blok word gepoedercoat (ga morgen bellen of het al is gebeurt anders wil ik hem terug :P) en heb een dag werk besteed aan de carter te bewerken. Krijg het geld en tijd niet meer terug neem ik aan van piaggio.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

,,,

Waar ben je eigenlijk mee bezig, dat gat dat doet niets en oud type vertanding hoort helemaal niet in dat soort blokken, die heben namelijk een lager op die plek van jou omcirkeld 'gat'. er zit toch ook geen smeergeul??

, dus je hebt altijd speling. je moet een nieuw type vertanding pakken incl deksel en hem lageren in de cartercap. ik heb daar zat van liggen en is te koop, tevens deksel.

maar goed.
ga anders langs een scooterwinkel die het kan uitleggen.

3 gelagerse punten is gewoon dom en nutteloos en 1 punt extra wrijving.
en iets uitklokken op 0,00 en zeker met deze dimensies lukt jou echt niet.
1 honderste is ook niet goed, zelfs een half honderste op 3 punten ingeklemd zal enorme verliezen geven.
 
daar zit altijd speling op.
ik werk bij een piaggio dealer en heb mischien wel 10x op een dag zo'n carterkap eraf.

die as hangt op het moment dat de deksel eraf is, namelijk in het lager als een hefboom.
dan is die speling ook veel beter te merken.
gewoon deksel met een lagertje en je bent klaar.;)
 
Waar ben je eigenlijk mee bezig, dat gat dat doet niets en oud type vertanding hoort helemaal niet in dat soort blokken, die heben namelijk een lager op die plek van jou omcirkeld 'gat'. er zit toch ook geen smeergeul??

, dus je hebt altijd speling. je moet een nieuw type vertanding pakken incl deksel en hem lageren in de cartercap. ik heb daar zat van liggen en is te koop, tevens deksel.

maar goed.
ga anders langs een scooterwinkel die het kan uitleggen.

3 gelagerse punten is gewoon dom en nutteloos en 1 punt extra wrijving.
en iets uitklokken op 0,00 en zeker met deze dimensies lukt jou echt niet.
1 honderste is ook niet goed, zelfs een half honderste op 3 punten ingeklemd zal enorme verliezen geven.

Ik ben serieus naar de Scooterwinkel/Dealer geweest en die beweerde dat er iets mis was met het blok.

Ik heb nooit aan een piaggioblok gesleuteld dus dit is nieuw voor mij. En nu ben ik er 1tje aan het opbouwen uit onderdelen.
Ik vertrouw die dealer, en vind het raar dat hij dit niet weet. Ik wou het daarom lageren maar ik had vandaag ook al me iemand gepraat die ook hetzelfde zei. Zo een gat brengt twijfels, ik wist het niet zo dat hoort.

Trouwens, sprak iemand op msn. Zit hier ook op dit forum en die zei tegen mij ''als je de nieuwe vertanding koopt past die''. Misschien heb ik het verkeerd begrepen.
 
Last edited:
Bij het nieuwe type blok valt de primaire as alleen in het lager van het vertandingsdeksel en in het lager van de carterkap.

En ja, carterkap eraf... en dan zit er idd speling op. Logisch.

Er is niks mis met de blok op de foto, zo hoort het eruit te zien. Dat wat je omcirkeld hebt heeft geen functie.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top