elektrische start kapot? of relais??..

Ice project

Well-Known Member
hallo

heb pas een nieuwe accu gezet omdat andere kapot was gegaan
maar elelctrische start doet t niet de startmotor krijgt geen stroom..
zou t misschien aan de relais liggen ik hoor de relai geluid maken maar de start tjah krijgt gewoon geen stroom.

weet iemand wat t is?
t gaat om een speedfight 2 LC bj 2001
 
Advertisement - register to remove this

mischien is de startmotor wel slecht , koolborstels die vast zitten , lagers die zwaar gaan of vastzitten oid..

je kunt gewoon meten of er stroom op de stekker staat als je de startknop inhoud..
 
mischien is de startmotor wel slecht , koolborstels die vast zitten , lagers die zwaar gaan of vastzitten oid..

je kunt gewoon meten of er stroom op de stekker staat als je de startknop inhoud..

startmotor zit niet vast met stekkertje mmaar gewoon met 2 vastgeschroefde kabels..

en ik heb al gekeken of er stroom op komt en de kabels die vastzitten aan de startmotor krijgen geen stroom zoals ik hiervoor al gezegd had...

ik hoor echt alleeen de relai geluid maken zo een raar tikkend geluid maar dan heeeeeeeeel snel achter elkaar. als ik de knop indruk van elec. start.
 
Na een paar kilometer is ie nog niet helemaal geladen, en de meeste nieuwe accu's zijn zo goed als leeg.

Dat je licht enzo het doet zegt niks, een startmotor trekt enorm veel stroom en als je accu niet goed geladen is dan werkt het niet (Heb het zelf ook meegemaakt).
 
Na een paar kilometer is ie nog niet helemaal geladen, en de meeste nieuwe accu's zijn zo goed als leeg.

Dat je licht enzo het doet zegt niks, een startmotor trekt enorm veel stroom en als je accu niet goed geladen is dan werkt het niet (Heb het zelf ook meegemaakt).


dan zal k maar ff opladen... maar waarom krijgen de stekkers dan geen stroom?
 
Het kan zijn dat er een beveiliging opzit die er voor zorgt dat het relais afvalt bij een té lage spanning zodat je de accu niet om zeep helpt (Het relais zelf werkt ook niet onder een bepaalde spanning).

ik hoor echt alleeen de relai geluid maken zo een raar tikkend geluid maar dan heeeeeeeeel snel achter elkaar. als ik de knop indruk van elec. start.
Lijkt erop dat het relais bekrachtigd word maar meteen weer afvalt (Komt waarschijnlijk door een té lage spanning, zodra de startmotor stroom trekt dan zakt de spanning in en valt het relais af, waarna de spanning weer iets stijgt en het relais weer bekrachtigd wordt....etc..etc.).
 
Als je claxon het doet, zou je startmotor op zijn minst een kick moeten geven.

Een relais hoort niet snel te klikken, maar te schakelen als je er stroom opzet en er weer afhaalt. Wat voor geluid maakt je claxon als je tijdens het toeteren probeert te starten? Als er niets gebeurd met het geluid schakelt je relais niet, of is een van de kabels van of naar je startmotor niet meer goed.
Zakt het geluid weg, of gaat hij helemaal uit, maar draait je startmotor niet, dan heb je kortsluiting. Kan door kapot relais, of bijv vast zittende koolborstels.
Kun je met de hand de startmotor een stukje verder draaien?
 
Als je claxon het doet, zou je startmotor op zijn minst een kick moeten geven.

Een relais hoort niet snel te klikken, maar te schakelen als je er stroom opzet en er weer afhaalt. Wat voor geluid maakt je claxon als je tijdens het toeteren probeert te starten? Als er niets gebeurd met het geluid schakelt je relais niet, of is een van de kabels van of naar je startmotor niet meer goed.
Zakt het geluid weg, of gaat hij helemaal uit, maar draait je startmotor niet, dan heb je kortsluiting. Kan door kapot relais, of bijv vast zittende koolborstels.
Kun je met de hand de startmotor een stukje verder draaien?

nee k kan de startmotor niet draaien volgens mij zit hij dus vast... hoe is zoiets weer te maken?
 
Ligt eraan wat er mis is. Je kunt hem openmaken, en wat WD40 rond de koolborsteltjes spuiten. Kun je hem daarna nog niet draaien moet er iets geblokkeerd zitten.

De koolborstels zijn 2 donkergrijze blokjes welke met veertjes tegen de contactjes op de as worden gedrukt. Als je je startmotor lang niet hebt gebruikt zijn die misschien aan de as geoxideert. Pas op dat de borstels, of de veertjes, niet wegschieten als je de startmotor openmaakt en de as eruit neemt.
 
Ligt eraan wat er mis is. Je kunt hem openmaken, en wat WD40 rond de koolborsteltjes spuiten. Kun je hem daarna nog niet draaien moet er iets geblokkeerd zitten.

De koolborstels zijn 2 donkergrijze blokjes welke met veertjes tegen de contactjes op de as worden gedrukt. Als je je startmotor lang niet hebt gebruikt zijn die misschien aan de as geoxideert. Pas op dat de borstels, of de veertjes, niet wegschieten als je de startmotor openmaakt en de as eruit neemt.

ok bedankt voor de raadt dit ga ik morgen allemaal doen...
de startmotor is namelijk al anderhalf jaar niks aan gedaan of gebruikt.;)
 
Back
Top