Elektra Beta Ark LC

Tim Ark

Well-Known Member
Goedemorgen,

Mijn Beta Ark LC heeft een opgeladen accu. Claxon is zwak, richtingaanwijzers doen niets, E-start geeft ook weinig leven.
De functionaliteit van bovengenoemden zijn geleidelijk afgenomen de afgelopen tijd. Ik rijd alleen af en toe een plezier ritje.

Zekering reeds vervangen. Vermoed dat de spanningsregelaar naar de ratten is.

Beschik niet over een meetinstrument, zal ik later van de week ophalen.

Suggesties?

Groet
Tim

Advertisement - register to remove this

Vermoed dat de spanningsregelaar naar de ratten is.
Ook al zou dit zo zijn, ook met een defecte spanningsregelaar en een opgeladen accu zou alles wat met gelijkspanning werkt gewoon moeten werken.
Als je een multimeter hebt opgehaald, zou ik eens opnieuw de accuspanning meten want misschien is deze inmiddels weer leeggetrokken, mocht de spanningsregelaar toch defect zijn en een grote lekspanning hebben naar massa.

Verder als de accu nog geladen is even controleren of de 12V ook bij het contactslot arriveert (ik dacht op een groen/zwarte draad) en of deze ook doorgeschakeld wordt naar de blauwe draad als je de scooter op contact zet.

Multimeter kan je voor een paar euro halen bij de action. Geloof 5 euro zo uit mijn hoofd. Geen heel geavanceerd ding natuurlijk, maar voor algemeen meetwerk gewoon hartstikke prima. Wel een beetje een must, de weerstand etc meten is toch echt wel heel erg handig om dingen vast te stellen.

Klinkt voor mij ook een beetje als een massaprobleem, zou alle verbindingen toch een keer goed nakijken.

Na wat speuren blijkt de accu de boosdoener. Blijkbaar is die na één jaar al kapoet. Aan de lader geeft die vol.

Met een andere accu functioneert alles.

Kom ik meteen bij de vraag of dit wel de juiste accu is voor mijn Ark?

Moet er een YB4L-B of SLA4L-BS accu in?

1000005603.jpg

Last edited:
Ik had laatst ook zoiets met een accu die ook 5 AH had, volgens mij een '' LP''.
Nog geen 5 maanden gebruikt en de scooter 1 maand stil en ook niet meer normaal op te laden met de lader,
gaf ook aan dat de accu vol zat maar er kwam maar 6 volt uit.
Deze lader heeft ook een recovery mode of hoe dat heet, deze functie kan accus redden die plat staan maar zelfs na 48 uur op die laadstand bleef de accu half leeg.

In mn andere scooter zit al 5 jaar een '' Nitro'' accu die nog steeds goed is ,
en ook een keer 1 jaar heeft stil gestaan .

Last edited:
Back