Een Honda Vision heeft een Honda motor. De Yamaha heeft een Minarelli 4 takt motor. De rest van de scooter is net zo goed als de motor. Regulier onderhoud is belangrijk en hoort bij elke scooter. Is er een wiellager versleten dan moet deze vervangen worden. Reparatie is wat anders. In dat opzicht kan je kwa motor GY6 en de nieuwere Piaggio beter vermijden. De SYM motor is goed. Is ook nog een optie.
Ja dacht dat ze hetzelfde waren. In scooterland worden wel vaker dingen uitgeleend. Kant van de uitlaat lijkt erg veel op Honda Ruckus en Zoomer blokjes maar ziet er toch net anders uit bij nadere inspectie.
Mijn ervaring met Piaggio is niet goed. Heb de euro 4 iget. Binnen 10k mijn catalysator los in de uitlaat, gammelen als de malle. En benzinepomp stuk. Telkens als het warm buiten was wou die kolere pomp niet aanslaan. Dure reparatie want halve blok moest eronder weg. Daarnaast zit er net een nieuwe distributieketting onder omdat hij na 13k al 2-3mm speling had. Opzich kon ik nog wel 2k mee verder rijden. Leuke reparaties en leuke spanners die van Piaggio .. Ook moet er een multivar onder na x km omdat hij totaal niet meer goed doortrekt naar de top als hij een beetje ingereden. Dan heb ik het nog niet eens over de kappen die niet fatsoenlijk in elkaar steken. Net of een dabiel dit ontworpen heeft. Probeer nog liever sym volgende scooter ,orbit 3 ofzo met 3 jaar garantie.
Juist hierom ben ik een beetje bang voor de 4 taktjes/injectie. Zip ben ik te groot voor dus dat word hem sowieso niet.
Mijn dubio is een beetje: Ik rijd nu op een vivacity hok (scooter staat altijd buiten op werk). Kappen slecht, China cilinder, etc. Gratis meegenomen en een beetje opgeknapt (lagers/remmen/cilinder) toen ik deze baan kreeg. Ding laat me nooit in de steek en rijd prima, maar wel 1:10 (door die china cilinder denk ik)
Heb echter een perfecte viva klaarstaan met alles nog origineel Peugeot - zal wel iets zuiniger zijn - maar deze gaat alle vivacity gebreken nog krijgen (kappen die afbreken e.d.). Is nu nog wel puntgaaf met maar 6k km. Kan hier nu nog een mooi bedrag voor krijgen want het is de beste viva op marktplaats. En heb wat reserve onderdelen van de oude rotte viva indien nodig. Wilde deze al eerder gaan gebruiken maar de China vivacity blijft maar werken
Verkoop ik deze voor een 4 takt ja/nee/. De viva zal duurder rijden maar ik hoef niet zo ver, de 4 takt zal zuiniger rijden maar ongetwijfeld meer kosten in onderhoud (nu doe ik alles zelf)
Verder is zon cdi met afstandbediening natuurlijk ook wel handig op een 4 taktje. Ik moet midden door de stad etc. Staan best vaak fuiken maar gaat al 3 jaar goed. Nu ben ik wat ouder en kan ik me goed inhouden en is het tot nog toe goed gegaan (gisteren mn eerste boete voor snelheid gekregen op een ritje van 1 km pff
) (ze wilden de rollerbank erbij halen maar uiteindelijk niet gedaan, flinke boete voor snelheid (waar een WOK bijhoort want 15+) - maar geen WOK status gekregen op de oude viva, erg fijn want anders was deze afgeschreven (niet meer de moeite voor RDW)
)