voor de eerste keer balhoofdlagers vervangen

GlennB

Active Member
hallo,

ik wil van de week voor het eerst mijn balhoofdlagers (bovenkant) gaan vervangen nu heb ik dit zelf nog nooit gedaan en ben ik eigenlijk op zoek naar een instructie waar het uitgelegd word deze kan ik zelf niet zo snel vinden maar wellicht jullie wel?
alle tips zijn welkom!
heb de lagerset al binnen en ook al dit vet besteld is deze geschikt om de balhoofdlagers mee in te smeren?

nogmaals heb dit nog nooit gedaan en alle tips en tricks zijn welkom!!

Groetjess
 

Attachments

  • 49658.jpg
    49658.jpg
    93.8 KB · Views: 20
Advertisement - register to remove this

hallo,

ik wil van de week voor het eerst mijn balhoofdlagers (bovenkant) gaan vervangen nu heb ik dit zelf nog nooit gedaan en ben ik eigenlijk op zoek naar een instructie waar het uitgelegd word deze kan ik zelf niet zo snel vinden maar wellicht jullie wel?
alle tips zijn welkom!
heb de lagerset al binnen en ook al dit vet besteld is deze geschikt om de balhoofdlagers mee in te smeren?

nogmaals heb dit nog nooit gedaan en alle tips en tricks zijn welkom!!

Groetjess
Merk, type, bouwjaar...???
 
Ja het beste kan je ze allebei gelijk vervangen als je de boel toch open hebt liggen.
Dus ook de lager schalen er overal uit tikken (dus boven en onder)

Je oude schalen (cups) gebruiken om de nieuwe erin te tikken zover dit kan.

Anders een dop zoeken die op de buitenkant past en niet vast gaat zitten in het frame buis.
 
Het meeste werk is m de cups eruit te krijgen.
Dit is handig:
 
Het meeste werk is m de cups eruit te krijgen.
Dit is handig:


Je kan het ook doen met een hele lange platte schroeven draaier die je dan in de balhoofd buis steekt en dan schuin op de binnen zijde van de onderste cups zet.. Als je het om en om doet kan je die zo eruit bevelen. Geld ook voor de boven kant.
Dan moet je de schroeven draaier er van de onderkant erin steken..

Het werkje stelt niet heel veel voor.. Maar belangrijkste is wel dat de cups er goed zijn gemonteerd.. Dus moet echt zo diep mogelijk erin komen.
Dus paar keer na tikken is wel aan te raden.
 
Afstellen doe je met de onderste moer die tegen de cup drukt. De moer erboven locked de moer aan de onderkant.

Juiste afstelling is als het stuur niet te los kan draaien, maar ook niet super strak.
In de regel kan je de afstelling beter KLEIN BEETJE strakker hebben staan dan te los. Want dat loopt dan vanzelf los bij gebruik.

Het stuur / vork mogen NIET te zwaar / moeilijk draaien.

Als je hem goed hebt staan hou je de onderste moer vast, en draai je die bovenste er tegenaan zodat deze op de juiste afstelling blijft staan.
 
Afstellen doe je met de onderste moer die tegen de cup drukt. De moer erboven locked de moer aan de onderkant.

Juiste afstelling is als het stuur niet te los kan draaien, maar ook niet super strak.
In de regel kan je de afstelling beter KLEIN BEETJE strakker hebben staan dan te los. Want dat loopt dan vanzelf los bij gebruik.

Het stuur / vork mogen NIET te zwaar / moeilijk draaien.

Als je hem goed hebt staan hou je de onderste moer vast, en draai je die bovenste er tegenaan zodat deze op de juiste afstelling blijft staan.
En let ook op hoe je de lagers in de cups legt.
1649234713804.png
Hier krijg je de cups er ook mee uit
Ik denk dit gereedschap te zwak is voor lagercups van een brommer.
 
Die vriezer is echt niet nodig hoor. (heb het zelf zonder vriezer gedaan) (wil het je best laten zien )

1. Door de vriezer ontstaat er vocht op het ijzer en dan kan het gaan roesten.. (iets wat je niet wilt)

2. De cups zijn ook zo te monteren zonder een vriezer. (je moet hier op letten dat je de cups er recht erin tikt.)
 
Back
Top