Dit los laten hangen kan je uiteindelijk een flinke bekeuring opleveren.
Je pleegt hiermee namelijk een milieudelict, dit klinkt nogal zwaar, maar zo wordt het wel omschreven of valt in de categorie!
Dat is de aanzuig van de SLS.
Dit zorgt voor extra lucht in de uitlaatgassen om aan de emissie eisen te voldoen
Dit betreffende systeem zuigt niks aan, maar pompt lucht naar o.a. de uitlaat.
Gaat ook door een filter heen welke op de originele uitlaat zit aangesloten.
Op de foto (post #1) zie je een zgn. reed valve filter systeem, hier zitten 3 aansluitingen op.
1e = voor het pulsair membraan (uitlaat)
2e = voor de aansluiting op de cilinderkop
3e = voor de carburateur aansluiting (warme lucht)
En er zit nog een andere aansluiting op de cilinderkop, dit is de carterontluchting/ventilatie uitgang.
Deze slang gaat rechtstreeks naar het luchtfilter.
Carterontluchting/ventilatie betekent dat de carterdampen worden afgezogen door de motor.
Onder de zuiger (en boven de motorolie) zit lucht.
Deze lucht is vermengd met oliedampen en een minimale hoeveelheid verbrandingsgassen.
Er ontsnapt altijd een minimale hoeveelheid langs de zuigerveren naar het carter.
Deze damp mag niet in de buitenlucht terechtkomen. Als dat bewust wel zo gedaan is, zoals vroeger op oude motoren en automobielen, noemen we dat een negatieve carterontluchting/ventilatie.
Tegenwoordig worden de dampen via slangen en buizen naar het inlaattraject van de motor gevoerd.
De carterdampen worden zo door de motor aangezogen en nemen vervolgens deel aan het verbrandingsproces.
Nadat ze zijn verbrand, zijn ze niet meer schadelijk en worden de overige stoffen via de uitlaat (katalysator) verder gefilterd alvorens richting de buitenlucht te verdwijnen.
Dit is dus geen optie, beste is dan om de aansluiting te verbinden met een rubber slang naar het luchtfilter.
Niet ideaal, want het filter element raakt hier sneller door verstopt dus moet het wat meerdere keren gereinigd worden.
Waarschijnlijk aan de uitlaat gezeten..
Dat klopt!