This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ebretti 518 sneller maken voor keuring.

Telefonica2.

Well-Known Member
Goedemiddag allemaal. Sinds een tijdje ben ik in bezit van een Ebretti 518 met loodzuur accu. Deze loopt strak 25 en dat word saai. Nu wil ik hem graag omkeuren naar brom(ik rij 10 km heen en terug en laad op t werk en thuis weer )en omdat er weinig km's aan 1 stuk worden gereden is de actieradius niet extreem belangrijk(accu's zijn splinternieuw en heeft met deze temp goed 60 km actieradius) Nu moet deze dus 45 gaan lopen voor de keuring alleen is de vraag: Hoe? Er zit geen potmeter verborgen en een controller voor Ebretti met 45 kan ik niet vinden. Iemand hier ervaring mee? Dit is dus niet bedoelt om hem op te voeren als snor zijnde maar om hem om te laten keuren als dit gelukt is met de snelheid. Nieuwe accu bouwen kan ik. Apparatuur voor staat op t werk maar zit niet te wachten om hem nu met de nieuwe accu's er in weer om te bouwen en een DIY controller in te bouwen.
 
Die Ebretti word net als andere Chinese scooters onder een waaier van merknamen verkocht.
Misschien dat een artikelnr op de controller een spoor oplevert naar andere merken die m ook verkopen?

Potmeter zit als het goed is in je gashendel.
Maar die heeft geen invloed op de max constructie snelheid.
Om 45+ te kunnen moet je motor pak m beet ong. 1200W aan vermogen kunnen leveren.
Hoeveel staat vermeld bij die van jou?
Op de controller staat als goed is info over hoeveel vermogen die uitspuugt.
Hoe hoger, hoe sneller je kan.
Overigens ben ik nog geen bromscooter met lood accu's tegengekomen omdat deze accu's vaak niet het benodigde vermogen kunnen leveren voor die snelheid.
Ben benieuwd of het je gaat lukken.
 
is deze. foto van internet maar is dezelfde. ik heb zelf meerderen opgebouwd maar daar bouwde ik lifpo4 accu's in. ik vrees dat ik t idee moet laten varen of zelf moet gaan knutselen.
 
apart... afgaand op de specs kan die controller het wel (maar = softwarematig of via draadjes op t moederbord begrensd, denk ik)
blijft over de naafmotor, en de specs van de lood accu's.
een hele tijd geleden kwam Ebretti nog voor in een E-scooter test van de ANWB, maar sindsdien hoor je niks meer over dit merk.
als er geen verkopers meer zijn van dit merk (die de software hebben om m te ontgrenzen) houd het vrees ik op, tenzij je zelf gaat sleutelen...
 
hier zijn er 4 van.volgens de site niet geschikt voor electrische scooters maar deze zaten er standaart in. en zijn 11000 km mee gegaan.
 
voor een hogere snelheid van 45km of meer zou je beter toch voor iets gaan met een hogere ontlaad snelheid.
maar dan blijft de vraag of je naafmotor dat wel aan kan...
 
@ZNEN jij weet dat misschien wel, maar ik heb altijd gedacht aan een extra accu. Net een beetje meer voltage, dan heeft de motor meer vermogen. 1 extra accu gaat waarschijnlijk nog wel voor de boel doorbrand.

Ik weet alleen niet hoe dat met de regelaar zit, want ik kan me ook voorstellen dat de regelaar dat gewoon naar beneden stelt.

Als je echt een goede accu upgrade wil moet je gewoon naar lithium gaan. Maar dan heb je ook wat extra/andere electronica nodig.
 
@ZNEN jij weet dat misschien wel, maar ik heb altijd gedacht aan een extra accu. Net een beetje meer voltage, dan heeft de motor meer vermogen.
In theorie kan dat, maar gaat die theorie er daarbij vanuit dat de snelheid puur op de accuspanning gebaseerd is, wat hier niet klopt.
Uit de OP van TS blijkt dat de controller begrenst is op 25kmpu.
Zet je er meer spanning op d.m.v. extra accu, ga je a.g.v. begrenzing echt niet sneller.
1 extra accu gaat waarschijnlijk nog wel voor de boel doorbrand.
Dit kan idd, maar wat levert dat (ontgrenst) op qua snelheid; misschien hooguit tot 30kmpu?
Dat veruit de meeste bromscooters standaard met duurdere lithium accu's worden uitgerust is niet voor niets. (Mij is destijds vertelt dat dit te maken heeft met de ontlaadsnelheid, wat bij lood accus eenvoudigweg te laag is om voldoende te zijn voor bromscooters).


Over de controller kan ik niet echt wat vinden, en ken m verder ook niet goed, dus kan Telefonica niet gedetailleerd vertellen hoe de controller ontgrensd kan worden.
Maar zelfs al zou ie ontgrenst worden, telt ook de naaf motor mee (2000W loslaten op een motor die gebouwd is voor max 1200W is ook geen goed idee)
Als je echt een goede accu upgrade wil moet je gewoon naar lithium gaan. Maar dan heb je ook wat extra/andere electronica nodig.
Hele verhaal in een notendop, voor garantie op succes.

Wat de huidige setup van zn scooter betreft:
Ik denk (puur op de info uit dit topic) dat de setup van zn scooter, mits de motor het extra vermogen aan kan en de accus het kunnen leveren, zeker wel 45 kmpu moet kunnen halen.
maar weet ik nog steeds niet hoe de begrenzing precies werkt bij dit type controller...
 
Last edited:
Ik kan ook geen info vinden. punt is dat er meerdere controllers zijn en ondanks alles uit de zelfde fabriek lijkt te rollen. Ik weet niet of deze controller alleen bij ebretti is gebruikt. Er is bizar weinig over te vinden. en de gehele scooter om te bouwen met andere motor, controller en weer andere accu's is me de inspanning niet waard. Voorheen had je scooters waar een potmeter op zat welke je verdraaien kon en/of draden welke omgeplugt/losgehaald konden worden.
De vorige electrische scooter die ik op nieuw opgebouwd heb had de controller voor lifepo4 en accu cellen(de platte cellen)
Daar heb ik toen 4 lifepo4 accu pakketen in gezet en daar was ook de bedoeling van hem om te laten omkeuren. Ook van die geen info van te vinden oid. dit was een icco.
 
Last edited:
Ik heb een aantal jaren geleden (ong 7 jaar) ook een Ebretti 518 gehad, snor. Ebretti bestaat niet meer, is verdwenen.
Dealers die deze scooters kunnen repareren, ombouwen en om laten keuren naar 45 km/h zijn lastig te vinden.
Ze werden alleen gebouwd en afgeleverd als snor, en nooit als 45 km ivm vermogen tekort.
 
Bijgevoegd het elektrische schema.
Onder de kleine controller, waar de gashendel op aangesloten zit, staat een componentje met een uitroeptekentje, dat verbonden is met pin 6 van deze controller, kan echter niet op het schema uitmaken wat dit is, misschien is dit een draadbrugje of een weerstandje en bepaald dit de max. snelheid.
Hopelijk kun je er iets mee.
Ook zie ik een USB-aansluiting op de grote controller, heb je daar al eens een serieel terminalprogramma op aangesloten?
Verder hieronder de specs. van deze scooter, mocht je deze nog niet hebben.
Het is weliswaar in een Scandinavische taal, Deens denk ik, maar ik zie ook iets staan van maximum snelheid (Max. fart) 45 kmpu dus ik denk dat het wel mogelijk moet zijn.
 

Attachments

  • ebretti_518_eldiagram.pdf
    40.8 KB · Views: 4
Last edited:
Super! ik denk dat het een zekering is. deze gaat namelijk naar t ledje welke aangeeft of de boel in bedrijf is en als de accu leeg is.ook of je in de "sport" of eco stand rijd(2km verschil)
 
Oh ja, klopt, ik had het schema nog niet goed bekeken maar dat wat ik "kleine contoller" noemde is helemaal geen chip of module maar een connector, sorry.
Beetje vreemd dat ze de tekst "controller" in dit specifieke blokje zetten want in principe zijn alle naastliggende blokjes, connectoren voor de controller???
 
Last edited:
er zit nog een kleine controller voor het laden op.
Ff foto’s er bij gedaan.
 

Attachments

  • IMG_5302.jpeg
    235.3 KB · Views: 3
  • IMG_5303.jpeg
    208.8 KB · Views: 3
  • IMG_5305.jpeg
    190.7 KB · Views: 3
  • IMG_5306.jpeg
    201.1 KB · Views: 3
Last edited:
Ik neem aan dat je die bedoelt waar de gele pijl bij staat in de foto hier beneden?

Dit is een spanningsregelaar die de de 48 Volt van de accu/lader terugzet naar 12V voor de boordspanning.
De rode draad is de 48 Volt, de gele draad is de 12 Volt boordspanning en de zwarte draad is de massa.
Deze staat ook op het schema, helemaal rechts boven.

Wat mij wel op valt is de blokkering van de motor als er een rem wordt ingetrokken.
In het schema zou dit een module zijn met een pnp transistor.

Normaliter staat deze transistor in geleiding omdat de basis van deze transistor via een weerstand tegen massa hangt. (zwarte draad)
Echter wanneer je een rem in knijpt, wordt er 12 Volt gezet op de groene draad (basis van de transistor wordt hooggetrokken).
Hierdoor gaat deze transistor uit geleiding, de spanning die door de gashendel wordt afgegeven naar de controller wordt onderbroken en daardoor stopt de motor met draaien.
(eigenlijk hetzelfde als dat je het gas volledig dicht draait)

Ik zou mij kunnen voorstellen dat de weerstand die naar massa loopt in deze module, de transistor niet volledig open zet als de remmen niet worden bediend, maar bijvoorbeeld maar een deel ervan, maw ook al zou je de gashendel volledig open draaien, over die collector-emitter overgang van die transistor valt een deel van de spanning en arriveert daardoor niet bij de controller.
Dus deze module zou in theorie wel eens het verschil kunnen maken tussen 25kmpu en 45kmpu.

Dit zou je kunnen testen door die module even af te koppelen en een kortsluiting te maken tussen de rose draad richting gashendel en de rose draad richting kill-switch.

Wel voorzichtig zijn als je dit experiment zou uitvoeren want de motor wordt niet meer direct geblokkeerd bij het intrekken van de remmen, dus het gas moet je helemaal terugdraaien om te stoppen!!!