Ebretti 318 - motor draait niet meer

RemcoEbretti

New Member
Sinds kort heb ik een ebretti 318

Met het warme weer afgelopen week is de scooter er mee gestopt, accu's leken nog spanning te hebben, volgens de meter

Na de scooter te hebben opgeladen, doet hij nu niets anders dan een enkele slag/brom vooruit dan stopt hij of lijkt hij te blokkeren

Het wiel is vrij als ik geen gas geef, op het moment van gas geven draait hij niet, of een stukje de verkeerde kant op, het lijkt net of hij een fase niet krijgt

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik ben al dagen aan het zoeken naar een oplossing, vanuit ebretti hebben ze geen E schema's of iets, hun verwachten dat het met de controller te maken heeft, maar kunnen het moeilijk beoordelen via de mail
 
Advertisement - register to remove this

Als ie nieuw is (lees: garantie) zou ik m gewoon terugbrengen en laten fixen.

Het kan idd met de controller te maken hebben, maar ook met de motor (waardoor de controller m niet goed kan aansturen)

Dat het wiel vrij is als je geen stroom geeft is logisch: er is dan geen magnetisch veld.
Afgaande op wat je schrijft klinkt het alsof de controller "bevriest" na de eerste spoelen geactiveerd te hebben.
Of de sensor in de motor is kaduk waardoor de controller geen info meer krijgt endus ook niet meer kan "timen" wanneer ie de volgende spoelen moet aansturen zodat het wiel gaat draaien
 
Last edited:
Of de spanning van de Accu's kukelt in elkaar als deze belast worden.
Of de connectie tussen de accu's of de connectie naar de controler is niet helemaal lekker.
Ik zou de spanning van de accu's even meten onder belasting of beter nog de totale accuspanning bij de controler want als de controler zelf geen goeie spanning krijgt kan deze de motorniet goed voorzien van stroom of raakt de controler zelf ook van de wijs.
 
Last edited:
Bedankt voor jullie berichten, helaas is er geen garantie.

Er lopen vanuit de controller 3 kabels naar het motortje, op het moment dat ik gas geef, laten deze dezelfde waarde door, +/- 21/22 volt per kabel
Dan lijkt het me een redelijke start

Spanning van de accu's onder belasting is een goede, zal ik checken, maar na de controller heeft hij onder belasting wel een constante waarde.

Verder lopen er een 5-tal dunne kabels (sturingskabels) mee, dat lijken me dan vermoedelijk de sensoren?
De volgende stap zal dus zijn het achterwiel open maken, om het een en ander te bekijken.
Vanmiddag controleer ik de accuspanning onder belasting

Verder zitten er nog 2 sensoren meer op, volgens ebretti.
De zijstandaard sensor, die heb ik gevonden, functioneert prima
En een remsensor, die onderbreekt de voeding, zit deze ook in de motor zelf?
Of loopt deze via de controller?
 
Ik heb wel een schema van een andere elektrische scooter, misschien kun je dit een beetje vertalen naar jouw scooter of misschien is dit wel dezelfde scooter maar met een andere naam want die Chineesjes kunnen daar iets van wat dat betreft. :)
Het schema is van een Busetto ecc800.1658742159948.jpeg
 

Attachments

  • busettoecc800_eldiagram.jpg
    busettoecc800_eldiagram.jpg
    193.4 KB · Views: 24
Verder lopen er een 5-tal dunne kabels (sturingskabels) mee, dat lijken me dan vermoedelijk de sensoren?
De volgende stap zal dus zijn het achterwiel open maken, om het een en ander te bekijken.
zolang de motor nog reageert lijkt het me beter om het openmaken daarvan pas te doen als het niet anders kan.
in alle eerlijkheid: ik heb geen ervaring met jouw type scooter.
maar aangezien dit vrijwel zeker een Zong-Neng scooter is, vermoed ik dezelfde techniek als in de vele anderen die hier rondrijden.
je zult via de controller drie/vijf dikkere draden naar de motor zien gaan, deze leveren de stroom.
met daarbij een stekker met idd erg dunne draadjes, en dat is idd voor de sensor in het wiel.
vraagje: hoe zitten die draadjes bevestigd tussen de controller en de motor?
(misschien es foto's plaatsen?)
zitten de stekkertjes wel goed op hun plaats/vast.
een haperend contact kan een controller in de war sturen, met problemen als gevolg...
Verder zitten er nog 2 sensoren meer op, volgens ebretti.
De zijstandaard sensor, die functioneert prima
En een remsensor, die onderbreekt de voeding, zit deze ook in de motor zelf?
Of loopt deze via de controller?
nee, als het goed is zit er aan beide remhendels een draadje.
allebei geven ze signalen naar de controller.
die geeft alleen stroom als die remsensoren én de standaardsensor onderbroken zijn (of gesloten, da's afhankelijk van aansluiting).
zo voorkomt ie dat je scooter er ongecontroleerd vandoor gaat, en ook dat de motor gelijk uitschakeld als je remt... dat ding heeft namelijk meer dan genoeg koppel om je door je remmen heen te duwen...
 
Ik heb wel een schema van een andere elektrische scooter, misschien kun je dit een beetje vertalen naar jouw scooter of misschien is dit wel dezelfde scooter maar met een andere naam want die Chineesjes kunnen daar iets van wat dat betreft. :)
Het schema is van een Busetto ecc800.View attachment 66107
Schema lijkt er verdacht veel op, geeft in ieder geval duidelijkheid

Heb zojuist het voltage gemeten onder belasting, deze zakt iets, van 54 volt naar 52, maar dat lijkt me meer dan voldoende

Gemeten op de controller
Post automatically merged:

zolang de motor nog reageert lijkt het me beter om het openmaken daarvan pas te doen als het niet anders kan.
in alle eerlijkheid: ik heb geen ervaring met jouw type scooter.
maar aangezien dit vrijwel zeker een Zong-Neng scooter is, vermoed ik dezelfde techniek als in de vele anderen die hier rondrijden.
je zult via de controller drie/vijf dikkere draden naar de motor zien gaan, deze leveren de stroom.
met daarbij een stekker met idd erg dunne draadjes, en dat is idd voor de sensor in het wiel.
vraagje: hoe zitten die draadjes bevestigd tussen de controller en de motor?
(misschien es foto's plaatsen?)
zitten de stekkertjes wel goed op hun plaats/vast.
een haperend contact kan een controller in de war sturen, met problemen als gevolg...

nee, als het goed is zit er aan beide remhendels een draadje.
allebei geven ze signalen naar de controller.
die geeft alleen stroom als die remsensoren én de standaardsensor onderbroken zijn (of gesloten, da's afhankelijk van aansluiting).
zo voorkomt ie dat je scooter er ongecontroleerd vandoor gaat, en ook dat de motor gelijk uitschakeld als je remt... dat ding heeft namelijk meer dan genoeg koppel om je door je remmen heen te duwen...
Bekabeling van de controller zit stevig vast, ik hoop dat de foto erbij komt met uploaden
Scooter heeft overigens 470 km gelopen, het ziet er allemaal vrij netjes uit, vergeleken de benzine brommers die ik gewend ben

Wat me wel opvalt is dat er links en rechts elektra tape om de bekabeling is gedraaid, het ziet er een beetje beunhaas uit zegmaar.
Te grote krimpkousen, niet helemaal top afgewerkt
De remhendels schakelen inderdaad apart, dat functioneert ook nu ik het geprobeerd heb, dus die lijken me ook uit gesloten
 

Attachments

  • IMG_20220725_214900.jpg
    IMG_20220725_214900.jpg
    156.4 KB · Views: 26
  • IMG_20220725_214907.jpg
    IMG_20220725_214907.jpg
    170.6 KB · Views: 22
  • IMG_20220725_214919.jpg
    IMG_20220725_214919.jpg
    269.6 KB · Views: 22
Last edited:
Wat me wel opvalt is dat er links en rechts elektra tape om de bekabeling is gedraaid, het ziet er een beetje beunhaas uit zegmaar.
zoals je zelf schreef ziet het er allemaal nog netjes uit.
zo op de foto zie ik niks beunhaas-achtig o.i.d.
(en als dit standaard zo is aangebracht bij je scooter, dan heb je nog geluk; de bekabeling bij mijn E-scooter was af fabriek al een puinhoop...)
De remhendels schakelen inderdaad apart, dat functioneert ook nu ik het geprobeerd heb, dus die lijken me ook uit gesloten
in dat geval blijven als de accu's gezond zijn de controller en de motor over.
nadeel van de controller is dat er behalve een serie nr niks van merk/type op staat.
misschien staat dat op de onderkant (waar ie op t frame geschroefd zit), of de achterkant, die niet op de foto's staat.
misschien staat er ook nog e.e.a. op de motor? (foto?)
 
Back
Top