DIY Variator roller

Hap

Well-Known Member
Zou een eigen gemaakte roller 16 x 13 van aluminium met 2 o-ringen waarbij de dikte maximaal 16 mm is kunnen werken?
Ik heb er 1 gemaakt als proef moet er dan nog 5 bij maken. Deze is 5.1 gram.
Als de o-ringen slijten en vervangen moeten worden kost dat ongeveer 35 cent.
Daar koop je geen nieuwe rollen-set voor.

Img_0613.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Dit zal in het begin werken maar ik verwacht de grootste uitdaging in de duurzaamheid. Bij hoeveel km zal je o ring versleten zijn.

En als daarna je alu over je vario schuurt dan wordt of je rol lichter of de vario slijt meer.

En als ik dat weer afzet tegen hoe lang goede rollen meegaan, vraag ik mij af of dat misschien niet verstandiger is?
 
Zou een eigen gemaakte roller 16 x 13 van aluminium met 2 o-ringen waarbij de dikte maximaal 16 mm is kunnen werken?
Ik heb er 1 gemaakt als proef moet er dan nog 5 bij maken. Deze is 5.1 gram.
Als de o-ringen slijten en vervangen moeten worden kost dat ongeveer 35 cent.
Daar koop je geen nieuwe rollen-set voor.

View attachment 57079
Leuk idee!! Je moet er eigenlijk een xxxx aantal kilometers mee rijden (en vaak checken). En dan daarna met normale rolletjes rijden (zelfde afstand) (Zelfde gewicht) dan kun je goed zien welke beter zijn. Al denk ik niet dat je veel kans maakt om ze te verslaan. Want al zouden ze goedkoper zijn je moet ze waarschijnlijk veel vaker vervangen. En ik denk dat mensen liever wat meer betalen zodat ze er vervolgens langer niet meer naar om hoeven te kijken. Maar het is zowiezo een erg leuk project! Wat voor scooter heb je? Want met de meeste 4tact is 5gram wel een beetje aan de lichte kant!
 
Last edited:
@dnh300 ik heb een chinees Turbho RL50, daar zit nu ook 5 gram in, ik heb vrijdag 6.5 gram geprobeerd en dat rijdt niet fijn en geen 40 Km op de teller, nu met 5 gram weer wel en trekt ook wat harder. deze scoot is van 2015.
Ik heb een zelfde RL50 gehad van 2018 en die deed het beter op 8 gram en had ook een blauw kenteken plaat.
Die had ik nieuw gekocht en wist ik de geschiedenis, deze uit 2015 heb ik 2-de hands gekocht en weet niet of er wat gewijzigd is.

Als deze o-ringen het 2000 km uit houden zou ik blij zijn, vervangen is een klusje van niets.
35 cent voor 12 o-ringen is leuk.

Ik had wel ergens gelezen dat een amerikaan in zijn vespa aluminium rollen gedaan had, op dat moment in 2012 tevreden was maar weet niet hoe lang dat stand gehouden heeft.

Hoe lang doen jullie met de rolletjes?
 
@dnh300 ik heb een chinees Turbho RL50, daar zit nu ook 5 gram in, ik heb vrijdag 6.5 gram geprobeerd en dat rijdt niet fijn en geen 40 Km op de teller, nu met 5 gram weer wel en trekt ook wat harder. deze scoot is van 2015.
Ik heb een zelfde RL50 gehad van 2018 en die deed het beter op 8 gram en had ook een blauw kenteken plaat.
Die had ik nieuw gekocht en wist ik de geschiedenis, deze uit 2015 heb ik 2-de hands gekocht en weet niet of er wat gewijzigd is.

Als deze o-ringen het 2000 km uit houden zou ik blij zijn, vervangen is een klusje van niets.
35 cent voor 12 o-ringen is leuk.

Ik had wel ergens gelezen dat een amerikaan in zijn vespa aluminium rollen gedaan had, op dat moment in 2012 tevreden was maar weet niet hoe lang dat stand gehouden heeft.

Hoe lang doen jullie met de rolletjes?
Leuk! Ik zeg gewoon erin doen en rijden maar. Ik zelf heb een tweedehands vespa lx50 en heb vaak andere rollen geprobeerd nu rij ik ongeveer 3 maanden (-+3000km) met malossi 8g rollen. Nog geen gebruikerssporen te vinden.
 
De kunststof, rond de in de handel verkrijgbare rollen, is wel veel gladder dan deze rubberen O-ringen.
Ik weet ook niet of rolletjes in de vario echt rollen of dat ze meer glijden.
Gezien de slijtage die ik zie bij versleten rollen lijkt het meer op glijden.
Dus het lijkt mij dat deze rubberen o-ringen stroever gaan en daardoor de vario minder goed laten functioneren.
Wellicht dat je door deze stroefheid (rubber over metaal) veel zwaardere rollen nodig hebt.

Maar ik zou zeggen gewoon uitproberen want ik ken niemand die hier ervaring mee heeft. ;)
 
@Sparky Ik heb nog POM Delrin liggen, wat slijtvast en hard is, maar moet daar nog een rolletje van draaien en dan wegen.
Het SG = 1.41 en dan denk ik dat de rol te licht wordt, dan moet daar weer iets in van koper of zo in want sg aluminium is 2.7, hier moest wel een 6 mm gat in voor op 5.1 gram te komen.
Ik denk dat ik eerst nog 5 aluminium rollen erbij maak en die t.z.t. uit ga proberen.
 
Dit zal niet werken, het rubber glijdt niet, maar loopt stroef waardoor hij klem komt te zitten tussen de graden plaat en de vario zelf
Dank,
Daar was ik al bang voor en hoopte op ervaring, reactie's en kennis alhier, dus een Delrin roller heeft meer potentie denk jij ?
Wel wat lastiger op de 5 gram te maken, maar zeker duurzamer denk ik.
 
Als dat glad is wel!
Post automatically merged:

Ze nemen ook niet coor niks een kunststof materiaal ervoor, het is glad en hard, maar niet harder dan het aluminium van de vario. Zodat het rolletje slijt en niet de vario zelf
 
Het idee is :cool: , echter werkt het niet zoals je zou willen.

Eigenlijk moet je op zoek naar iemand met een 3D printer.
De betreffende kunststof hoezen/hulzen waar je naar op zoek bent zijn echter wel verkrijgbaar.

Zie als voorbeeld: https://www.cityparts.nl/variorollen-set-hoes-set-16x13mm-polini-242-028.html

Nog steeds wel prijzig vind ik, maar wellicht zijn er (inmiddels) alternatieven waar we nog geen weet van hebben!?
 
Het idee is :cool: , echter werkt het niet zoals je zou willen.

Eigenlijk moet je op zoek naar iemand met een 3D printer.
De betreffende kunststof hoezen/hulzen waar je naar op zoek bent zijn echter wel verkrijgbaar.

Zie als voorbeeld: https://www.cityparts.nl/variorollen-set-hoes-set-16x13mm-polini-242-028.html

Nog steeds wel prijzig vind ik, maar wellicht zijn er (inmiddels) alternatieven waar we nog geen weet van hebben!?
Daar had ik geen weet van dat die hoezen bestonden, maar voor die prijs is het niet rendabel.
Ik heb een draai en freesbank en kan wel leuke dingen maken van rest stukjes materiaal, meer als hobby en tijdverdrijf.

3D printer heb ik eens een waterpomp onderdeeltje van gezien die een kennis liet maken bij een student, maar die liep ook maar een paar weken. Dat is zeer materiaal en printer afhankelijk.
Ik heb de 6.5 gram rollen uitgedraaid naar voor mij bruikbaar 5 gram, dus stop even met deze poging iets te maken.
 
Dat rubber gaat kapot na paar kilometers.. Word warm en droogt uit. Scheurt en komt dan haar fijn tussen je overbrenging te zitten.. Iets wat je graag niet wilt zien gebeuren.

Beter een teflon busje maken.
 
Back
Top