Wat wil je meten dan? Als je wilt weten of je zuiger te veel versleten is doe dan even een compressietest. Elke garage kan dat simpel voor je doen.
Verder vraag ik me af of cilinderes wel slijten. Natuurlijk altijd een beetje, maar de meeste cilinders zijn aan de binnenkant voorzien van een nikasil laag. Weleens geprobeerd hoe hard dat is!!!! Bijna onverslijtbaar. Alleen door langdurig sterke zijdelingse belasting. Dus met lage toerentallen veel koppel leveren, zoals moderne diesels doen. Met de hoogtoerige blokjes van brommers en scooters gebeurt dit niet. Volgens mij slijten cilinders dus niet. (Kijk maar eens naar crossers!! Daar worden vooral zuigers vervangen!!) Zuigers wel, want dat is in de meeste gevallen veel zachter materiaal en bovendien worden die veel heter dan de relatief koele cilinder.
Gebruik vooral goede smeermiddelen en reinig je luchtfilter regelmatig, vooral in natte of erg stoffige omstandigheden. Heb je veel langer plezier van de mooie blokje!! Succes ermee. Ben wel benieuwd wat nu uiteindelijk het probleem was.