Distributie ketting

Jipoudejans

New Member
Ja daar ben ik weer met een vraag=)
Ik ben er net achtergekomen dat mijn distributie ketting te slap is en wil deze een x vervangen en dan zelf vervangen maar dan moet ik natuurlijk nieuwe spullen bestellen wat moet ik dan allemaal bestellen ik heb een piaggio 4t 2v 2017

En zou een strakkere ketting ook de oplossing zijn van het stotteren wat in mijn scooter zit?
 
Advertisement - register to remove this

Strakkere ketting bestaat niet. Je hoort gewoon je standaard distributie ketting te gebruiken..
Als je dan allerlei andere truukjes nodig hebt, dan doe je het zelf verkeerd.

Je hebt dan ook een andere ketting spanner nodig (misschien dat die op is)
 
Ketting met spanner en beide geleiders in èèn keer vervangen . Samen met natuurlijk de pakkingen.
Hier een filmpje van you tube van het verwisselen , film heeft 2 delen , welke ook op you tube staat.
Post automatically merged:

Als je eraan begint , heb je dan wel het juiste gereedschap voor het weer goed monteren ? Denk daarbij aan een moment sleutel en blokeer sleutels voor je vario . Je geeft een hoop geld uit , en het is zonde als er iets verkeerd gaat hierdoor.
 
Last edited:
sorry voor de spam in dit topic hoor maar hebben die retroscooters het zelfde blok als de zip?
ik kan een retroscooter kopen maar hij is rijdend kapot gegaan (verdere info ontbreekt). is dit op dezelfde manier te vervangen als op de video?
 
Staat ook ergens op you tube , iemand die de ketting splitst , en zo de nieuwe met de oude erdoorheen trekt en weer vast klinkt. Zal even kijken of ik het terug kan vinden.
En gevonden
 
Ik was er al bang voor.
Opzich wel leuk om te doen maar ik moet de kosten er wel uit halen .
Mocht de ketting gebroken zijn heb ik vast nieuwe kleppen nodig / pakkingen /spanner/ketting uiteraard en olie. Vergeet ik nog iets?
 
Gy6, 139qmb etc ketting vervangen moet blok gesplitst worden, dan steek je krukas door blokdeel en ketting heen.
Grotere ingreep dan bij blok in filmpje
Groet,
nee hoor..... veelste veel werk voor zon stom kettingkje.....
ketting doorknippen... stuk draad eraan dan de nieuwe ketting splitten..er doorheen voeren en weer aan elkaar maken.
klaar. fotos bij de media files
 
Ik ben er net achtergekomen dat mijn distributie ketting te slap is en wil deze een x vervangen
Heb je de kettingspanner al eens bekeken.
Ik heb vaker gehoord dat bij sommige automatische kettingspanners de veer te zwak is en dat je deze soms even moet meehelpen door er met een schroevendraaiertje druk op te zetten.
 
Heb je de kettingspanner al eens bekeken.
Ik heb vaker gehoord dat bij sommige automatische kettingspanners de veer te zwak is en dat je deze soms even moet meehelpen door er met een schroevendraaiertje druk op te zetten.
Dat heb ik idd ook al vaker gehoord . Raar dat ze er een slappe veer op zetten eigenlijk . Low budget motorblokjes
 
Ik heb een iets andere mening hierover , de spanner zit , als de motor loopt op het slappe gedeelte van de ketting , net als bij een fiets de onderkant van de ketting die slap hangt als je fietst. Er is dus maar weinig spanning nodig om de ketting te spannen , mits , de veer heel is , en de vertanding die belet om de spanner terug te veren in orde is . In mijn ogen is , als je de spanner in moet drukken iets loos , hetzij met de ketting / ketting geleiders , of met de spanner zelf . Dus zoals Sparky al opperde spanner nakijken . Ik zelf zou de spanner niet zomaar aandrukken .
 
Ik heb een iets andere mening hierover , de spanner zit , als de motor loopt op het slappe gedeelte van de ketting , net als bij een fiets de onderkant van de ketting die slap hangt als je fietst. Er is dus maar weinig spanning nodig om de ketting te spannen , mits , de veer heel is , en de vertanding die belet om de spanner terug te veren in orde is . In mijn ogen is , als je de spanner in moet drukken iets loos , hetzij met de ketting / ketting geleiders , of met de spanner zelf . Dus zoals Sparky al opperde spanner nakijken . Ik zelf zou de spanner niet zomaar aandrukken .
Daar heb je een goed punt .
Heel veel spanning hoeft er niet op te staan.
Maar het blijft een feit dat er best wat geklaagd word over de spannerveer . Ergens zal het toch wel kloppen dat die veer te slap is.
Ik denk ook dat als de motor draait ,dit met een behoorlijke snelheid en kracht gaat waardoor het kettinkje hoger komt te liggen"liggen" door het momentum.dus heb je wel een goede veer nodig . Niet tè idd
 
Staat ook ergens op you tube , iemand die de ketting splitst , en zo de nieuwe met de oude erdoorheen trekt en weer vast klinkt. Zal even kijken of ik het terug kan vinden.
En gevonden


Nou het is niet even dat je het vast klikt, want er zit nergens een visje tussen die je even eraf schuift en zo de ketting kan delen.
Het is wel een snellere methode. Als je het goed kan doen, kan het voor jou de methode zijn.

Al ben ik er zelf niet zo kapot van om het op deze wijze te doen.. De ketting zal maar niet goed aan elkaar verbonden zijn en dan breken in je blok tegenover een minder spannende ketting die op de aandrijfas naar je achterwiel loopt.

Persoonlijk laat ik zo`n ketting gewoon zoals hij is en haal ik liever even snel het blok open.
 
Nou het is niet even dat je het vast klikt, want er zit nergens een visje tussen die je even eraf schuift en zo de ketting kan delen.
Het is wel een snellere methode. Als je het goed kan doen, kan het voor jou de methode zijn.

Al ben ik er zelf niet zo kapot van om het op deze wijze te doen.. De ketting zal maar niet goed aan elkaar verbonden zijn en dan breken in je blok tegenover een minder spannende ketting die op de aandrijfas naar je achterwiel loopt.

Persoonlijk laat ik zo`n ketting gewoon zoals hij is en haal ik liever even snel het blok open.
Aandrijfas naar het achterwiel ? Die snap ik niet. Er zit toch geen as in een blok dat naar het achterwiel gaat ?

Als je het blok opent , blijven de krukas lagers dan wel heel ? Als ik een 2 takt blok open zit er gelijk speling in het lager .
 
Back
Top