Dellorto 17.5 PHVA problemen

Tim Ark

Well-Known Member
Betreft een scooter met minarelli horizontaal blok. Met originele 12mm carb start deze prima. Vorig jaar een Dellorto 17.5 geprobeerd, een bak gezeik. Koud niet starten. Dus 12mm weer aangesloten, probleem verholpen.

Nu heb ik een recent een nieuwe Dellorto 17.5 gekocht. En wat verbaasd mij, deze geeft exact hetzelfde probleem als de Dellorto 17.5 die ik vorig jaar aan sloot.

Koud start ie niet. Na 15x kicken begint ie wat te pruttelen en daaropvolgend start ie uiteindelijk wel.

Heeft een PHVA TS een te kleine of te grote start sproeier? Is de middelste stand van de gasnaald niet correct? Uit de doos zat ie op de één na bovenste stand.

Tussen vorig jaar en nu is het blok ook nog gereviseerd. Het probleem zit hem dus echt in de carburateur.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Betreft een scooter met minarelli horizontaal blok. Met originele 12mm carb start deze prima. Vorig jaar een Dellorto 17.5 geprobeerd, een bak gezeik. Koud niet starten. Dus 12mm weer aangesloten, probleem verholpen.

Nu heb ik een recent een nieuwe Dellorto 17.5 gekocht. En wat verbaasd mij, deze geeft exact hetzelfde probleem als de Dellorto 17.5 die ik vorig jaar aan sloot.

Koud start ie niet. Na 15x kicken begint ie wat te pruttelen en daaropvolgend start ie uiteindelijk wel.

Heeft een PHVA TS een te kleine of te grote stationair sproeier? Is de middelste stand van de gasnaald niet correct? Uit de doos zat ie op de één na bovenste stand.

Tussen vorig jaar en nu is het blok ook nog gereviseerd. Het probleem zit hem dus echt in de carburateur.
Ik zou zelf echt even proberen. Ff setje sproeiers uit de kast trekken en proberen. Ik had het zelfde met me Keeway. Uiteindelijk gewoon proberen en t liep prima!
 
Werkt je choke wel goed verder? Of zet je deze over van de 12mm naar de 17.5?
Bij nieuwe carb ff een nieuwe bougie monteren mocht dat nog niet zijn gedaan.
En moet zeggen dat ik nooit echt problemen heb gehad met een 17.5 van Dellorto. Membraam kleppen ook nog goed?
 
Choke over gezet, ook al eens een nieuwe geprobeerd. Verder is alles al nieuw, van membraan tot pakkingen enzovoorts.

Typische is dat dit nu met een nieuwe 17.5 exact het zelfde probleem geeft. Met de hand voor de luchtinlaat springt ie wel aan.

Ik ga maar eens grotere start sproeier proberen.
 
Last edited:
Ik lees niet dat je de sproeier en luchtschroef hebt afgesteld,
dus zo uit de doos gemonteerd neem ik aan.
Deze moet je natuurlijk wel afstellen .
Luchtschroef 1.5 slag open , sproeier weet ik niet zonder setup , en misschien de gasnaald afstellen.
 
Ok, dat is wel apart . De 12 en 17.5 mm van Dellorto zijn wel redelijk identiek op de grootte na.
Gebruik je een origineel ( Yamaha, geen replica ) luchtfilter met het tuutje er nog in?
Dat zou wel de juiste setup moeten zijn bij een standaard setup met 12 mm of 17.5 mm .
Dat is nog wel een dingetje dat verschil tussen originele en replica luchtfilters voor Minarelli,
die replicas kan je beter vermijden wegens afwijkende dingen zoals de luchtinlaat en valse lucht trekkende carbarateur aansluiting.
Ook zijn de originele luchtfilters perfect berekend op de Dellorto carbs die gebruikt worden op Minarelli horizontale blokjes,
daar is goed over nagedacht door de fabrikanten. De replicas zijn totaal afwijkend voor Dellorto carbs.
 
Last edited:
Euhhh ... Wat OOK wel belangrijk is ? , is het een Origineele Dellorto ? of is het een .. Euh .. "Dellorto Look -A-Like" van een paar tientjes , wat waardeloze troep is .
Mee eens, een Dellorto replica is nog erger icm een replica luchtfilter.
Dat is als een speld zoeken in een hooiberg die er niet eens ligt qua af stellen.
Als er iets belangrijk is in een afstelling is het wel een originele carb en luchtfilter,
anders is iemand een paar dagen zoet vol ergenissen van het niet kunnen af stellen.
 
Wat is een startsproeier? Die ken ik niet, als je je stationair sproeier bedoeld zal het daar niet aan liggen hoor. Die heb ik echt nog nooit hoeven aan te passen bij een carb onder de 28mm en een snelle setup.

En wat heb je verder afgesteld aan de hoofdsproeier? Of gewoon de goeie erin en klaar?

Krijg een donkerbruin vermoeden dat we het over een Ali carb hebben en geen originele
Post automatically merged:

Typische is dat dit nu met een nieuwe 17.5 exact het zelfde probleem geeft. Met de hand voor de luchtinlaat springt ie wel aan.
Welke luchtinlaat bedoel je? Die waar je normaal je luchtfilter op moet hebben gemonteerd? Je gaat me nou toch niet zeggen dat je dit allemaal zonder filter hebt getest he
 
Ik zal het nog eens samenvatten.

- Originele Dellorto 17.5 PHVA ts (E-choke)
- Originele luchtfilter met snorkel
- 50cc stage6 gietijzer

@bartj De startsproeier zit onder de choke. Een PHVA ts heeft een automatische choke. Onderdeel nummer start sproeier 13815.

Alles is met filter getest. Ik heb uiteindelijk de filter eraf gehaald en de hand voor de kelk van de carburateur gehouden. Dan springt ie meteen aan.

Zoals aangegeven is dit de tweede Dellorto PHVA 17.5 die exact hetzelfde probleem vertoond.

Als ik van de week de grotere start sproeier ontvang en probeer zal ik een bericht plaatsen.20230411_082210.jpg
 
Last edited:
Back
Top