CVK membraan hemelen? Update, geen auto-geneuzel ;)

weet niet waar jij woont? in Amsterdam zit de Heining hobbyhal, waar je voor €7 per uur of iets van €45 per dag (na de lunch gratis verder) op die brug staat en je lucht(+gereedschap) en steunpoten bij kan huren. draagarmen er op 2 kolomsbrug onder zetten, dan 4-kolommer op rijden, daar bouten pas vast zetten
Was daar vandaag eens.
Heel erg behulpzaam is het allemaal niet. Medewerker gaf ook aan dat hij geen monteur is.
Was eerste keer op de brug zetten, dat moest zelf.
1645 de lampen uit.
Ben 2 u en 45 min uren bezig geweest met remschoenen monteren.
De veer en borgpin + clip waren nieuw.
Die veer is bizar stug.
Speciale tang ervoor hadden ze niet, waardoor ik met combinatietang deze borgclip erop moest drukken.
Dat kost zoveel kracht dat je met je volledige lijf er tegenaan moest drukken.
Om 1630 eens een random sleutelaar om hulp gevraagd, want ik had geen zin om dat ding te laten staan en ov terug. Morgen ook weer gewoon aant werk.
Ik hield de schoen en borgpin vast, deze andere kerel drukte met volle gewicht, 2 handen op de combinatietang en na 3 pogingen lukte het.
Kan me de laatste keer dat ik zo gelukkig was niet herinneren. :laughing:
Btje waardeloos dat ik dan na montage met spoed alles in de auto gooi in t donker(geen licht) en wss wel iets van gereedschap heb laten liggen.
Vervolgens van achterin de hal in die krappe bende met niets meer dan me autoverlichting langs alles buiten zien te komen.
- Ik merkte op dat me oude remschoenen( nog geen 3000 km oud, maar goedkoper model) wat roest op de voering hadden. :S
Zou dit kunnen door niet goed 'verdampte' remmenreiniger die ik op de voering en binnenzijde trommel heb gespoten?
Verder prima halletje. Wel krapjes, druk en veel geluid. Volgende keer oordopjes mee en een eigen lamp want het is sowieso slecht verlicht daar. Uiteindelijk was ik 33 euro kwijt voor 2 uur en 55 minuten
En het lenen van een hamer.
Daar de prijs op de site 7 euro per uur is, gok ik dan maar dat die 5 tikken met de hamer mij 33-21 = 12 euro hebben gekost.
Al met al wel een voldoende.
Zal er nog een keer terug komen voor het vervangen van de remblokken, dat is wat minder rot werkje.
En dan inspecteer ik meteen even de draagarm rubbers, want de complete draagarmen staan momenteel op het lijstje.
Dan bij voorkeur wel op een 2koloms en de arm omhoog krikken met een bakkrik alvorens ik het juiste nm toepas.

shopping

Last edited:
Was daar vandaag eens.
Heel erg behulpzaam is het allemaal niet. Medewerker gaf ook aan dat hij geen monteur is.
Was eerste keer op de brug zetten, dat moest zelf.
1645 de lampen uit.
Ben 2 u en 45 min uren bezig geweest met remschoenen monteren.
De veer en borgpin + clip waren nieuw.
Die veer is bizar stug.
Speciale tang ervoor hadden ze niet, waardoor ik met combinatietang deze borgclip erop moest drukken.
Dat kost zoveel kracht dat je met je volledige lijf er tegenaan moest drukken.
Om 1630 eens een random sleutelaar om hulp gevraagd, want ik had geen zin om dat ding te laten staan en ov terug. Morgen ook weer gewoon aant werk.
Ik hield de schoen en borgpin vast, deze andere kerel drukte met volle gewicht, 2 handen op de combinatietang en na 3 pogingen lukte het.
Kan me de laatste keer dat ik zo gelukkig was niet herinneren. :laughing:
Btje waardeloos dat ik dan na montage met spoed alles in de auto gooi in t donker(geen licht) en wss wel iets van gereedschap heb laten liggen.
Vervolgens van achterin de hal in die krappe bende met niets meer dan me autoverlichting langs alles buiten zien te komen.
- Ik merkte op dat me oude remschoenen( nog geen 3000 km oud, maar goedkoper model) wat roest op de voering hadden. :S
Zou dit kunnen door niet goed 'verdampte' remmenreiniger die ik op de voering en binnenzijde trommel heb gespoten?
Verder prima halletje. Wel krapjes, druk en veel geluid. Volgende keer oordopjes mee en een eigen lamp want het is sowieso slecht verlicht daar. Uiteindelijk was ik 33 euro kwijt voor 2 uur en 55 minuten
En het lenen van een hamer.
Daar de prijs op de site 7 euro per uur is, gok ik dan maar dat die 5 tikken met de hamer mij 33-21 = 12 euro hebben gekost.
Al met al wel een voldoende.
Zal er nog een keer terug komen voor het vervangen van de remblokken, dat is wat minder rot werkje.
En dan inspecteer ik meteen even de draagarm rubbers, want de complete draagarmen staan momenteel op het lijstje.
Dan bij voorkeur wel op een 2koloms en de arm omhoog krikken met een bakkrik alvorens ik het juiste nm toepas.

shopping
ik geef er de voorkeur aan om er 's ochtends om 10 te beginnen, al kom ik voor 'n oliewissel (je weet nooit wat je tegenkomt) en helemaal als ik nieuwe dingen ga doen, liefst nog m'n eigen hulp mee te nemen (ben daar terecht gekomen met een sleuteldag van het Mazda 626 forum, heb er later nog sleuteldag met Volvo V70 forum georganiseerd, de volgende keer daarmee hadden we de achterste hal vol staan) zo doende kennen ze mij wel al een beetje, dan zijn ze wat behulpzamer en of wijzen zij iemand die je wel kan helpen (wat in mijn ervaring trouwens ook verrassend genoeg spontaan gebeurt, onderling) eigen licht heb ik altijd mee: hoofdlamp.
16:45 licht uit kan ik me niet herinneren (dan lopen ze wel al vegend te roepen dat je nog 'n kwartier hebt, dat wel) was de hal verder al leeg soms?
misschien volgende keer samen gaan, twee bruggen naast elkaar òf auto voor auto en elkaar helpen?
remmenreiniger nóóit op remvoering spuiten, die trekt daar in en breekt de bindmiddelen af/maakt hem tè schraal. als je 'm in je trommel gebruikt altijd wegvegen. het vet wat je met remmenreiniger oplost, blijft maar héél even opgelost, dikt daarna gewoon weer in (op het punt waar de oplossing naartoe is gelopen) waarom verving je remschoenen van maar 3000 km oud?

Last edited:
Ja kerel had haast.
5 u is die weg zei, moest kind ophalen ofzo. Dikke prima.
5u ben ik ook weg haha.
Er stonden denk nog 3 autos die weg moesten plus ik. En 1 kerel was ze banden aan t oppompen.

Mjah 5u is gewoon 5 u. Dus dat is wel prima, in de sportschool loop ik ook niet 1 min voor tijd de kleedkamer in.
Het opruimsignaal werd gegeven om 1630ish.

En ja t is in principe dhz garage dus ik verwacht ook geen hulp.
Was wel even zuur zon nieuwe springveer voor remschoenen. Met zon speciale drukker was t denk ik wel gelukt met 1 hand.
Had die zooi al vaker los gehad voor reinigen en vervangen dus dacht om 14u aankakken is geen probleem.

De remschoenen waren matige kwaliteit, kom/kwam maar niet van t gepiep af.
Sommigen vijlen bij de remschoenen een vlakke rand. Ik heb nu een ander Setje gemonteerd die al fabrieksaf afgevlakt is.

Vorige remschoenen is door dat geklungel wat plastilube op gekomen, had twee opties. Of afspuiten en afvegen of nieuwe bestellen.
Wat nu uiteindelijk toch gebeurd is.
Had idd weleens gehoord nooit remmenreiniger erop spuiten. Nood breekt wet.

Ik ga alleen nog de remblokken vervangen voor brembos met eveneens schuin afgevlakte zijdes. mogelijk de draagarmen en een oliewissel.
Ingewikkeldere dingen begin ik niet aan.
Ik vind het interessant, maar t heeft zijn grenzen.

aha, ja, als er koters bij komen wordt het anders: ik heb wel meegemaakt dat we op zaterdag voor "dubbel tarief" door mochten tot 6 uur (distributieriem) en dat we de kappen nog voor de deur dichtbouwden.

mogelijk de draagarmen
Als ik je een tip mag geven ( misschien weet je dit al ) zet dan de boten van de draagarmen aan het subframe vast , als het wiel op de normale stand staat , dus de de voorveer zover ingeveerd dat hij net het chassis optilt . Daarna de bouten vastdraaien. Dit ter voorkoming van het scheuren van je rubbers aan de buiten en binnen bus.

zei ik ook al: monteren op tweekoloms, vastzetten op vierkoloms. (hebben ze daar beide, heb mijn volvo rustig van de een naar de ander gereden)

draagarmen er op 2 kolomsbrug onder zetten, dan 4-kolommer op rijden, daar bouten pas vast zetten

Als ik je een tip mag geven ( misschien weet je dit al ) zet dan de boten van de draagarmen aan het subframe vast , als het wiel op de normale stand staat , dus de de voorveer zover ingeveerd dat hij net het chassis optilt . Daarna de bouten vastdraaien. Dit ter voorkoming van het scheuren van je rubbers aan de buiten en binnen bus.

Tips zijn altijd tof.:innocent:
Had het inderdaad meegekregen.
Gelukkig ben ik hiervan op de hoogte.
Één of andere beun zwart werk monteur heeft een keer dit niet gedaan, vandaar dat ze eigenlijk vervangen moeten worden.
Merk het alleen op drempels en was geen APK afkeur, dus kan er wel mee leven. Ik heb 6,5K km's gereden in 2022 dus erg urgent is het niet.
Das ongeveer net zoveel als op de scooters in de warmere maanden. :tearsofjoy:

1672322567235.png
Ik kies wss wel voor de bakkrik methode. Minder moeite. :tongueout:

Eigenlijk hebben we hier een 'Kleine vraagjes over automobiel sleutelen' topic nodig.

als je het met die bakkrik doet, moet je van tevoren de juiste hoogte van je naaf tot je spatbord bepalen. en afhankelijk van je type auto zorgen dat je 'm niet achterover van de 2-kolommer af kiepert. (spanwijdte voor-achter maximaal bij het optillen) als ik gezien heb hoe makkelijk sommige auto's aan de andere kant opwippen of juist omkiepen als je aan één kant staat te trekken (een combo of berlingo moet op een tweekolommer juist àchter vastgemaakt anders gaat ie voorover van de 2-koloms af als je daar te hard aan een bout trekt!) rol ik 'm lekker naar de vierkolommer

als je het met die bakkrik doet, moet je van tevoren de juiste hoogte van je naaf tot je spatbord bepalen. en afhankelijk van je type auto zorgen dat je 'm niet achterover van de 2-kolommer af kiepert. (spanwijdte voor-achter maximaal bij het optillen) als ik gezien heb hoe makkelijk sommige auto's aan de andere kant opwippen of juist omkiepen als je aan één kant staat te trekken (een combo of berlingo moet op een tweekolommer juist àchter vastgemaakt anders gaat ie voorover van de 2-koloms af als je daar te hard aan een bout trekt!) rol ik 'm lekker naar de vierkolommer
Vierkolommer dan maar. :tearsofjoy: :cool:"t is maar een Renault Twingo 2 overigens.
Frans spul, 1 bak Ellende.
Zit al een donorblok in.
Staat er ook alleen maar voor als ik een x ergens heen wil.
Heb de Audi destijds de deur uit gedaan daar ik geen km meer hoefde te rijden.
Maar ik ga wss deze Twingo 2 eind q1/start q2 naar Spanje rijden en daar een paar maanden vertoeven.
Eens zien of dat blok deze keer niet in de soep loopt. Vorige stond 116K op, brak er een klepveer. Hop cilinder en zuiger stuk. :laughing:
Deze(Dit blok) heeft nu 45K erop van een oud vrouwtje. Nieuwe Distri, koppeling, waterpomp, Radiateur/condensor en gasklephuis is ook nieuw.:triumph::dizzy:

Last edited:
Zou kunnen, die Twingo ligt niet voor niets in 100 delen en het blok in de mijne. Na 6,5K nog heel, ma we gaan het zien.
:tearsofjoy: :laughing:
Ik wil deze auto helemaal oprijden. :cool:
Al is het door een familielid wanneer ik weer een degelijke bak haal.

"t is maar een Renault Twingo 2 overigens.
juist daarom: wat ze namelijk óók vergeten als ze die bakkrik pakken: er gaat nog een stabilisatorstang naar de andere kant die je nogal forceert omdat je de andere kant via die stabilisatorstang óók opkrikt en waardoor je juist een twingo misschien wel helemaal optilt!

En zo komen we van een membraam bij een 4 koloms hefbrug , de wegen van het scooterforum zijn soms grillig en niet te voor spellen . ( waar heb ik dit meer gehoord ) :D :D

(Semi-)Vroeger, toen ik in me tienerjaren was.
Had ik naast een kneitertje-snelle Speedfight 2 Straatsprinter, ook nog een (eerste?) generatie Zhongyu zy50qt.
Voorbeeld.jpeg
Ding reed 1 op 50.
Maargoed, beide waren tof.
Konden niet tippen aan me derde beestje though.

Sulky.jpgSulky2.jpg

Een Sulky met 125cc Tweetaktmotor.
Ik zat lekker droog met een gaskacheltje op campingbusjes.
Wat een ding was dat, zou er ooit wel weer één willen en helemaal restaureren.
Viel onder een uitzonderingsregel voor invalidevoertuigen, was eigenlijk iets te breed ervoor.
Ding mocht over de weg, fietspad en trottoir.
55kmh gps, 2 personen erin.
Tot op de dag van vandaag vraag ik me nog steeds af waarom op een gegeven moment elk half uur ofzo een keer de remdruk weg viel voor 5 seconden.
Gevaarlijk, maar ik heb het overleefd.
Waren vier trommelremmen.

Vandaag weer aan de beun geweest bij Heining Hobbyhal.

Keek er tegenop ook te laat me nest uit, maar 11:33 was ik er.
Van tevoren gebeld, maar namen niet op. Bleken nog twee bruggen vrij te zijn, dus ik heb geluk gehad, was best druk.
Prijzen zijn wel verhoogd:

1.jpg

Remschoenen waren in contact geweest met remmenreiniger en ik heb één kant vorige keer met spoed dicht moeten gooien om toch weg te kunnen rijden voor 17:00.
Boel even los gehaald, remschoenen geinspecteerd en de bevestiging ervan.
Vond ze niet zo mooi, wss door 't contact met remmenreiniger.
Heb de voering maar even opgeschuurd en afgeveegd met een doek en vervolgens nog even met een luchtspuit afgeblazen.
Wellicht dat ik ze ooit toch een keer weer moet vervangen, maar dan wel met de juiste gereedschappen, een borgpendrukker en een verentang.
Nu moest ik ze vooraf monteren, handremkabel erin en vervolgens flink beunen om ze vast te krijgen met 1 hand die ik overheb terwijl ik de remschoenen tegen de ankerplaat houd en de borgen vastdruk. Ook al ziet dit er bij autodoc vrij eenvoudig uit, ik merk toch een enorme neiging van de remschoenen om dubbel te klappen door de veerspanning.
Met de juiste gereedschappen zou ik de remschoenen kunnen monteren om vervolgens daarna pas de veren te monteren.
Voor nu is het prima, zal het over een x aantal maanden nog een keer los halen en bekijken.
Vervolgens heb ik de voorzijde los gehaald, de remblokken van merk Febi(schijven zijn ook dit merk btw) gedemonteerd, de boel helemaal gereinigd en de geleidepenrubbers nogmaals vervangen. Alles opnieuw ingevet en brembo blokjes gemonteerd, deze hebben fabriekaf al afgevlakte zijdes.
Vooralsnog heb ik geen piep meer gehoord.
Nu kan dat binnen een aantal weken natuurlijk nog komen, maar ik heb goede hoop.

Voor schuren:
Remschoen voor schuren.jpg

Na schuren:

Remschoen na schuren.jpg

Er was een kerel naast me aan 't sleutelen, raakten aan de praat.
Ik had het over me draagarmen, hij was geen monteur maar pakte een hele grote schroevendraaier en ging eens wrikken tussen de draagarmen
nabij de rubbers.
Op zicht en o.b.v. het wrikken had hij het idee dat de draagarmen prima waren.
Wel keken we naar de 'stabillisatorlagers'.

Ik vond ze al shady ogen.
Bij één ervan zie je een blauwe ring waarvan ik zelf het idee heb dat deze recht hoort te staan op het metaal eronder.
Zie cirkel op de foto's.
Ook al staat er 125 k op de klok nu, ik zelf vermoed dat de draagarmen momenteel nog geen issues geven.
Daarbij viel het me op dat ze eigenlijk maar twee maal de vier-koloms bruggen hebben.
Deze moest je dan de dag ervoor om 9 uur even reserveren telefonisch.
Maarja, ik kan natuurlijk geen 4koloms brug reserveren om vervolgens aan te komen zetten en eerst 2 uur lang me draagarmen aan het vervangen ben op een 2koloms.:oops:
Uiteindelijk me 7000 km oude achterbanden ook verwisseld naar de voorkant, de voorkant had 22.000 erop zitten.
Wss zal ik eerst een keer de stabillisatorlagers vervangen, wss ook nog gewoon op assteunen thuis voor de deur. Spaart me weer 30 min rijden x 2, 3 uur bruggeld en het risico dat ik het niet voor elkaar krijg en de auto ver van huis staat. :D :expressionless:
Die 3/4 euro lampjes met magneet op batterijen van de action zijn trouwens echt hemels!

Hieronder foto's van de stabillsatorlagers:

Attachments

• 6.jpg
    6.jpg
    143.2 KB · Views: 5
  • 5.jpg
    5.jpg
    145.9 KB · Views: 3
  • 4.jpg
    4.jpg
    84.4 KB · Views: 3
  • 3.jpg
    3.jpg
    89.8 KB · Views: 4
  • 2.jpg
    2.jpg
    89.8 KB · Views: 3
  • Auto op brug.jpg
    Auto op brug.jpg
    162.1 KB · Views: 4
Last edited:
Vandaag weer aan de beun geweest bij Heining Hobbyhal.

Keek er tegenop ook te laat me nest uit, maar 11:33 was ik er.
Van tevoren gebeld, maar namen niet op. Bleken nog twee bruggen vrij te zijn, dus ik heb geluk gehad, was best druk.
Prijzen zijn wel verhoogd:

View attachment 68411

Remschoenen waren in contact geweest met remmenreiniger en ik heb één kant vorige keer met spoed dicht moeten gooien om toch weg te kunnen rijden voor 17:00.
Boel even los gehaald, remschoenen geinspecteerd en de bevestiging ervan.
Vond ze niet zo mooi, wss door 't contact met remmenreiniger.
Heb de voering maar even opgeschuurd en afgeveegd met een doek en vervolgens nog even met een luchtspuit afgeblazen.
Wellicht dat ik ze ooit toch een keer weer moet vervangen, maar dan wel met de juiste gereedschappen, een borgpendrukker en een verentang.
Nu moest ik ze vooraf monteren, handremkabel erin en vervolgens flink beunen om ze vast te krijgen met 1 hand die ik overheb terwijl ik de remschoenen tegen de ankerplaat houd en de borgen vastdruk. Ook al ziet dit er bij autodoc vrij eenvoudig uit, ik merk toch een enorme neiging van de remschoenen om dubbel te klappen door de veerspanning.
Met de juiste gereedschappen zou ik de remschoenen kunnen monteren om vervolgens daarna pas de veren te monteren.
Voor nu is het prima, zal het over een x aantal maanden nog een keer los halen en bekijken.
Vervolgens heb ik de voorzijde los gehaald, de remblokken van merk Febi(schijven zijn ook dit merk btw) gedemonteerd, de boel helemaal gereinigd en de geleidepenrubbers nogmaals vervangen. Alles opnieuw ingevet en brembo blokjes gemonteerd, deze hebben fabriekaf al afgevlakte zijdes.
Vooralsnog heb ik geen piep meer gehoord.
Nu kan dat binnen een aantal weken natuurlijk nog komen, maar ik heb goede hoop.

Voor schuren:
View attachment 68412

Na schuren:

View attachment 68413

Er was een kerel naast me aan 't sleutelen, raakten aan de praat.
Ik had het over me draagarmen, hij was geen monteur maar pakte een hele grote schroevendraaier en ging eens wrikken tussen de draagarmen
nabij de rubbers.
Op zicht en o.b.v. het wrikken had hij het idee dat de draagarmen prima waren.
Wel keken we naar de 'stabillisatorlagers'.

Ik vond ze al shady ogen.
Bij één ervan zie je een blauwe ring waarvan ik zelf het idee heb dat deze recht hoort te staan op het metaal eronder.
Zie cirkel op de foto's.
Ook al staat er 125 k op de klok nu, ik zelf vermoed dat de draagarmen momenteel nog geen issues geven.
Daarbij viel het me op dat ze eigenlijk maar twee maal de vier-koloms bruggen hebben.
Deze moest je dan de dag ervoor om 9 uur even reserveren telefonisch.
Maarja, ik kan natuurlijk geen 4koloms brug reserveren om vervolgens aan te komen zetten en eerst 2 uur lang me draagarmen aan het vervangen ben op een 2koloms.:oops:
Uiteindelijk me 7000 km oude achterbanden ook verwisseld naar de voorkant, de voorkant had 22.000 erop zitten.
Wss zal ik eerst een keer de stabillisatorlagers vervangen, wss ook nog gewoon op assteunen thuis voor de deur. Spaart me weer 30 min rijden x 2, 3 uur bruggeld en het risico dat ik het niet voor elkaar krijg en de auto ver van huis staat. :D :expressionless:
Die 3/4 euro lampjes met magneet op batterijen van de action zijn trouwens echt hemels!

Hieronder foto's van de stabillsatorlagers:
hou op! ik was er ook! stond vooraan met rode vervaalde Yaris :D ik heb motorolie en versnellingsbakolie ververst (die tweede werd een oliebad toen de dop met slang van mijn fles af schoot omdat ik te hard kneep en hoe ik ook gespoeld heb met remmenreiniger en gedept met doeken, de eerste km's rookte mijn uitlaatspruitstuk aan de buitenkant als een ouwe diesel.. vervolgens voorremblokken vervangen en daarvoor de remankers goed ontroest zodat de nieuwe blokken weer vrij terug kunnen veren als je Niet remt. achter ook nog even los gehad en opgesteld. dat hoort automagisch te gaan, maar was al een tijdje niet meer gebeurd.. beide kanten kon ik 15 klikjes na geven.. ik schrok ook van de prijzen en dacht nog, ik zal jou maar waarschuwen.. maar dat hoeft niet meer:D

maar over je stabilinks: vergis je niet: op de brug hangen die enorm door hè. ik vind ze nogal meevallen en had je lachend die van m'n yaris laten zien die veel krokanter zijn en afgelopen maandag nog glansrijk door de apk kwamen. volgende keer maar afspreken om samen te gaan?

Last edited:
Back