AGM Retro GT Beun
Well-Known Member
Almere, dus Adam is wel te doen.
Thanks voor de tip.
Zal er eens naar kijken!
Thanks voor de tip.
Zal er eens naar kijken!
Was daar vandaag eens.weet niet waar jij woont? in Amsterdam zit de Heining hobbyhal, waar je voor €7 per uur of iets van €45 per dag (na de lunch gratis verder) op die brug staat en je lucht(+gereedschap) en steunpoten bij kan huren. draagarmen er op 2 kolomsbrug onder zetten, dan 4-kolommer op rijden, daar bouten pas vast zetten
ik geef er de voorkeur aan om er 's ochtends om 10 te beginnen, al kom ik voor 'n oliewissel (je weet nooit wat je tegenkomt) en helemaal als ik nieuwe dingen ga doen, liefst nog m'n eigen hulp mee te nemen (ben daar terecht gekomen met een sleuteldag van het Mazda 626 forum, heb er later nog sleuteldag met Volvo V70 forum georganiseerd, de volgende keer daarmee hadden we de achterste hal vol staan) zo doende kennen ze mij wel al een beetje, dan zijn ze wat behulpzamer en of wijzen zij iemand die je wel kan helpen (wat in mijn ervaring trouwens ook verrassend genoeg spontaan gebeurt, onderling) eigen licht heb ik altijd mee: hoofdlamp.Was daar vandaag eens.
Heel erg behulpzaam is het allemaal niet. Medewerker gaf ook aan dat hij geen monteur is.
Was eerste keer op de brug zetten, dat moest zelf.
1645 de lampen uit.
Ben 2 u en 45 min uren bezig geweest met remschoenen monteren.
De veer en borgpin + clip waren nieuw.
Die veer is bizar stug.
Speciale tang ervoor hadden ze niet, waardoor ik met combinatietang deze borgclip erop moest drukken.
Dat kost zoveel kracht dat je met je volledige lijf er tegenaan moest drukken.
Om 1630 eens een random sleutelaar om hulp gevraagd, want ik had geen zin om dat ding te laten staan en ov terug. Morgen ook weer gewoon aant werk.
Ik hield de schoen en borgpin vast, deze andere kerel drukte met volle gewicht, 2 handen op de combinatietang en na 3 pogingen lukte het.
Kan me de laatste keer dat ik zo gelukkig was niet herinneren.
Btje waardeloos dat ik dan na montage met spoed alles in de auto gooi in t donker(geen licht) en wss wel iets van gereedschap heb laten liggen.
Vervolgens van achterin de hal in die krappe bende met niets meer dan me autoverlichting langs alles buiten zien te komen.
- Ik merkte op dat me oude remschoenen( nog geen 3000 km oud, maar goedkoper model) wat roest op de voering hadden. :S
Zou dit kunnen door niet goed 'verdampte' remmenreiniger die ik op de voering en binnenzijde trommel heb gespoten?
Verder prima halletje. Wel krapjes, druk en veel geluid. Volgende keer oordopjes mee en een eigen lamp want het is sowieso slecht verlicht daar. Uiteindelijk was ik 33 euro kwijt voor 2 uur en 55 minuten
En het lenen van een hamer.
Daar de prijs op de site 7 euro per uur is, gok ik dan maar dat die 5 tikken met de hamer mij 33-21 = 12 euro hebben gekost.
Al met al wel een voldoende.
Zal er nog een keer terug komen voor het vervangen van de remblokken, dat is wat minder rot werkje.
En dan inspecteer ik meteen even de draagarm rubbers, want de complete draagarmen staan momenteel op het lijstje.
Dan bij voorkeur wel op een 2koloms en de arm omhoog krikken met een bakkrik alvorens ik het juiste nm toepas.
Als ik je een tip mag geven ( misschien weet je dit al ) zet dan de boten van de draagarmen aan het subframe vast , als het wiel op de normale stand staat , dus de de voorveer zover ingeveerd dat hij net het chassis optilt . Daarna de bouten vastdraaien. Dit ter voorkoming van het scheuren van je rubbers aan de buiten en binnen bus.mogelijk de draagarmen
draagarmen er op 2 kolomsbrug onder zetten, dan 4-kolommer op rijden, daar bouten pas vast zetten
Dan bij voorkeur wel op een 2koloms en de arm omhoog krikken met een bakkrik alvorens ik het juiste nm toepas.
Als ik je een tip mag geven ( misschien weet je dit al ) zet dan de boten van de draagarmen aan het subframe vast , als het wiel op de normale stand staat , dus de de voorveer zover ingeveerd dat hij net het chassis optilt . Daarna de bouten vastdraaien. Dit ter voorkoming van het scheuren van je rubbers aan de buiten en binnen bus.
Vierkolommer dan maar. "t is maar een Renault Twingo 2 overigens.als je het met die bakkrik doet, moet je van tevoren de juiste hoogte van je naaf tot je spatbord bepalen. en afhankelijk van je type auto zorgen dat je 'm niet achterover van de 2-kolommer af kiepert. (spanwijdte voor-achter maximaal bij het optillen) als ik gezien heb hoe makkelijk sommige auto's aan de andere kant opwippen of juist omkiepen als je aan één kant staat te trekken (een combo of berlingo moet op een tweekolommer juist àchter vastgemaakt anders gaat ie voorover van de 2-koloms af als je daar te hard aan een bout trekt!) rol ik 'm lekker naar de vierkolommer
Had die voor die twingo , niet eerst een golf , die ook prima verzorgd was ?45K erop van een oud vrouwtje
juist daarom: wat ze namelijk óók vergeten als ze die bakkrik pakken: er gaat nog een stabilisatorstang naar de andere kant die je nogal forceert omdat je de andere kant via die stabilisatorstang óók opkrikt en waardoor je juist een twingo misschien wel helemaal optilt!"t is maar een Renault Twingo 2 overigens.
hou op! ik was er ook! stond vooraan met rode vervaalde Yaris ik heb motorolie en versnellingsbakolie ververst (die tweede werd een oliebad toen de dop met slang van mijn fles af schoot omdat ik te hard kneep en hoe ik ook gespoeld heb met remmenreiniger en gedept met doeken, de eerste km's rookte mijn uitlaatspruitstuk aan de buitenkant als een ouwe diesel.. vervolgens voorremblokken vervangen en daarvoor de remankers goed ontroest zodat de nieuwe blokken weer vrij terug kunnen veren als je Niet remt. achter ook nog even los gehad en opgesteld. dat hoort automagisch te gaan, maar was al een tijdje niet meer gebeurd.. beide kanten kon ik 15 klikjes na geven.. ik schrok ook van de prijzen en dacht nog, ik zal jou maar waarschuwen.. maar dat hoeft niet meerVandaag weer aan de beun geweest bij Heining Hobbyhal.
Keek er tegenop ook te laat me nest uit, maar 11:33 was ik er.
Van tevoren gebeld, maar namen niet op. Bleken nog twee bruggen vrij te zijn, dus ik heb geluk gehad, was best druk.
Prijzen zijn wel verhoogd:
View attachment 68411
Remschoenen waren in contact geweest met remmenreiniger en ik heb één kant vorige keer met spoed dicht moeten gooien om toch weg te kunnen rijden voor 17:00.
Boel even los gehaald, remschoenen geinspecteerd en de bevestiging ervan.
Vond ze niet zo mooi, wss door 't contact met remmenreiniger.
Heb de voering maar even opgeschuurd en afgeveegd met een doek en vervolgens nog even met een luchtspuit afgeblazen.
Wellicht dat ik ze ooit toch een keer weer moet vervangen, maar dan wel met de juiste gereedschappen, een borgpendrukker en een verentang.
Nu moest ik ze vooraf monteren, handremkabel erin en vervolgens flink beunen om ze vast te krijgen met 1 hand die ik overheb terwijl ik de remschoenen tegen de ankerplaat houd en de borgen vastdruk. Ook al ziet dit er bij autodoc vrij eenvoudig uit, ik merk toch een enorme neiging van de remschoenen om dubbel te klappen door de veerspanning.
Met de juiste gereedschappen zou ik de remschoenen kunnen monteren om vervolgens daarna pas de veren te monteren.
Voor nu is het prima, zal het over een x aantal maanden nog een keer los halen en bekijken.
Vervolgens heb ik de voorzijde los gehaald, de remblokken van merk Febi(schijven zijn ook dit merk btw) gedemonteerd, de boel helemaal gereinigd en de geleidepenrubbers nogmaals vervangen. Alles opnieuw ingevet en brembo blokjes gemonteerd, deze hebben fabriekaf al afgevlakte zijdes.
Vooralsnog heb ik geen piep meer gehoord.
Nu kan dat binnen een aantal weken natuurlijk nog komen, maar ik heb goede hoop.
Voor schuren:
View attachment 68412
Na schuren:
View attachment 68413
Er was een kerel naast me aan 't sleutelen, raakten aan de praat.
Ik had het over me draagarmen, hij was geen monteur maar pakte een hele grote schroevendraaier en ging eens wrikken tussen de draagarmen
nabij de rubbers.
Op zicht en o.b.v. het wrikken had hij het idee dat de draagarmen prima waren.
Wel keken we naar de 'stabillisatorlagers'.
Ik vond ze al shady ogen.
Bij één ervan zie je een blauwe ring waarvan ik zelf het idee heb dat deze recht hoort te staan op het metaal eronder.
Zie cirkel op de foto's.
Ook al staat er 125 k op de klok nu, ik zelf vermoed dat de draagarmen momenteel nog geen issues geven.
Daarbij viel het me op dat ze eigenlijk maar twee maal de vier-koloms bruggen hebben.
Deze moest je dan de dag ervoor om 9 uur even reserveren telefonisch.
Maarja, ik kan natuurlijk geen 4koloms brug reserveren om vervolgens aan te komen zetten en eerst 2 uur lang me draagarmen aan het vervangen ben op een 2koloms.
Uiteindelijk me 7000 km oude achterbanden ook verwisseld naar de voorkant, de voorkant had 22.000 erop zitten.
Wss zal ik eerst een keer de stabillisatorlagers vervangen, wss ook nog gewoon op assteunen thuis voor de deur. Spaart me weer 30 min rijden x 2, 3 uur bruggeld en het risico dat ik het niet voor elkaar krijg en de auto ver van huis staat.
Die 3/4 euro lampjes met magneet op batterijen van de action zijn trouwens echt hemels!
Hieronder foto's van de stabillsatorlagers: