CityCoco Ecruiser X1 onbetrouwbaar geworden

mrcitycoco

New Member
Ik heb anderhalf jaar geleden een e-cruiser gekocht bij Ecruiser te Tholen.
Het betreft het model een citycoco X1, zeg maar een electrische step met dikke banden.
De aankoop verliep rommelig via niet bestaande tussenpersonen, maar uiteindelijk was alles geregeld en de scooter werd naar Friesland gebracht.

Na een klein jaar was het stuur helemaal losgetrild.
Ze wilden eventueel wel langskomen om het te herstellen, maar met hulp van een handige kennis en een filmpje konden we, met behoud van garantie, het zelf herstellen. Wat bleek? In plaats van Loctite hebben gebruikt, hadden ze een middel gebruikt om het juist goed gesmeerd te houden. Heel vreemd.
Al goed, het euvel van het losse stuur is verholpen en hij reed weer.

Maar nu weer een klein jaar verder, wil de scooter niet meer wegrijden.
Ik dacht dat het aan de schakelaar lag van de zijstandaard, want hij deed het soms wel en soms niet.
Deze nagekeken, opnieuw stekkertje erin gezet, zag er goed uit en opnieuw de schakelaar gemonteerd en de bout van de zijstandaard goed aangedraaid.
Helaas geen verbetering, de scooter staat stil.

De leverancier wil wel het probleem komen oplossen, maar berekenen ineens voorrijkosten van 250km x 2 x 60cent! (300 euro?!).
Daar boven op komt in ieder geval de kosten voor het onderhoud ad 150 euro plus eventuele extras!

In mijn omgeving heb ik bedrijven gevraagd, maar niemand wil dit model in onderhoud nemen...
Elke leverancier blijkt er slechte ervaringen mee te hebben...

Mijn scooter staat tevens in de verkoop, gangbare prijs is ca. 700 euro...
Eigenlijk lijkt het erop dat het beestje total loss is nu...

Heeft iemand tips voor me?
 
Advertisement - register to remove this

Maar nu weer een klein jaar verder, wil de scooter niet meer wegrijden.
Ik dacht dat het aan de schakelaar lag van de zijstandaard, want hij deed het soms wel en soms niet.
Deze nagekeken, opnieuw stekkertje erin gezet, zag er goed uit en opnieuw de schakelaar gemonteerd en de bout van de zijstandaard goed aangedraaid.
Helaas geen verbetering, de scooter staat stil.
Heb je de schakelaar zelf ook gemeten of die uberhaupt schakelt?
 
Ja.

Ga als volgt te werk:
  1. Trek de connector los.
  2. Multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  3. Zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter.
  4. Rode meetdraad in de aansluiting met het Ohmega tekentje van de multimeter.
  5. Houd de rode meetpen tegen het ene pinnetje van de schakelaar connector.
  6. Houd de zwarte meetpen tegen het andere pinnetje van de schakelaar connector.
  7. Bedien de standaard.
  8. De waarde die je afleest moet in de ene stand van de standaard nagenoeg 0 Ohm zijn en in de andere stand van de standaard oneindig zijn van weerstand, dit wordt op het display meestal aangegeven met OL, L of I.
Edit: Een tweede persoon is handig hierbij. ;)
1715974713762.png
 
Last edited:
Ja.

Ga als volgt te werk:
  1. Trek de connector los.
  2. Multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  3. Zwarte meetdraad in de com-aansluiting van de multimeter.
  4. Rode meetdraad in de aansluiting met het Ohmega tekentje van de multimeter.
  5. Houd de rode meetpen tegen het ene pinnetje van de schakelaar connector.
  6. Houd de zwarte meetpen tegen het andere pinnetje van de schakelaar connector.
  7. Bedien de standaard.
  8. De waarde die je afleest moet in de ene stand van de standaard nagenoeg 0 Ohm zijn en in de andere stand van de standaard oneindig zijn van weerstand, dit wordt op het display meestal aangegeven met OL, L of I.
Edit: Een tweede persoon is handig hierbij. ;)
View attachment 75796
dank je, ga ik testen wanneer ik tijd heb, maar de aansluiting heeft 3 pinnetjes... welke kleuren moet ik dan meten?
 
Beetje vreemd op het plaatje, die ik heb gedownload van een website die onderdelen verkoopt voor deze "step", zie ik maar 2 draden.
Waarschijnlijk is het een wisselschakelaar die wordt gebruikt op jouw step.
Gewoon even een overzichtje maken zoals hieronder.

Ik ken de draadkleuren niet dus ik noem de draadjes maar 1 t/m 3.
Beslis zelf maar welke je draadje 1, 2 en 3 noemt, de volgorde, van links naar recht of visaversa, maakt niks uit.

Ene draadjeAndere draadjeStandaard positieWeerstandswaarde
Draadje 1Draadje 2Ingeklapt
Draadje 1Draadje 3Ingeklapt
Draadje 2Draadje 3Ingeklapt
Draadje 1Draadje 2Uitgeklapt
Draadje 1Draadje 3Uitgeklapt
Draadje 2Draadje 3Uitgeklapt
 
Beetje vreemd op het plaatje, die ik heb gedownload van een website die onderdelen verkoopt voor deze "step", zie ik maar 2 draden.
Waarschijnlijk is het een wisselschakelaar die wordt gebruikt op jouw step.
Gewoon even een overzichtje maken zoals hieronder.

Ik ken de draadkleuren niet dus ik noem de draadjes maar 1 t/m 3.
Beslis zelf maar welke je draadje 1, 2 en 3 noemt, de volgorde, van links naar recht of visaversa, maakt niks uit.

Ene draadjeAndere draadjeStandaard positieWeerstandswaarde
Zwart RoodIngeklapt1
GeelZwartIngeklapt60
RoodGeelIngeklapt1
ZwartRoodUitgeklapt1
GeelZwartUitgeklapt1
RoodGeelUitgeklapt1
Geeft standaard waarde 1 op de multimeter.
Bij meten is de enige die reageert Geel-Zwart Ingeklapt met varierend, ca 60 ohm.
Ik neem dan aan dat de schakelaar stuk is anders had ik ook op de zwart-rood een waarde gemeten toch?
 
Ik neem dan aan dat de schakelaar stuk is anders had ik ook op de zwart-rood een waarde gemeten toch?
Ik weet niet hoe deze schakelaar schakelen moet (kleuren) omdat ik geen schema van deze "step" heb maar gezien de waardes die je meet en het feit dat je voor de "step" er definitief mee kapte hij ook al niet goed schakelde, lijkt mij inderdaad de schakelaar defect.
Ik neem aan dat als je de meetpennen van de meter tegen elkaar houdt, de meter wel nagenoeg 0 Ohm aangeeft, in de praktijk is dit meestal 0,2 a 0,3 Ohm.
 
Ik weet niet hoe deze schakelaar schakelen moet (kleuren) omdat ik geen schema van deze "step" heb maar gezien de waardes die je meet en het feit dat je voor de "step" er definitief mee kapte hij ook al niet goed schakelde, lijkt mij inderdaad de schakelaar defect.
Ik neem aan dat als je de meetpennen van de meter tegen elkaar houdt, de meter wel nagenoeg 0 Ohm aangeeft, in de praktijk is dit meestal 0,2 a 0,3 Ohm.
ja klopt inderdaad.
ik heb de leverancier bericht, wachten op een nieuwe schakelaar en hopen dat het dan weer goed rijdt.
Dan kan ik hem eindelijk verkopen...
Want ik ben verhuisd en heb geen plek er voor eigenlijk.
 
Het is een beetje gek...
Ik heb contact gehad met de leverancier en die zegt dat je de remsensoren en schakelaar zijstandaard los kan koppelen en dat hij dan weg zou moeten kunnen rijden. Als dat niet het geval is, is de gashendel stuk en krijg ik een nieuwe...
 
En eindelijk, na meerdere keren bellen en mailen, hebben ze de gashendel opgestuurd.
Eerst nota bene naar mijn oude adres, terwijl ik duidelijk mijn adres in de email had gezet.
Nu, dus een maand later, heb ik deze gashendel vandaag ontvangen en uitgeprobeerd.
Het blijkt dus niet de gashendel te zijn, eerst getest met alle sensoren los gekoppeld.
En daarna met alle sensoren aangekoppeld.

Nu weer in de pen geklommen, want ze namen de telefoon weer eens niet op...
Gevraagd of ze de sensor van de standaard opsturen en anders claim ik garantie op de e-cruiser en moeten ze het zelf maar oplossen.
Wat een prut-product en wat een waardeloze leverancier...
 
Back
Top