Cilinder vastgelopen

Jeff0

Hendig sjiek slipper
Mijn cilinder is vanochtend vastgelopen :(... nu ga ik dus voor een nieuwe kijken.

De dealer zei dat ik beter een alu kon pakken dan gietijzer, omdat die z'n warmte beter kwijtraakt (klopt dit)?

De reden van vastlopen was volgens hem, een te kleine sproeier. Ik reedt met een 86 op DR50, Hebo Gara 70cc, 12mm en een orginele (begrensde) luchtfilter. Ook zat mijn koelkap (bij de ontsteking) niet goed vast. Kan dit eigenlijk wel, het lijkt mij als er extra luchtbijkomt dat ie juist beter koelt?
 
Advertisement - register to remove this

Ok, ga denk ik toch maar voor een gietijzer. Zou het trouwens kunnen dat ie vastgelopen door een te kleine sproeier? Ik had namelijk eerst met 88 geprobeerd en toen liep ie voor geen meter. Toen 86 erin gedaan en liep heerlijk.

M'n vorige (orginele) cilinder was ook licht vastgelopen (niet echt merkbaar), want de zuiger was gedeeltelijk gesmolten. De vorige eigenaar reedt met sproeier 76 met dezelfde setup (zonder Hebo vario), ik heb er toen eerst een 82 in gedaan en liep zonder problemen.
 
gietijzer of alu maakt tegenwoordig weinig meer uit , op straat is een gietijzer net zo goed als alu , alleen kan een alu meer vermogen geven.

mja , maak eens een foto van de zuiger en cilinder , dan pas kunnen wij zeggen wat er is gebeurd.

wat voor smering heb je gebruikt?
 
De scoot staat nog bij de dealer en wordt morgen pas thuis bezorgt. Ik gebruik volledig synthetische 2-takt olie van Valvoline.

Morgen post ik de foto's.
 
er kunnen meer oorzaken zijn van de vastloper.

carb verstopt > geen olietoevoer
verkeerde montage
kapje niet goed vast lijkt me stug maar als je zndr had gereden koelt de cilinder idd niet goed en dan bestaat er wel een kans betreft AC scooters :)

je carters niet schoon zijn "vuil bij de krukas" of in je benzinetraject gekomen.
verkeerde mengverhouding

membraan klep wat kapot is gegaan en met een xK rpm lkkr over de wand is gegaan van de cilinder..

er kunnen heel wat factoren meespelen, dit is nu alleen maar een beetje gissen.

Je zal toch echt de cilinder moetne laten zien, hierdoor kan je vaak zien wat er gebeurt is.
 
Last edited:
fvanwinsen5 said:
voor dagenlijks gebruik zou ik mooi een gietijzer pakken!! alu laat de warmte wel idd kwijt! maar alu moet je lang warmrijden, die cilinders zijn nou eenmaal gevoelig!

kheb un mhr50 en werkt ook gwoon perfect op straat...
als je meer vermoge wilt moet je idd voor alu gaan, maar je moet wel oplette dat het veel moeilijker is om er egt topvermogen uit te krijge en je hebt veel minder keuze uit uitlaten

wil je meer vermoge zonder veel geplaar zou ik voor 70giet gaan.
tis maar net wat je wilt
 
forcerunner said:
sproeier 86 op een dr50 met die uitlaat en 12
is om maar simple weg te zeggen giganthish groot

met een dr70cc zit je net op 88 met yasuni r en 17.5 met ongebregns luchtfilter

met stnd filter hoef 86 echt niet te groot te zijn hoor, khad in originele cil ook 86 zonder prop in filter
 
forcerunner said:
sproeier 86 op een dr50 met die uitlaat en 12
is om maar simple weg te zeggen giganthish groot

met een dr70cc zit je net op 88 met yasuni r en 17.5 met ongebregns luchtfilter

Te groot? Met een 76 en 82 wilde ie geeneens starten :X, maar volgens mij kun je een 17,5mm ook helemaal niet met een 12mm vergelijken toch?
 
forcerunner said:
sproeier 86 op een dr50 met die uitlaat en 12
is om maar simple weg te zeggen giganthish groot

met een dr70cc zit je net op 88 met yasuni r en 17.5 met ongebregns luchtfilter

Ik zit nu met de testbak op 94 met DR50, 12mm, shot/yas.
Met die DR50 kan je meteen 10 maten omhoog ten opzichte van standaard.
Trekt erg lekker trouwens.
 
Last edited:
meestal is bij een imitatie 50cc de sproeiermaat groter nodig dan std cilinder ,en idd , zonder prop kom ik meestal ook boven de 90..

zonder prop zit ik al gauw boven de 82/84
 
De cilinder was dus niet echt vastgelopen, maar er was een circlip losgekomen :X. Dus zuiger was kapot en de wand was een klein beetje beschadigd.

Heb nu 2 nieuwe problemen:
1. De ring waar de zuigerpen doorheen komt, zit los... is dit erg of gewoon normaal?
2. Dat ding achter mijn vario is losgekomen en daar vielen allerlei pennetjes, veertjes en rolletjes uit. Kan ik deze op een of andere manier terug steken of moet ik een nieuwe kopen? (hoe heet dat ding trouwens)

"EDIT" Op easyparts.nl heet zo'n ding een 'Starter Clutch Assy', ik geloof tenminste dat dat de goeie is. Het is het ding achter je vario en voor je vertanding.
 
Last edited:
Jeff0 said:
De cilinder was dus niet echt vastgelopen, maar er was een circlip losgekomen :X. Dus zuiger was kapot en de wand was een klein beetje beschadigd.

Heb nu 2 nieuwe problemen:
1. De ring waar de zuigerpen doorheen komt, zit los... is dit erg of gewoon normaal?
2. Dat ding achter mijn vario is losgekomen en daar vielen allerlei pennetjes, veertjes en rolletjes uit. Kan ik deze op een of andere manier terug steken of moet ik een nieuwe kopen? (hoe heet dat ding trouwens)

"EDIT" Op easyparts.nl heet zo'n ding een 'Starter Clutch Assy', ik geloof tenminste dat dat de goeie is. Het is het ding achter je vario en voor je vertanding.


1 : dat is normaal want je bedoelt je naaldlager
2 : je kan die meenemer wel weer inmekaar zetten maar het is een hoop gekut en een nieuwe kost geen drol
 
Heb al een nieuwe gehaald.

Ik heb trouwens een Airsal T6 50cc gekocht, welke moet ik ongeveer hebben? Mijn setup: Airsal T6 50cc, Hebo gara 70cc, Onbegrensde luchtfilter en hebo vario.
 
JA, weet ik :). Maar de Gara 70cc versie loopt toch beter op een 50cc cilinder dan een Gara 50cc versie doet?

En de cilinder is ook nog steeds 50cc, dus ik snap je opmerking niet helemaal :p
 
Back
Top