Chroom molybdeen

Biker 0

New Member
Ik heb behoefte aan een nieuwe snorfiets 25 km die heel licht in gewicht is vanwege spierproblemen.

Vrijwel alle snorfietsen zijn minimaal 50 tot 60 kilo behalve de loopfiets Sitgo die is ongeveer 15 kilo.
Die Sitgo is zo licht vanwege het gebruik van Chroom molybdeen (chromoly). Maar deze snorfiets heeft zo'n smalle treeplank (voetenplank).

Mijn vraag is nu:
Waarom maken die fabrikanten geen snorfietsen die gebruik maken van het materiaal Chroom molybdeen?
 
Advertisement - register to remove this

1729836438394.png
Deze is vrij laag qua gewicht. Lichter zal je ze niet snel vinden, als dit te zwaar is zou je een benzine brommer kunnen overwegen,Piaggio ciao bijvoorbeeld

Mijn vraag is nu:
Waarom maken die fabrikanten geen snorfietsen die gebruik maken van het materiaal Chroom molybdeen?


Dat zal met prijs te maken hebben. Deze agm kost 1400. Dan kan er zo eens 1000 bij komen.
en 2400 euro voor een klein smal (dan wel een licht)scootertje zullen weinig mensen op willen/kunnen brengen.
Mijn Niu mqi koste dat al. Dat vond ik al flink geld ondanks dat je een best complete scooter met cruise control hebt. Laat staan voor zo'n smal ding.
 
Ik denk dat je de vraag al bijna zelf beantwoord. De fabrikanten die zoiets maken maken dat voor een heel specifieke doelgroep. Om het zo licht te krijgen gaat de prijs omhoog.

Voor de reguliere consument zijn de huidige snorfietsen prima qua prijs en gewicht.

Wat is eventueel je bezwaar om de treeplank van de sitgo te verbreden of aan te passen zodat het voor jou geschikt is?
 
Mijn broer heeft bij de Itek een licht snorscootertje gekocht zoals beneden.
Het is meer een fiets waar je niet op hoeft te trappen. ;)
Het exacte gewicht durf ik niet te zeggen maar is een heel smal en licht dingetje en zal in de buurt komen van het gewicht dat je zoekt.

Een aantal maanden geleden heb ik hem nog zien staan maar of ze hem nu nog hebben, geen idee.

1729838546739.png
 
Waarom kies je niet voor een elektrische fiets? (Speed pedelec) Lichter gaat het niet worden.

Chromoly is ook helemaal niet specifiek licht. Het is gewoon een sterke soort staal. Ze kunnen het frame misschien iets lichter uitvoeren omdat het sterk staal is, maar het is absoluut niet licht.

Een licht gewicht frame is gemaakt van aluminium. Maar dat zie je op scooters helemaal bijna nooit.

Ik zie het nut ook niet zo, zeg dat een stalen frame 20kg weegt, en een aluminium frame 10. Dan gaat je scooter bij wijze van spreken van 100, naar 90kg. Schiet je helemaal niets mee op.

Het frame is niet het zware onderdeel van een scooter. Dat is de motor, en in het geval van een elektrische zijn het de accus.
 
Last edited:
View attachment 78149
Deze is vrij laag qua gewicht. Lichter zal je ze niet snel vinden, als dit te zwaar is zou je een benzine brommer kunnen overwegen,Piaggio ciao bijvoorbeeld

Mijn vraag is nu:
Waarom maken die fabrikanten geen snorfietsen die gebruik maken van het materiaal Chroom molybdeen?


Dat zal met prijs te maken hebben. Deze agm kost 1400. Dan kan er zo eens 1000 bij komen.
en 2400 euro voor een klein smal (dan wel een licht)scootertje zullen weinig mensen op willen/kunnen brengen.
Mijn Niu mqi koste dat al. Dat vond ik al flink geld ondanks dat je een best complete scooter met cruise control hebt. Laat staan voor zo'n smal ding.
De Peaggio ciao is ongeveer 50 kilo is ook best wel zwaar en is 2e hands. De Sitgo was eerst 2000 euro dat zit nog in 1 of ander youtube filmpje van hooguit een paar jaar geleden de prijs
is opgedreven.

Ik begrijp niet wat je bedoelt met een smal scootertje, wat is er zo erg aan een smal
scootertje het lijkt mij juist beter maar heb alleen ervaring met een Saxonette comfort plus dat is een snorfiets die ook kan fietsen.
Post automatically merged:

Ik denk dat je de vraag al bijna zelf beantwoord. De fabrikanten die zoiets maken maken dat voor een heel specifieke doelgroep. Om het zo licht te krijgen gaat de prijs omhoog.

Voor de reguliere consument zijn de huidige snorfietsen prima qua prijs en gewicht.

Wat is eventueel je bezwaar om de treeplank van de sitgo te verbreden of aan te passen zodat het voor jou geschikt is?
Volgens de RDW mag een treeplank slechts 5 cm breder gemaakt worden zonder extra
keuring. Maak je die treeplank meer dan 5 cm breder dan moet er een individuele typegoedkeuring plaatsvinden dat kost al gauw zo'n 1000 euro. Winkels zijn nauwelijks
bereid om dit gehele proces te doen.
Post automatically merged:

Mijn broer heeft bij de Itek een licht snorscootertje gekocht zoals beneden.
Het is meer een fiets waar je niet op hoeft te trappen. ;)
Het exacte gewicht durf ik niet te zeggen maar is een heel smal en licht dingetje en zal in de buurt komen van het gewicht dat je zoekt.

Een aantal maanden geleden heb ik hem nog zien staan maar of ze hem nu nog hebben, geen idee.

View attachment 78150
Nee, is nergens meer te vinden.
Post automatically merged:

Waarom kies je niet voor een elektrische fiets? (Speed pedelec) Lichter gaat het niet worden.

Chromoly is ook helemaal niet specifiek licht. Het is gewoon een sterke soort staal. Ze kunnen het frame misschien iets lichter uitvoeren omdat het sterk staal is, maar het is absoluut niet licht.

Een licht gewicht frame is gemaakt van aluminium. Maar dat zie je op scooters helemaal bijna nooit.

Ik zie het nut ook niet zo, zeg dat een stalen frame 20kg weegt, en een aluminium frame 10. Dan gaat je scooter bij wijze van spreken van 100, naar 90kg. Schiet je helemaal niets mee op.

Het frame is niet het zware onderdeel van een scooter. Dat is de motor, en in het geval van een elektrische zijn het de accus.
Met een speed pedelec moet ik vaak tussen de auto's rijden en dat lijkt me niet prettig.
Vaak zit er geen gashendel op een speed pedelec en die heb ik wel nodig toch lijkt
dit wel toegestaan. Maar er zijn geen handelaren die een speed pedelec kunnen leveren
met een gashendel.

Chromoly is een sterker soort staal als ze hun best hebben gedaan in de fabriek maar
meer ook niet. Omdat het sterker is heb je er minder van nodig en wordt het produkt
behoorlijk lichter. Sitgo is slechts 15 kilo.
 
Last edited:
Volgens de RDW mag een treeplank slechts 5 cm breder gemaakt worden zonder extra
keuring. Maak je die treeplank meer dan 5 cm breder dan moet er een individuele typegoedkeuring plaatsvinden dat kost al gauw zo'n 1000 euro. Winkels zijn nauwelijks
bereid om dit gehele proces te doen.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit zit met de RWD? Volgens mij is de Sitgo geclassificeerd als gehandicaptenvoertuig, en mag je tot 1meter breed zijn. Ik weet niet waar je zelf aan zat te denken qua verbreden voetplank, maar misschien inklapbare stepjes erop en gaan. Zijn je spierproblemen ook medisch? Want ik zou dan ook een aanvraag inschieten bij de WMO, voor een "fietsvoorziening".

 
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit zit met de RWD? Volgens mij is de Sitgo geclassificeerd als gehandicaptenvoertuig, en mag je tot 1meter breed zijn. Ik weet niet waar je zelf aan zat te denken qua verbreden voetplank, maar misschien inklapbare stepjes erop en gaan. Zijn je spierproblemen ook medisch? Want ik zou dan ook een aanvraag inschieten bij de WMO, voor een "fietsvoorziening".

Ja, als je die pagina leest dan lijkt het wel haast toegestaan om een gehandicapten
voertuig als de Sitgo te verbreden tot maar liefst 1 meter. Mogelijk dat ik toch nog
een keer hierover een vraag ga stellen aan de RDW. Ik had ongeveer een week
geleden gemaild naar de RDW hierover en ze zeiden het volgende.


"Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het verbreden van een treeplank van een voertuig.

In hoofdstuk 6 van de regeling voertuigen is onderstaande beschreven . Als het voertuig na deze wijziging hieraan voldoet moet deze wijziging door de RDW worden beoordeeld.

h.
de breedte van bedrijfsauto’s, bussen, bijzondere bromfietsen, landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en aanhangwagens, indien deze meer dan 50 mm afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde en, voor zover het een landbouw- of bosbouwtrekker, motorrijtuig met beperkte snelheid, mobiele machine, landbouw- of bosbouwaanhangwagen of verwisselbaar getrokken uitrustingsstuk betreft de afwijking, niet ontstaat door het aanbrengen van:"
 
De Peaggio ciao is ongeveer 50 kilo is ook best wel zwaar en is 2e hands. De Sitgo was eerst 2000 euro dat zit nog in 1 of ander youtube filmpje van hooguit een paar jaar geleden de prijs
is opgedreven.

1.Ik begrijp niet wat je bedoelt met een smal scootertje, wat is er zo erg aan een smal
scootertje het lijkt mij juist beter maar 2.heb alleen ervaring met een Saxonette comfort plus dat is een snorfiets die ook kan fietsen.
Post automatically merged:


Volgens de RDW mag een treeplank slechts 5 cm breder gemaakt worden zonder extra
keuring. Maak je die treeplank meer dan 5 cm breder dan moet er een individuele typegoedkeuring plaatsvinden dat kost al gauw zo'n 1000 euro. Winkels zijn nauwelijks
bereid om dit gehele proces te doen.
Post automatically merged:


Nee, is nergens meer te vinden.
Post automatically merged:


Met een speed pedelec moet ik vaak tussen de auto's rijden en dat lijkt me niet prettig.
Vaak zit er geen gashendel op een speed pedelec en die heb ik wel nodig toch lijkt
dit wel toegestaan. Maar er zijn geen handelaren die een speed pedelec kunnen leveren
met een gashendel.

Chromoly is een sterker soort staal als ze hun best hebben gedaan in de fabriek maar
meer ook niet. Omdat het sterker is heb je er minder van nodig en wordt het produkt
behoorlijk lichter. Sitgo is slechts 15 kilo.
1. voor het geld vind ik t een erg kaal en smalle scooter.
2. Ik heb zelf een spartamet.
 
Sowieso, de breedte zal gemeten zijn bij het stuur. Dat is gewoon de breedte die geregistreerd staat, en ik denk dat ze niet willen dat die dimensie wordt aangepast. Hoeveel wil je de voetenplank breder maken?
 
Waarom niet weer een spartamet? of de oude opknappen?
Want laten we wel wezen. Als dat al te zwaar zou zijn kan u misschien beter niet meer zoeken naar een snorfiets. Dan beter kijken naar ander vervoer. Lichter dan de spartamet e.d ga je niet vinden.
 
Sowieso, de breedte zal gemeten zijn bij het stuur. Dat is gewoon de breedte die geregistreerd staat, en ik denk dat ze niet willen dat die dimensie wordt aangepast. Hoeveel wil je de voetenplank breder maken?
De voetenplank van zo'n Sitgo is 12 cm maar ze hebben een optie voor 17 cm maar ik zou liever de breedte hebben van een fiets dat is ongeveer 35 cm maar 30 kan ook.
Post automatically merged:

Waarom niet weer een spartamet? of de oude opknappen?
Want laten we wel wezen. Als dat al te zwaar zou zijn kan u misschien beter niet meer zoeken naar een snorfiets. Dan beter kijken naar ander vervoer. Lichter dan de spartamet e.d ga je niet vinden.
Ik heb een aantal jaren een spartamet gehad maar die deed het soms niet en dat is lastig. Misschien dat ik de Saxonette Comfort S die ik nu gebruik laat keuren door de RDW. Want de typegoedkeuring is vervallen sinds 2018. Ik werd daarover een paar
maanden geleden geinformeerd. De regels voor de typegoedkeuring zijn veranderd en
zodoende is de typegoedkeuring vervallen. Het kan bij wijze van spreke gaan over een
achteruitkijkspiegeltje.
 
De voetenplank van zo'n Sitgo is 12 cm maar ze hebben een optie voor 17 cm maar ik zou liever de breedte hebben van een fiets dat is ongeveer 35 cm maar 30 kan ook.
Post automatically merged:


Ik heb een aantal jaren een spartamet gehad maar die deed het soms niet en dat is lastig. Misschien dat ik de Saxonette Comfort S die ik nu gebruik laat keuren door de RDW. Want de typegoedkeuring is vervallen sinds 2018. Ik werd daarover een paar
maanden geleden geinformeerd. De regels voor de typegoedkeuring zijn veranderd en
zodoende is de typegoedkeuring vervallen. Het kan bij wijze van spreke gaan over een
achteruitkijkspiegeltje.
werkelijk?Nog nooit eerder gehoord dat een goedkeuring vervallen is van een voertuig.
 
De voetenplank van zo'n Sitgo is 12 cm maar ze hebben een optie voor 17 cm maar ik zou liever de breedte hebben van een fiets dat is ongeveer 35 cm maar 30 kan ook.
Post automatically merged:


Ik heb een aantal jaren een spartamet gehad maar die deed het soms niet en dat is lastig. Misschien dat ik de Saxonette Comfort S die ik nu gebruik laat keuren door de RDW. Want de typegoedkeuring is vervallen sinds 2018. Ik werd daarover een paar
maanden geleden geinformeerd. De regels voor de typegoedkeuring zijn veranderd en
zodoende is de typegoedkeuring vervallen. Het kan bij wijze van spreke gaan over een
achteruitkijkspiegeltje.

Ik zou nog eens goed informeren of ze je bij het RDW begrijpen. Je past niet de breedte aan van het voertuig, want dat blijft hetzelfde (ze meten het breedste punt). Jouw "aanpassing" zal ervoor zorgen dat je nog binnen die reeds goedgekeurde breedte blijft. (Desnoods met opvouwbare stepjes).

Maar ik zou echt contact opnemen met de WMO in jouw gemeente. Als het medisch is dan zou ik eerder deze route ook even goed uitvragen :)
 
werkelijk?Nog nooit eerder gehoord dat een goedkeuring vervallen is van een voertuig.
RDW zei het volgende:
Voor wat betreft de geldigheid van een typegoedkeuring geldt dat deze geldig is tot het moment dat er nieuwere eisen van kracht worden.
In dat geval krijgt een typegoedkeuring een einddatum en kan het voertuig niet meer geregistreerd worden. Na het verval van de typegoedkeuring is er voor bromfietsen nog een mogelijkheid om deze te registreren op basis van restantvoorraad indien deze nog in een Nederlandse voorraad staan en voorkomen op een restantvoorraadlijst gedurende een periode van 24 maanden na het verval van de typegoedkeuring. Na deze periode is het niet meer mogelijk de voertuigen te registreren op basis van de typegoedkeuring en kan het voertuig enkel worden toegelaten op basis van een individuele goedkeuring.


De goedkeuring van dit specifieke voertuig is reeds vervallen per 01-01-2018, waarbij de mogelijkheid tot registratie op basis van restantvoorraad liep tot 01-01-2020.
De reden van het vervallen van de typegoedkeuring was de intrekking van de kaderrichtlijn 2002/24, welke werd vervangen door de Europese kaderverordening 168/2013.
Post automatically merged:

Ik zou nog eens goed informeren of ze je bij het RDW begrijpen. Je past niet de breedte aan van het voertuig, want dat blijft hetzelfde (ze meten het breedste punt). Jouw "aanpassing" zal ervoor zorgen dat je nog binnen die reeds goedgekeurde breedte blijft. (Desnoods met opvouwbare stepjes).

Maar ik zou echt contact opnemen met de WMO in jouw gemeente. Als het medisch is dan zou ik eerder deze route ook even goed uitvragen :)
In hoofdstuk 6 van de regeling voertuigen is onderstaande beschreven.

Inderdaad zie ik nergens staan dat het over een treeplank of voetenplank gaat, ze hebben het alleen over de totale breedte van het voertuig.

Ja, het is wel een medisch geheel maar het is altijd moeilijk om aan vergoeding en
dergelijke te komen. En ik vertrouw het ook niet zo erg, je wordt misschien blij gemaakt
met een 2e hands voertuig met een oude accu. Als ik reviews lees over Medipoint
dan is het een heleboel geklaag.
 
Last edited:
Back
Top