Hi,
Het gaat écht om een CDI als deze :
https://www.dhresource.com/0x0s/f2-...otorcycle-gy6-two-plugs-6pins-cdi-box-for.jpg
Ik heb een los olie reservoir , gouden vuistregel voor 2-takt normaal gesproken.
Als antwoord op jouw edit : kan ik hem dan slechts opvoeren door Vario ring en afstelling carburateur, zonder iets aan de uitlaat en cilinder te doen?
heb je nog een prop in je uitlaat dan?
De scooter is volledig standaard, als deze erin zit affabriek, dan zit hij er nog.
Dat is niet helemaal waar dat cdi wijzigingen geen effect hebben bij een 2-takt en dit alleen voor 4takt geld..
Hoe zit het wel in elkaar.. Een grote groep 2-takt scooters zijn inderdaad niet cdi begrenst.. Er is echter wel een kleinere groep 2-takt scooters die wel cdi begrensd zijn, dus op een maximaal toerental, en daarboven gaat hij gewoon niet harder..
Het is wel zo dat de groep 4takt scooters wel zowat allemaal begrensd zijn via de cdi..
Zou zelf aanraden om eerst naar mechanische begrenzingen te kijken.. Een CDi kan je altijd nog als laatste doen..
Thanks, ook weer wat geleerd! Maar hoe kan men ontdekken of dit bij zijn/haar eigen 2takt aan de orde is?
Dat merk je vanzelf wel als je alle mechanische begrenzers hebt verwijderd en de sproeier hebt vergroot.. Een begrensde CDI kapt gewoon af bij een bepaald toerental.... Stel ontgrensd gaat het ding 80km/u op de teller.. Begrenst is hij voor een brom 45km/u afgesteld..
Nou dan haal je de vario ring eruit.. Ding gaat dan maar 5km/u harder.. Sproeier vergroten lever je dan misschien maar 2 km/u extra op.
Prop eruit en dan gaat hij 54km/u . Naar zo weinig vooruit gang kan je denk ik wel er achter komen dat er nog iets is wat zwaarder begrensd..
Maar vaak merk je het ook onder het rijden.. Stel je gaat 55km/u en als de begrenzer in kicked dan drukt hij je 3 km/u langzamer.. Dan weet je ook
dat de cdi begrensd is.. Soms is het ook gewoon een zwaardere rollen afstelling + cdi begrenzing..
Heb je de begrenzing eruit, dan moet je hem opnieuw afstellen.